۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
آیا قیمت نفت به ۱۲۰ دلار می رسد؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا قیمت نفت به ۱۲۰ دلار می رسد؟

با توجه به تنش های ایجاد شده میان روسیه و اوکراین و افزایش تقاضا برای نفت در دنیا احتمال افزایش قیمت نفت در بازار زیاد است.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار نفت یکی از مهمترین بازارهای جهانی است. روند تغییرات قیمت در این بازار می تواندبستر را برای پیش بینی های آتی اقتصادی فراهم کند. مطالعات نشان داده است هر زمانی که قیمت نفت در بازار جهانی بالا بوده است، اقتصاد دنیا فرصت رشد را از دست داده است و سرعت رشد اقتصادی از پتانسیل های اقتصادی کشورها پایین تر بوده است ولی زمانیکه قیمت نفت پایین بود، هزینه فعالیتهای صنعتی و اقتصادی پایین بود و در نهایت اقتصاد پویاتر بود.

در این روزها علاوه بر شرایط اقتصادی، اوضاع ژیوپولتیکی هم روی بازار نفت اثر گذار است. بحران ایجاد شده بین روسیه و اوکراین و نگرانی از ایجاد جنگ بین دو کشور که از بزرگترین تولید کنندگان کالاهای اساسی در دنیا هستند بر نگرانی ها در این حوزه اضافه کرده است.

از طرف دیگر مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی هم فاکتور تاثیرگذار دیگری است که نمی توان از آن غفلت کرد. ایران هم یکی از بزرگترین مالکان نفت در دنیا است که بحران های ناشی از تحریم های اقتصادی باعث شده است تا توان صادرات خود را از دست دهد. با برداشته شدن تحریم ها و سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران، این کشور می تواند بخش زیادی از نیاز روزانه بازار نفت دنیا را تامین کند و مانع از افزایش بیش از حد قیمت نفت در بازار شود.

اما به نظر می رسد مسایل دیگری هم در بازار نفت وجود دارد. طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت اویل پرایس کشورهای تولید کننده نفت در خاورمیانه اقدام به افزایش قیمت نفت برای تحویل در ماه مارس کردند که می تواند تاثیر مخربی روی بازار بر جای بگذارد.

اویل پرایس نوشت: «کشورهای خاورمیانه بزرگترین تولیدکننده نفت در دنیا هستند و سیاستهای وضع شده در این کشورها می تواند روی قیمت نفت تاثیر زیادی داشته باشد. در ماه اوت سال قبل کشورهای اوپک تصمیم گرفتند تا از ابتدای سال جاری حجم تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند ولی بررسی آمارهای مربوط به تولید نفت در این کشورها نشان می دهد نه تنها حجم تولید اضافه نشده است بلکه فشار مضاعفی از جانب تقاضا به بازار وارد می شود.»

با افزایش پوشش واکسیناسیون در دنیا شمار زیادی از کشورها اقدام به از سرگیری پروازهای بین المللی کردند و فعالیتهای صنعتی هم به حالت عادی بازگشته است. در این شرایط میزان تقاضای نفت در دنیا با سرعت رشد می کند ولی این افزایش تقاضا در شرایطی که زیر ساختها برای افزایش عرضه فراهم نیست، زمینه را برای رشد قیمت فراهم می کند.

اویل پرایس پیش بینی می کند در صورت تداوم این وضعیت تا سه ماه آینده، باید منتظر رسیدن قیمت هر بشکه نفت به مرز ۱۲۰ دلار باشیم. قیمتی که برای کشورهای صادرکننده نفت می تواند به معنای کسب درآمد بیشتر باشد ولی برای اقتصاد دنیا به معنای افزایش آسیبهای اقتصادی و چالشهای مالی است.

تنها مساله ای که می تواند بازی را در بازار نفت تغییر دهد، بازگشت ایران به بازار است. اویل پرایس با اشاره به مذاکراتی که در وین در جریان است و خبرهای مثبتی که از این مذاکرات به گوش می رسد نوشت: «در صورتیکه توافق بین ایران و کشورهای غربی انجام شود و تحریم نفتی ایران برداشته شود، ایران می تواند نقشی مهم در ایجاد تعادل در بازار نفت ایفا کند. افزایش تولید نفت ایران و افزایش صادرات این کشور می تواند نقش تعادلی در بازار داشته باشد و مانع از سه رقمی شدن قیمت نفت شود.»

در پایان آمده است: «در صورتیکه این توافق حاصل نشود، نه تنها قیمت نفت افزایش خواهد یافت بلکه احتمال بالا گرفتن تنش های سیاسی و تاثیر گذاری آن روی قیمت نهایی نفت بسیار چشمگیر است.»

کد خبر: ۱۳۶٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha