۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
متوسط قیمت هر متر مسکن در روستاها ۵ میلیون تومان| متقاضیان وام ۱۰۰ میلیونی باز هم تسهیلات می گیرند
معاون بازسازی بنیاد مسکن در گفتگو با بازار اعلام کرد

متوسط قیمت هر متر مسکن در روستاها ۵ میلیون تومان| متقاضیان وام ۱۰۰ میلیونی باز هم تسهیلات می گیرند

جودی، معاون بازسازی بنیاد مسکن با بیان اینکه متوسط ساخت مسکن در روستاها ۵ میلیون تومان است گفت: متقاضیانی که وام ۱۰۰ میلیونی گرفته اند و در مراحل ساخت هستند می توانند ۱۰۰ میلیون دیگر تسهیلات بگیرند.

اکبر محمودی؛ بازار: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در روستاها از سال ۸۴ و با سقف ۵ میلیون تومان آغاز شد. بر اساس قانون نیز مقرر شد که همه ساله ۱۵ درصد به سقف این وام افزوده شود اما در برخی از سال ها و به دلیل تورم فزاینده سقف افزایش از قانون تبعیت نکرد و بیشتر از ۱۵ درصد افزایش یافت.

آنطور که جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن می گوید در آن سال های ابتدایی اجرای این قانون تنها ۷ درصد واحدهای مسکونی مقاوم بودند اما با اجرای این قانون در حال حضر ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده اند و قرار است تا در سال ۱۴۱۰ جشن پایان مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی گرفته شود.

او معتقد است که پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به زودی و با تشکیل صندوق مسکن و صدور ضمانت نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه آغاز خواهد شد و افرادی که وام ۱۰۰ میلیون تومانی گرفته اند و هنوز مراحل ساخت مسکن آنها تمام نشده است می توانند بعد از اجرایی شدن وام ۲۰۰ میلیونی، ۱۰۰ میلیون تومان دیگر هم وام بگیرند.

متن کامل گفتگوی خبرنگار «بازار» با «مجید جودی» معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور را با هم می خوانیم:

رئیس جمهور دستور وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را داده است و مشکلی در پرداخت نباید باشد و بلاخره سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید مابه التفاوت نرخ سود را که ۱۳ درصد خواهد بود را ضمانت نامه بدهد

* چرا پرداخت وام مسکن روستایی میان سه نهاد دولتی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی به مشکل خورده است؟ الان سال در حال اتمام است و هنوز این وام به متقاضیان پرداخت نشده است؟
رئیس جمهور دستور وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را داده است و مشکلی در پرداخت نباید باشد و بلاخره سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید مابه التفاوت نرخ سود را که ۱۳ درصد خواهد بود را ضمانت نامه بدهد. بر اساس قانون جهش تولید مسکن از محل صندوق مسکن باید آن یارانه ۱۳ درصدی پرداخت شود و آن صندوق چون هنوز راه نیافتاده است و این موضوع باعث تاخیر در پرداخت شده است. رئیس جمهور مجدانه به دنبال این است که این کار اتفاق بیافتد و شکی نیست که این اتفاق رخ خواهد داد.

افرادی که وام ۱۰۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۰ گرفته اند می توانند به محض اینکه پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی آغاز شد از این وام استفاده کنند البته به شرط اینکه ساخت مسکن آنها در مرحله ساخت باشد

* تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی موجب مشکلاتی برای متقاضیان وام ۱۰۰ میلیونی که از اواخر سال گذشته آغاز شد، شده است؟
این مشکل نیز طی امروز و فردا حل می شود افرادی که وام ۱۰۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۰ گرفته اند می توانند به محض اینکه پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی آغاز شد از این وام استفاده کنند البته به شرط اینکه ساخت مسکن آنها در مرحله ساخت باشد.

* امسال از طریق وام مسکن چه تعداد مسکن بازسازی و مقاوم شد
امسال از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی که مقرر شده بود وام ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند ۱۸۰ هزار فقره را بانکها اجرایی کرده اند و از این میزان نیز ۱۲۵ هزار خانوار به بانک ها معرفی شده اند و ۷۵ هزار خانوار عقد قرارداد کرده اند و کار را شروع کرده اند. ۲۷ هزار واحد مسکونی نیز کار ساخت خود را به اتمام رسانده اند.

مسکن مقاوم نسبت به کل واحدهای مسکونی روستایی در سال ۸۴ حدود ۷ درصد بود اما الان به ۵۰ درصد رسیده است

* از سال ۸۴ ساخت مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات ۵ میلیون تومانی آغاز شد. آیا آماری وجود دارد که چه تعداد واحد مسکونی از سال ۸۴ با اعطای تسهیلات نوسازی و احداث شده است؟
نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از سال ۸۴ از طریق همین تسهیلات، معرفی به بانک و عقد قرارداد شده است. نزدیک به دو میلیون واحد مسکونی تمام شده و به بهره برداری رسیده است. مسکن مقاوم نسبت به کل واحدهای مسکونی روستایی در سال ۸۴ حدود ۷ درصد بود اما الان به ۵۰ درصد رسیده است. به عبارتی می توان گفت در سال ۸۴ فقط ۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم بودند اما در حال حاضر به ۵۰ درصد رسیده است. امید است با همین روند نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال ۱۴۱۰ جشن پایان مقاوم سازی مسکن روستایی را بگیریم.

* باید قبول کرد که این که در سال ۱۴۱۰ پایان نوسازی مسکن روستایی را جشن بگیریم شدنی نیست. چرا که به هر حال تا همان سال برخی از واحدهای مسکونی روستایی مجددا فرسوده می شوند و نیاز به مقاوم سازی خواهند داشت؟ و صفر نخواهد شد. این واژه پایان یافتن به نظر می رسد غلط باشد؟
به کار رفتن این واژه سمبولیک است چرا که از سوی دیگر عمر مفید برخی ساختمان ها از بین می رود و نیاز به بازسازی خواهند داشت. اما آن نگرانی که بابت اینکه ساختمانی سازه نداشته باشد کاملا از بین می رود.

* گرانی تولید مسکن و نهاده های ساختمانی به روستاها نیز کشیده شده و بیشتر از مراکز استان ها تاثیرگذار بوده است؟
قطعا همینطور است. چرا که برخی اقلام در روستاها به دلیل دور بودن از مراکز شهرها و استان ها و هزینه های رفت و آمد گرانتر از شهرها و مراکز استان ها است.

متوسط ساخت مسکن در روستاها برای یک واحد مسکونی قابل سکونت و نه اینکه به اتمام برسد متری ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان هزینه دارد. اینکه وام ۱۰۰ میلیون تومانی پیشنهاد شد که به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد برای این بود که حداقل ۷۰ درصد هزینه ساخت برای یک واحد مسکونی ۶۰ متری را در بر بگیرد

* متوسط ساخت مسکن در روستاها در حال حاضر چقدر است؟
متوسط ساخت مسکن در روستاها برای یک واحد مسکونی قابل سکونت و نه اینکه به اتمام برسد متری ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان هزینه دارد. اینکه وام ۱۰۰ میلیون تومانی پیشنهاد شد که به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد برای این بود که حداقل ۷۰ درصد هزینه ساخت برای یک واحد مسکونی ۶۰ متری را در بر بگیرد و پوشش دهد. الان بحثی که وجود دارد این است ۵۰ درصد اولیه که تمام شده است افرادی هستند که به هر حال تا حدودی وضعیت مالی خوبی دارند متاسفانه آن ۵۰ درصد دیگر کسانی هستند و باید طی این ۱۰ سال بیایند پای کار و کار ساخت را انجام دهند افراد مستضعفی هستند . نه تنها ما باید سیستم های یارانه ای آن ۵۰ درصد قبلی را حفظ کنیم حتی یک سری امتیازات ویژه ای را برای این قشر در نظر بگیریم که اینها انگیزه پیدا کنند وگرنه اگر سرمایه داشتند و در این ۱۵ سالی که از عمر پرداخت تسهیلات می گذرد اینها می آمدند. پس این افراد توان سرمایه گذاری از خود ندارند. حال نه تنها باید آن ۵۰ درصد حفظ شوند بلکه باید سیستم های انگیزشی دیگری نیز برای آنها در نظر بگیریم تا در این ۱۰ سال و تا ۱۴۱۰ بیایند و نوسازی و بازسازی مسکن خود را انجام دهند.

* به هر حال شما جایگزین مدیری شدید که بیش از ۲۰ تا ۳۰ سال در بنیاد مسکن بوده اند. تفاوت مدیریت مرحوم تابش رئیس سابق بنیاد مسکن با نیکزاد رئیس کنونی بنیاد مسکن در چیست؟
هر مدیری سلایق کاری خود را دارد و هنوز زود است راجع به این موارد اظهار نظر کرد. خوشبختانه مدیریت بنیاد مسکن از همان تاسیس تاکنون مدیریت های خوبی بوده است. بدنه بنیاد مسکن در کنار این مدیریت ها قرار گرفته است و این افرادی که آمده اند در این بدنه اقدامات بزرگی در کشور انجام داده اند. از سال ۶۹ و از زمان بازسازی جنگ مناطق بحران زده همواره آماده اتفاقات امنیتی است. در زلزله گیلان و زنجان با آن وسعت توسط همین بدنه بنیاد مسکن و مدیریت ها انجام و جمع شد. به هر حال وقتی بدنه همراه است کارها به خوبی پیش می رود. به هر حال آقای مهندس نیکزاد یک سری ویژگی دارند و مرحوم مهندس تابش یک سری ویژگی های دیگری داشتند. به اعتقاد بنده، بنیاد مسکن همواره ثبات مدیریتی داشته است و به همین دلیل کارها به خوبی پیش می رود.

* ماجرای این سلب وظایف بنیاد مسکن در توسعه روستاها و تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی چیست؟
اینگونه نیست. سال های دور، جهاد سازندگی در فیزیک نبود بلکه یک روحیه بود. الان هم دولت تصمیم بر این دارد که به جای احیای فیزیکی جهاد سازندگی ما روحیه جهادی را در سازمان ها ایجاد کند. یعنی روحیه سازندگی را می خواهند تقویت کنند. برخی مواقع یک شوک هایی لازم است. بنیاد مسکن هم از این شورا استقبال می کند.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرابی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      1 0
      این گرونی ها تا کجا میخاد ادامه پیدا کنه بالاخره نمیخان جلوش بگیرن
    • زینب IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      1 0
      خسته شدیم چرا به داد مردم نمیرسین ،ارقام میلیارد یه بازی شده ،ازکجابیاریم
    • ناشناس IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      1 0
      پس چرا حقوق و دستمزدها مثل انواع گراتی ها افزایش پیدا می کنه ؟؟؟؟
    • ولیزاده IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      واقعا کی میخواین وام بدین خونه اجره ای هم پیدا نمیشه تو روستاها
    • حمید IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      1 0
      کجا میدم این وام را دروغه الان خانه من خراب شده ریخته خودم اجاره می‌شینم بنیاد وام نمی‌دن تعمیرش کنم حمید آذرپناه از تبریز...