۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
داغ مسکن، وبال خوش نشینی، همزمان روی دل مستاجران| دلالان همچنان جولان می‌دهند
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

داغ مسکن، وبال خوش نشینی، همزمان روی دل مستاجران| دلالان همچنان جولان می‌دهند

همدان- این روزها مردم درحالی با چالش اجاره بهای بالای مسکن روبرو هستند که مسکن و زمین به عنوان کالاهای معاملاتی در دست سوداگران می چرخد و باز هم داغ داشتن مسکن بر دل مستاجران باقی مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ماجرای مسکن همدان از گرانی زمین و ملک گرفته تا اجاره ها و رهن های سرسام آور گویی تمامی ندارد؛ رتبه اول همدان در خصوص بیشترین نرخ اجاره بهای واحدهای مسکونی شهری در تابستان ۹۹ نسبت به بهار ۹۹ و وضعیت شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوار شهری در فصل تابستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ نشان داد که هنوز بیشترین نرخ اجاره بها مربوط به استان همدان با ۳۷ درصد گره خورده تمام نشده بود که در سال جاری استان همدان با نرخ تورم اجاره بها در جایگاه نخست کشوری قرار گرفت.

روندی که با خود حاشیه نشینی، بازگشت به خانه های پدری، صف های طولانی دریافت تسهیلات بانکی و متاسفانه گران شدن نرخ اجاره بها حتی در حاشیه شهرها و شهرستان های همدان را رقم زده است به نوعی که قیمت زمین در برخی شهرستان ها به متری ۱۳ میلیون و بیشتر رسیده و میزان رهن در حاشیه های شهر همدان به ۱۵۰ میلیون تومان؛ اما به راستی چه زمانی قرار است داغ مسکن از دل مستاجران همدانی برداشته شود؟

موضوع الحاق ۶۸۰ هکتاری زمین به شهر همدان ورود آن به عرصه مسکن سازی شاید خبر خوبی باشد، اما این مساکن چه زمانی و با چه روندی قرار است ایجاد شوند، جای بحث دارد.

طرح مسکن ملی با گذشت دو سال، هنوز در همدان به نیمه راه هم نرسیده پس آیا می توان امیدی به تغییر حال و روز مسکن در همدان با این وضعیت داشت؟ در این راستا در کنار صحبت های برخی جوانان همدانی، گفتگویی با شهرام رحیم بخش؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان نیز ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

داغ مسکن بر دل مستاجران| دلالان همچنان جولان می‌دهند

لیلا شهروند ۳۳ ساله همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سه سالی از شروع زندگی مشترکش می‌گذرد و در این مدت در منزل پدرشوهرش ساکن بوده است، گفت: امسال به دلایلی از آنجا بیرون آمدیم و پس از اینکه چند ماهی به دنبال اجاره خانه بودیم واحدی ۸۰ متری با ۵۰ میلیون ودیعه و ماهی دو و نیم میلیون در شهرک فرهنگیان پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه خودش خانه دار و همسرش کارمند با دریافتی ماهی حدود چهار میلیون تومان است، اظهار کرد: مجبوریم بخش زیادی از حقوق و پس اندازمان را برای اجاره خانه کنار بگذاریم و با وجود یک فرزند و خرج و مخارج بالای زندگی فشار زیادی را باید تحمل کنیم.

این شهروند همدانی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در همدان روز به روز گران‌ تر می‌شود، مطرح کرد: ما تازه یک ماه است که در خانه جدیدمان ساکن شده ایم اما از همین الان استرس و نگرانی اجاره سال بعد را داریم چراکه با این حقوق ها دیگر نمی توانیم هیچ پس اندازی داشته باشیم.

متاسفانه ما هیچ امیدی به خانه دار شدن نداریم

وی اجاره نشینی در شرایط فعلی کشور و مخصوصا همدان را بسیار سخت دانست و افزود: متاسفانه ما هیچ امیدی به خانه دار شدن نداریم و از آنجا که هیچ ملک و املاکی هم برای فروش نداریم باید آرزوی خانه دار شدن در همدان را به گور ببریم؛ راستش را بخواهید از وقتی اجاره نشین شده ایم از آینده مبهم مان بیشتر می ترسیم.

با فروش طلاهای همسرم و به سختی توانستیم ۴۰ میلیون تومان را جور کنیم
یک شهروند دیگر که خود را ۳۶ ساله معرفی می کند، از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: چندین سال از آغاز زندگی مشترکم می گذرد و تمام این مدت مستاجر بوده و از سال گذشته که طرح اقدام ملی مسکن کلید خورد در سامانه ثبت نام کردیم.

این مرد جوان با بیان اینکه ثبت نام در این طرح فرآیند پروسه سخت و سنگینی داشت، اضافه کرد: پس از اینکه بعد از یک ساعت موفق به ثبت نام شده و پیامک تایید را گرفته و ثبت نامم را تکمیل کردم زمان کوتاهی برای واریز پول مشخص کردند که با فروش طلاهای همسرم و به سختی توانستیم ۴۰ میلیون تومان را جور کرده و به حساب مسکن و شهرسازی واریز کردیم.

داغ مسکن بر دل مستاجران| دلالان همچنان جولان می‌دهند

وی با اشاره به اینکه تاکنون که بیش از یک سال از این موضوع می گذرد طرح کاملا روی هوا است، ادامه داد: بعد از گذشت یک سال تامین زمین دچار مشکل شده و آیا نباید اول جانمایی زمین ها انجام می شد سپس از مردم پول می گرفتند.

این شهروند همدانی با بیان اینکه بیشتر متقاضیان این طرح افرادی هستند که با امید و آرزوی خانه دار شدن ثبت نام کردند، گفت: انتخاب نامناسب مکان از نظر احداث، تحویل و آزاد شدن سند به دغدغه ذهن ما تبدیل شده و کسی در این باره پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه با بلاتکلیفی بزرگی در روند انجام طرح روبرو هستیم و مسئولان طرح باید جوابگوی مردم باشند، عنوان کرد: علاوه بر این موارد، مشکل دیگری نیز وجود دارد و زمین هایی را برای ساخت این مساکن در نظر گرفته اند مشکلات زیادی دارد، سستی زمین های شهرک فرهنگیان، آماده نبودن زمین شهرک بهشتی و دور بودن رباط شورین معضلاتی هستند که نمی دانیم اصلا برطرف می شوند یا نه.

سوداگران وارد بازار مسکن همدان شده اند
عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره عوامل گرانی مسکن در شهر همدان گفت: یکی از دلایل گرانی املاک در همدان نسبت به شهرای همتراز خود، وضعیت اقتصادی شهر همدان است این شهر به لحاظ اشتغال، رونق کسب و کار و جایگاه صنعتی موقعیت مناسب و خوبی ندارد و همین قضیه به گرانی مسکن در شهر دامن می زند.

عده ای به دلیل نداشتن شغل به سوداگری در این بخش مشغول می شوند که این نکته نیز یکی از علل مهم گرانی املاک در همدان محسوب می شود

شهرام رحیم بخش ادامه داد: افرادی که سرمایه ای در دست دارند به جای اینکه سرمایه خود را در بخش تولید و رونق کسب و کار به کار ببندند در حوزه مسکن به کار می گیرند، علاوه بر این عده ای هم به دلیل نداشتن شغل به سوداگری در این بخش مشغول می شوند که این نکته نیز یکی از علل مهم گرانی املاک در همدان محسوب می شود.

داغ مسکن بر دل مستاجران| دلالان همچنان جولان می‌دهند

وی با بیان اینکه بخش دیگری از گرانی مسکن به موقعیت جغرافیایی همدان مربوط است، مطرح کرد: شهر همدان به لحاظ استعداد توسعه یافتگی محدود است مثلا از جنوب شهر به رشته کوه الوند، از شرق به موقوفات و منطقه صنعتی محدود است و از سمت غرب نیز امکان گسترش ندارد بنابراین تنها از سمت شمال شهر و مناطقی مانند شهرک مدنی، قاسم آباد و شهرک فرهنگیان می تواند گسترده شود.

رحیم بخش در رابطه با نوسان قیمت مسکن در ۱۰ ماهه امسال شهر همدان اظهار کرد: امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد نسبی حدود ۲ درصدی افزایش قیمت مسکن بودیم و با توجه به اینکه بازار ملک و املاک به لحاظ افزایش میزان معاملات دوره رکود خود را سپری می کند باعث توقف قیمت افزایش قیمت در شهر همدان شده است.

همدان در سال های اخیر جهش قیمت زیادی در حوزه مسکن داشت و در برهه ای رتبه اول کشور را کسب کرد

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به اینکه همدان در سال های اخیر جهش قیمت زیادی در حوزه مسکن داشت و در برهه ای رتبه اول کشور را کسب کرد، گفت: البته این موضوع همچنان پایدار است و کاهش قیمت امسال در اصل کاهش نیست بلکه چون بازار راکد است این اتفاق رخ داد از طرف دیگر الان فصل نقل و انتقالات همدان نیست و کاهش قیمت به این موضوع نیز ارتباط دارد.

صحبت های عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان گویای آن است که کاهش قیمت را شاهد نخواهیم بود اما استاندار همدان که ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن طی چهار سال را نوید داده در شورای برنامه ریزی عنوان کرد: عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در استان همدان با همه توان در سال ۱۴۰۱ آغاز می شود.

علیرضا قاسمی فرزاد گفت: در طرح نهضت ملی مسکن ۵۰ هزار واحد مسکونی متعلق به شهر همدان است که باید طی چهار سال ساخته شود.

وی با بیان اینکه عملیات ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان همدان باید در سال ۱۴۰۱ پایه‌گذاری شود، تأکید کرد: در یک ماه باقیمانده از سال۱۴۰۰ باید مدیران برای دریافت اعتبارات تخصیصی اقدام کنند.

علیرضا قاسمی فرزاد درخصوص تامین زمین مسکن ملی با اشاره به اینکه پروژه مسکن ملی بلاتکلیف بود، اظهار کرد: با وجود اینکه حدود چهار هزار و ۸۰۰ نفر در استان مبالغی را واریز کرده بودند اما هیچ اقدامی صورت نگرفته بود و این پروژه از دولت قبل مانده است.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان‌ها با پیگیری‌های انجام شده زمین‌هایی پیش بینی شد، افزود: یکسری پروژه مسکن مهر بدون متقاضی هم‌ پیگیری شده تا بعد از تکمیل در قالب مسکن ملی به مردم تحویل شود.

داغ مسکن بر دل مستاجران| دلالان همچنان جولان می‌دهند

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه در شهرستان همدان ۴۰ هزار نفر برای نهضت مسکن ثبت نام کردند که باید غربال شوند چراکه فرم (ج) برخی افراد قرمز است، اضافه کرد: ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن برای چهار سال در استان همدان پیش بینی شده است.

الحاق ۶۸۰ هکتار زمین به شهر همدان در شورای برنامه ریزی استان و بعد در شورای عالی معماری و شهرسازی تایید و تصویب شد

وی با اشاره به اینکه براساس برآوردها ۵۰ هزار واحد مسکن باید در شهر همدان ساخته شود، بیان کرد: در همدان زمینی برای این حجم از ساختمان وجود نداشت و الحاق اراضی ۶۸۰ هکتاری که سند آن به نام دولت بود به شهر همدان پیگیری و الحاق ۶۸۰ هکتار مین به شهر همدان در شورای برنامه ریزی استان و بعد در شورای عالی معماری و شهرسازی تایید و تصویب شد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه پروژه مسکن پروژه بزرگی است و حتما باید از شرکت‌های بزرگ و توانمند استفاده شود و در کمترین زمان ممکن پروژه را به سرانجام برسانند، ادامه داد: توانایی، اهلیت، عملکرد خوب و ... در کارنامه شرکت‌هایی سازنده مسکن برای ما شرط است.

وی در خصوص مسکن ملی شهرک فرهنگیان هم با بیان اینکه پروژه ۴۸۰ واحدی مسکن شهرک فرهنگیان دارای زمینی است که از نظر استحکام و استقامت دچار مشکلاتی شده و از نظر ژئو تکنیک باید خاک زمین را آزمایشگاه بررسی می‌کرد، اضافه کرد: احداث واحد مسکونی در زمین مربوط یه شهرک فرهنگیان مستلزم هزینه‌های زیاد بوده و این موضوع از ابعاد فنی در حال بررسی است.

اعتبارات مهمی در بودجه ۱۴۰۱ برای حوزه مسکن در نظر گرفته‌ شده زیرا تامین مسکن مهمترین مسأله کشور در بحث بودجه سال ۱۴۰۱ است

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این‌که به فضل الهی یکی از کم حاشیه‌ترین و سخت‌ترین بودجه‌هایی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم را برای امور تخصیص دادیم، افزود: اعتبارات مهمی در بودجه ۱۴۰۱ برای حوزه مسکن در نظر گرفته‌ شده زیرا تامین مسکن مهمترین مسأله کشور در بحث بودجه سال ۱۴۰۱ است.

داغ مسکن بر دل مستاجران| دلالان همچنان جولان می‌دهند

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: بودجه ۱۴۰۱ یکی از پر امیدترین بودجه‌های تدوین شده برای مردم و همچنین حوزه‌های تولیدی و اشتغال در اصناف گوناگون خواهد بود و هر استانی که در حوزه مسکن قدم بردارد پیشرو خواهد بود چون در بحث اشتغال نیز با رشد مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار تبصره ۱۶ استانی شد که بر اساس آن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به استان‌ها اختصاص می‌یابد و تسهیلاتی در حوزه ازدواج، مسکن و وام‌های کوچک به مردم و جوانان پرداخت می‌شود.

مسکن از اولویت های بودجه ۱۴۰۱ است
حاجی بابایی اضافه کرد: مسکن از اولویت های بودجه ۱۴۰۱ است به نحوی که حرف نخست بودجه را مسکن می زند.

همدان این روزها در حالی با حاشیه نشینی و اجاره بها روبرو است که مسکن و زمین به عنوان کالای معاملاتی در دست سوداگران می چرخد و باز داغ داشتن مسکن و حتی درد پیدا کردن یک منزل و سرپناه مناسبت بر دل مستاجران باقی می ماند.

به گفته متخصصین این عرصه، همدان به سبب عدم صنعتی بودن، خوابیدن چرخ های گردشگری و البته وضعیت کم آبی و تاثیرات آن بر بدنه کشاورزی این روزها به روزگاری رسیده که چرخه اقتصادی آن بر مدار فروش خودرو، مسکن و البته زمین می چرخد؛ روندی که در صورت نبود نظارت بر آن باز هم سوداگران و دلالان در این بین سود می برند و دستان مستاجران و البته زندگی های آن ها از اولین نیاز اساسی یعنی مسکن خالی می ماند.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha