۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
تورم در آرژانتین از ۵۰ درصد بیشتر می‌شود

تورم در آرژانتین از ۵۰ درصد بیشتر می‌شود

برخی تحلیلگران پیش بینی می‌کنند، با وجود وعده‌های دولت آرژانتین برای مهار تورم ۵۰ درصدی در این کشور، تورم بیشتر شود.

به گزارش بازار، اینجا کانون رستوران و غذاخوری‌ها در بازار مرکزی بوینس آیرس است و همه برای پختن بهترین تورتیا (املت اسپانیایی) شهر سخت تلاش می‌کنند.

اما با تورم ۵۰ درصدی پاتریشیا رودریگز رئال، رستوران دار، می‌گوید برای حفظ کسب و کارش باید هر ماه تدبیری تازه بیاندیشد. او می‌گوید: آرژانتین کشوری نابسامان است و مردم با چالشی همیشگی روبرو هستند. محصولات ما بسیار باکیفیت هستند، نمی‌خواهم کیفیت را کاهش دهم، پس باید تاجایی که می‌توانم فروش را بیشتر کنم تا با فروش بیشتر مجبور نشوم قیمت را افزایش دهم.

دولت تلاش می‌کندافزایش قیمت‌ها را مدیریت کند، اما تاکنون موفق نشده است. تورم یک دهه مشکل اصلی آرژانتین است و به همین علت مردم برای حفظ درآمدشان راهبردهای گوناگونی بر می‌گزینند. در این بازار قصاب‌ها یک بار در ماه دور هم جمع می‌شوند و درباره قیمت برخی اقلام تصمیم گیری می‌کنند و قیمت‌های تازه را در برگه‌های اعلان مقوایی به اطلاع مشتریان می‌رسانند. آن‌ها می‌گویند در ماه جاری بهای گوشت گاو هفت درصد بیشتر شده است و باید برگه‌های اعلان را تغییر دهند. خوزه لوئیس آدونا مغازه قصابی دارد، از ابتدای همه گیری کرونا مصرف گوشت گاو به شدت کاهش یافته است و او تلاش می‌کند با پیامدهای اقتصادی این موضوع کنار بیاید. او می‌گوید، مصرف گوشت گاو در آرژانتین سنتی دیرینه است مردم همواره در تعطیلات آخر هفته گوشت گاو کباب می‌کردند. اما مردم امروزه مثل گذشته گوشت گاو مصرف نمی‌کنند و به جای آن مرغ و گوشت خوک می‌خورند.

تورم دولت را وادار کرد تضمین دهد برای جبران افزایش قیمت‌ها مستمری و حقوق را افزایش دهد. اما تظاهراتی از این دست نشان می‌دهد، این تدابیر همیشه موفق نیست. سه شنبه هزاران تن در مرکز بوینس آیرس تجمع کردند و از دولت خواستند بیشتر به مردم کمک کند. مذاکرات دولت آرژانتین و صندوق بین المللی پول برای بازپرداخت ۴۰ میلیارد دلار بدهی آرژانتین در مراحل پایانی است. اما اقتصاددانان می‌گویند جنگ با افزایش قیمت‌ها آسان نخواهد بود. ویکتور بکر، اقتصاد دان، می‌گوید، در آرژانتین چندین عامل در اینجادتورم موثر هستند و به همین علت مبارزه با تورم دشوار است. تا وقتی برنامه‌های جامع برای مبارزه با همه عوامل تورم تهیه نشود، مبارزه با تورم مانند جنگ با هیولای چند سر است. آرژانتینی‌ها به تورم عادت کرده اند و خیلی‌ها راه‌هایی یافته اند تا از پس این معضل برآیند. اما تورم دور باطلی است که بخت کشور را برای رشد اقتصادی پایدار زایل کرده است.

کد خبر: ۱۳۵٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha