۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
صنعت گردشگری و هتل داری در مرز ورشکستگی| سفر ارزان‌ از سبد خانواده رخت بست
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت گردشگری و هتل داری در مرز ورشکستگی| سفر ارزان‌ از سبد خانواده رخت بست

مشهد- افزایش نرخ سفر نه تنها صدای گردشگران را در کشور در آورده است بلکه هتل داران را نیز از افزایش نرخ خدمات خوشحال نکرده و لذا هر دو طرف را در مرز ورشکستگی قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: باوجوداینکه اعلام‌شده است هتل‌ها تنها ۳۰ درصد در مهرماه امسال افزایش تعرفه خدمات داشتند اما به گفته شهروندان قیمت‌های ارائه‌شده در رزروهای اینترنتی این موضوع را تائید نمی‌کند!

چندی پیش رئیس جامعه هتلداران کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه‌های برای افزایش قیمت هتل‌ها برای سال جدید دارید یا خیر اظهار کرد: هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت هتل‌ها در ۱۴۰۱ و ایام نوروز تا مهرماه سال ۱۴۰۱ نخواهیم داشت.

این در حالی است که بسیاری از مسافران و گردشگرانی که از حالا نسبت به رزرو تور و یا هتل اقدام کرده‌اند اظهار می‌کنند این شائبه که قیمت‌ها افزایش می‌یابد در تمامی سایت‌ها به آن دامن زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار درحالی‌که دستور و تصمیم جامعه هتلداران مبنی بر اینکه هیچ افزایش قیمتی تا مهرماه سال ۱۴۰۱ اعمال نخواهد شد کاملاً شفاف و صریح است اما قریب به‌اتفاق هتل‌ها در سایت‌های رزرو این جمله را به مسافران گوشرد می کنند که اگر در نوروز ۱۴۰۱ قیمت‌ها افزایش یافت هزینه اضافی از شما دریافت خواهد شد.

با وجود اینکه در طی دو سال گذشته بیماری کرونا موجب شد تا صنعت گردشگری بدترین روز های رکود را سپری کرد اما با افزایش هزینه‌های کشور، سفر نیز از افزایش نرخ در امان نماند و خدمات سفر گران‌تر از سال قبل به مشتریان عرضه می‌شود. بررسی‌ها از وضعیت تورهای داخلی، هزینه هتل ها و هم چنین بلیت های مسافرتی نشان می دهد که هزینه سفر در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش چمگیری داشته است.

رزروهای اجباری
حسین ولی زاده یکی از گردشگرانی که قصد سفر به اصفهان در نوروز 1401 را دارد در یکی از همین آژانس‌های مسافرتی شهر مشهد به ما می‌گوید: بسیاری از هتل‌های پرطرفدار اصفهان اتاق به مدت یک‌شب را رزرو نمی‌کنند و بسته‌هایی را ارائه کرده‌اند که مسافر به‌اجبار می‌بایست حداقل سه شب را برای رزرو هتل انتخاب کند.

وی بابیان اینکه این هتل‌ها تمامی رزروهای خود در نوروز 1401 را از بهمن ماه مسدود کرده و تنها اتاق به مدت سه شب را برای رزرو باز گذاشته‌اند اظهار می‌کند: در کشورهای خارجی برای تشویق مسافران به اقامت بیشتر معمولاً از این بسته‌ها استفاده می‌کنند و اقامت‌های بیشتر شامل تخفیف هم هستند اما در کشور ما از فرصت استفاده کرده و به‌اجبار می خواهند سه شب اتاق را به مسافر تحمیل کنند.

صنعت گردشگری و هتل داری در مرز ورشکستگی | سفر ارزان‌ از سبد خانواده رخت بست

وی با بیان اینکه رزرو یک سوئیت آن هم به اجبار به مدت سه شب اقامت در هتل 5 ستاره ای مانند عباسی در اصفهان ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد اظهار می کند: به نظر من این سوء استفاده از گردشگران است.

این گردشگر اظهار می کند: متاسفانه یک ماه به نوروز مانده اما تقریبا ۷۰ درصد هتل ها رزرو های خود را بستند و لذا مسافران امکان برنامه ریزی برای سفر ندارند.

وی با بیان اینکه هزینه یک اتاق دو تخته در یک هتل سه ستاره کمتر از ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان نیست و قیمت سوئیت‌ها به ۲ میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان به ازای هر شب رسیده است می افزاید: متاسفانه هزینه سفر به شدت افزایش یافته است.

افزایش دو برابری قیمت ها
امید جهانتاب یکی دیگر از مسافران عازم بوشهر نیز به ما می گوید: متاسفانه اقامتگاه های این شهر از همین حالا امکان رزرو را نمی دهند و لذا هنوز مردد هستیم که به این بندر سفر کنیم یا خیر؟

این شهروند مشهدی به خبرنگار ما می گوید: مسئولان در حالی خبر از افزایش ۳۰ درصدی می دهند که نگاهی به نرخ نامه برخی هتل ها حکایت از افزایش دو الی سه برابری دارد.

وی بابیان اینکه هزینه اقامت یک‌شب در سوئیت هتل ترنج کیش از مبلغ ۴ میلیون تومان به شبی ۱۸میلیون تومان رسیده است به ما می گوید: معنی ۳۰ درصد افزایش را با این قیمت ها متوجه نمی شوم.

این گردشگر با بیان اینکه هتل ها در طی دو سال گذشته به دلیل تعطیلی با ضررهای هنگفتی روبرو شدند اما ظاهراً تصمیم گرفتند تا در ایام پیش رو تا حد ممکن از فرصت استفاده کنند اظهار می کند: بسیاری از هتل ها با انسداد گزینه رزرو اتاق در ایام نوروز بر دغدغه مسافران افروده و به طور حتم بر بازار سیاه و دلالی دامن می زنند لذا از مسئولان می خواهیم در راستای شعار های خود مبنی بر تسهیل سفر ارزان برای مسافران فکری بردارند.

سردرگمی هتل داران در برنامه ریزی
رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار و در پاسخ به این سؤال که چرا بسیاری از هتل‌ها از رزرو اتاق در نوروز ۱۴۰۱ خودداری می‌کنند پاسخ می‌دهد: سیاست اصلی هتل ها با توجه به مدیریت داخلی آن ها، شهر، نوع هتل و درجه آن مشخص می‌شود.

امیر سزاوار به ما می گوید: به طور کلی به دلیل ثبات نداشتن شرایط در کشور ،هتل ها از رزرو اتاق ها تا قبل از اسفند خودداری می کنند.

رئیس کانون تشکل های گردشگری استان اذعان می کند: تجربه نشان داده است، وقتی بازگشایی رزرو اتاق ها خیلی زود انجام می شود، مشکلاتی را در پی خواهد داشت .

مدیر هتل قصر مشهد بیان می کند: به طور مثال در سال ٩٩ نزدیک به عید به دلیل بیماری کرونا، جلساتی در استانداری برگزار شد و بدون کارشناسی درست تمامی هتل ها تعطیل شدند. همچنین در سال ٩٩ و عید ١۴٠٠ هتل ها با سردرگمی مواجه شدند و موضوع در پی مکاتبه های فراوان برای تصمیم گیری به سازمان های مختلف ارجاع داده شد اما در نهایت دستاوردی برای ما نداشت!

وی اذعان می کند: به اعتقاد من ،مبحث بازگشایی هتل ها موضوعی نیست که یک شبه تصمیم گیری شود و بتوان پذیرای مهمان بود.

سفر خارجی ارزان تر تمام می شود
رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که گرانی هتل ها به سود و یا ضرر این صنف تمام می شود نیز می گوید: افزایش قیمت واحدهای اقامتی به دلیل رشد قیمت حامل‌های انرژی و هزینه های جاری باعث می‌شود سفرهای خارجی برای مردم ارزان‌تر از سفرهای داخلی تمام شود.

این کارشناس هتل داری اذعان می کند: با این هزینه های جاری و گرانی بلیت هواپیما و افزایش تعرفه‌های واحدهای اقامتی یک سفر خارجی به ترکیه، ارمنستان و آذربایجان مقرون به صرفه‌تر از سفر به مشهد است.

سزاوار ابراز می کند: با این احتساب شما به عنوان یک شهروند با یک هزینه مشخص سفر به مشهد، شیراز، شمال و جنوب را انتخاب می‌کنید یا یک سفر خارجی به ترکیه و امارات را ترجیح می‌دهید؟

وی با بیان اینکه متأسفانه با این شرایط پیش‌آمده و افزایش هزینه‌های نگهداری هتل ها دیگر این شغل صرفه اقتصادی ندارد می‌افزاید: نه‌تنها سودی در هتلداری نیست بلکه بابت این صنعت ضرر هم پرداخت می‌کنند زیرا اگر کرونا هم نبود، با افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی پس‌ازاین هتل‌ها سوددهی نخواهند داشت.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه سایر صنایع مانند لبنیات افزایش هزینه حامل‌های انرژی را روی محصول خود اعمال می‌کنند و مردم نیز ناچار به استفاده از آن هستند می افزاید: اما در خصوص هتلداری این قضیه متفاوت است زیرا هتلداری جزو مایحتاج اولیه مردم نیست و افراد می‌توانند سفر را از سبد مصارف خود حذف کنند.

سزاوار در پاسخ به افزایش نرخ هتل ها نیز بیان می کند: افزایش قیمت واحدهای اقامتی سفر را از سبد هر خانواده‌ای خارج خواهد کردلذا با توان کنونی مردم نمی‌توان قیمت‌ها را زیاد افزایش داد.

افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه ها
رئیس اتحادیه هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیران مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار می کند: متأسفانه در حالی نرخ نامه خدمات ۳۰ درصد افزوده‌ شده است که هزینه‌های نگهداری اماکن اقامتی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش‌یافته است.

مهدی آجیلیان در این رابطه به ما می‌گوید: در مراکز اقامتی حامل‌های انرژی، دستمزد ها، بیمه، مالیات و گزینه های بسیاری بر قیمت تمام‌شده خدمات تأثیر می‌گذارد که ربطی به مدیریت هتل در گرانی و یا اقامت ارزان ندارد..

وی در این رابطه اظهار می‌کند: به‌عنوان‌مثال در مراکز اقامتی فضاهایی مانند سالن ها یا لابی هتل هست که باید همیشه برای مسافر و گردشگر گرم و قابل‌استفاده باشد.

وی ادامه می‌دهد: به طور مثال سالن ها و یا لابی و اتاق هتل‌آپارتمان‌ها نمی‌تواند سرد باشد و لذا فرقی نمی‌کند که اتاق‌ها، لابی و رستوران هتل پر یا خالی باشد از همین رو این انرژی مصرفی دیده و محاسبه نمی شود.

صنعت گردشگری و هتل داری در مرز ورشکستگی | سفر ارزان‌ از سبد خانواده رخت بست

رئیس اتحادیه هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیران مشهد ابراز می کند: این موضوع منجر به مصرف انرژی می‌شود و لذا چگونه این هزینه‌ها با توجه به اینکه بیش از ۳ برابر افزایش یافته است با این ۳۰ درصد افزایش نرخ نامه جبران می شود.

وی اظهار می کند: شک نکنید اگر اوضاع هتل داری خوب بود بسیاری از هتل‌ها، هتل آپارتمان ها و مهمان پذیر هایی که از زمان شیوع کرونا تاکنون تعطیل هستند به طور حتم برای بازگشایی و پذیرایی از میهمانان نوروزی پا پیش می گذاشتند.

آجیلیان اظهار می کند: افزایش استهلاک ساختمان ها پس ازتعطیلات کرونا به شدت زیان ده بود و از دست دادن نیروی انسانی ماهر و آموزش‌دیده و از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها و تورم و کاهش قدرت خرید مردم همهگی دست به دست هم داده تا این صنف را به ورشکستگی برساند.

گرانی هتل ها مشروط است
درحالی‌که با همین قیمت‌های اعلام‌شده نیز به‌طور حتم با ریزش بسیاری از گردشگران روبرو خواهیم بود اما رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران نسبت به تأثیر افزایش هزینه حامل‌های انرژی بر نرخ هتل‌ها هشدار داده و گفته است: متأسفانه افزایش بی‌رویه هزینه حامل‌های انرژی و خصوصاً گاز که تا شش برابر افزایش‌یافته، هزینه هتلداران را به‌شدت بالابرده است.

جمشید حمزه زاده همچنین گفته هزینه‌ها طوری افزایش پیداکرده است که نرخ فعلی هتل‌ها حتی جوابگوی هزینه‌ها نیست، چه رسد به سودآوری و درآمدزایی! یعنی تراز هتل‌ها منفی است و اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند و دولت در راستای کاهش هزینه‌ها و به‌طور مشخص، هزینه حامل‌های انرژی و خصوصاً گاز کمکی نکند، مجبور هستیم دوباره در مورد نرخ تجدیدنظر کنیم.

هشدار هتل‌ها برای تجدیدنظر در نرخ‌ها درحالی‌که مطرح‌شده است که بنا بر گزارش جامعه هتلداران، از اسفندماه سال ۹۸ تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ هتل‌های ایران بالغ‌بر ۲۲ هزار میلیارد تومان زیان مالی دیده‌اند.

وعده‌هایی که محقق نشد
به گزارش خبرنگار بازار؛ درحالی‌که ایران دارای جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری، آثار فرهنگی تاریخی متعدد، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی زیبا و آداب‌ورسوم دوست‌داشتنی است، اما گرانی سفر شاید یکی از مهم‌ترین موانع رونق گردشگری در ایران باشد.

موضوعی که باعث شده تا برخی از گردشگران داخلی بار سفر به کشورهای دیگر را ببندند و با انتخاب بسته سفر ارزان‌قیمت به مقصد یکی از کشورهای خارجی، آن کشور را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

این موضوع مورد انتقاد تمام فعالان و متصدیان حوزه گردشگری است و به اعتقاد آن‌ها اگر بسته‌های ارزان‌قیمت سفر در داخل کشور تعریف شود، مقاصد جدید مشخص شود و زیرساخت‌های گردشگری تأمین شود، آن‌وقت می‌توان شاهد رونق گردشگری داخلی و حتی خارجی در کشور بود و افراد و خانواده‌ها به‌جای برنامه‌ریزی برای سفر به یک کشور خارجی، یکی از استان‌های زیبای کشورمان را برای سفر انتخاب کنند.

صنعت گردشگری و هتل داری در مرز ورشکستگی | سفر ارزان‌ از سبد خانواده رخت بست

شاید به همین علت بود که علی‌اصغر مونسان از نخستین روزهای انتخاب خود به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث، صنایع‌دستی و گردشگری، موضوع ارزان‌سازی سفر را در اولویت برنامه‌های خود قرارداد و اذعان کرد برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق این موضوع در معاونت گردشگری این سازمان آغازشده است.

راه‌اندازی قطار گردشگری و توسعه بومگردی دو راهکار اصلی مونسان برای تحقق سفرهای ارزان‌قیمت در سال ۹۶ عنوان شد و او ۱۳ بهمن ۹۶ در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی برای توسعه گردشگری داخلی و ارزان‌قیمت گفت: «گران بودن و هزینه‌های بالای تمام‌شده حوزه‌ گردشگری یکی از چالش‌های پیش رو است و لذا در تلاش هستیم که این قیمت‌ها را با تمهیدات ویژه‌ای کنترل کنیم و بین ایام پرگردشگر و کم گردشگر تفاوت قائل شویم.»

مونسان در این برنامه تلویزیونی گفت: «تمهیداتی نیز برای پایین‌تر آمدن قیمت گردشگری در کشور اندیشه شده است. موج طبیعت‌گردی در دنیا ایجادشده و طبیعت‌گردی در دنیا در حال رشد است‌، در داخل کشور ما نیز همین‌طور است. خوشبختانه توانستیم با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم کمبود فضا را جبران کنیم و هم قیمت‌ تمام‌شده را کنترل کنیم. بوم‌گردی ارزان یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به سفر ارزان کمک کند.»

این‌همه درحالی‌که است که نه‌تنها شیوع بیماری کرونا فرصت رونق از گردشگری داخلی را ربود بلکه با افزایش تورم لجام‌گسیخته هزینه سفرهای داخلی به چند برابر رسید و لذا عملاً هیچ‌یک از وعده‌های رئیس سازمان میراث فرهنگی سابق به منصه ظهور نرسید.

در این راستا یکی از مهم‌ترین وظایفی که دولت بر عهده دارد، حوزه گردشگری است، ولی متاسفانه این حوزه در دولت کنار گذاشته شده است؛ زیرا در این مدت از جانب دولت اقدامی عملی در جهت تسهیل مسافرت برای خانواده‌ها صورت نگرفته است.

باتوجه به گرانی‌های اخیر و هزینه‌های بالای مسافرت برای خانواده‌ها، بیشترین صدمه را حوزه گردشگری متحمل می‌شود؛ زیرا خانواده‌ها تمایلی برای رفتن برای مسافرت ندارند و از جهت دیگر هزینه‌های سنگین، آنها را از رفتن به مسافرت منصرف می‌کند.حال باید به نظاره نشست و دید آیا دولت سیزدهم برنامه‌ای برای تسهیل گردشگری و یا ارزان تمام شدن سفر برای مردم دارد یا خیر؟

کد خبر: ۱۳۶٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha