۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
بیمه خطرات احتمالی کشت گیاهان دارویی را پوشش دهد
رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس:

بیمه خطرات احتمالی کشت گیاهان دارویی را پوشش دهد

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس گفت: صنعت بیمه باید خطرهای موجود برای کشاورزان برای کشت گیاهان دارویی را پوشش دهد.

به گزارش بازار به نقل از خانه‌ملت، محمد خدابخشی رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس در برنامه زنده «در مسیر توسعه» که پیش از ظهر امروز(دوشنبه۲۵ بهمن ماه) از شبکه رادیویی فرهنگ با موضوع بررسی عملکرد توسعه کشت و فراوری گیاهان دارویی در کشور پخش شد، در این خصوص گفت: گیاهان دارویی پیشینه بسیار طولانی در دنیا دارد و نسخه های اولیه مخصوصاً در تمدن‌های مهم دنیا مانند ایران باستان، هند، چین و خاور میانه به دست آمده است نشان می دهد تاریخچه گیاهان دارویی به سه هزار سال قبل از میلاد برمی گردد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجارت گیاهان دارویی یکی از تجارت های پرسود و پردرآمد در دنیا می باشد تصریح کرد: بر اساس گزارش های دریافتی هم اکنون نزدیک به ۱۲۰ میلیارد دلار تجارت گیاهان دارویی در دنیا انجام می شود و بر اساس برآوردها این مقدار در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: با وجود اینکه ایران جزو کشورهای تولید کننده بزرگ گیاهان دارویی است اما متاسفانه سهم آن از این تجارت ۱۲۰ میلیارد دلاری کمتر از نیم درصد است، بنابراین لازم است با ساز و کارهایی و انجام تغییراتی در روش کشت، فرآوری و بازاریابی بتوانیم جایگاه خوبی در دنیا به دست بیاریم.

خدابخشی با اشاره به حمایت های مجلس شورای اسلامی از صنعت گیاهان دارویی افزود: در تمامی برنامه های توسعه کشور به موضوع گیاهان دارویی توجه ویژه شده است از جمله اینکه در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به احیای رویشگاه های مرتعی و توسعه فناوری گیاهان دارویی به میزان حداقل ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار و همچنین افزایش حداقل ۱۰۰ هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در طول سال‌های اجرای برنامه توسعه شده است.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن با تاکید بر این که متولی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی است افزود: در قوانین بودجه سنواتی برای توجه به گیاهان دارویی اعتبارات خوبی پیش‌بینی کردیم و در بین تمام برنامه های که در قانون بودجه است به طور مشخص ۳ برنامه مختص گیاهان دارویی است که ردیف و طبقه بندی دارد و علاوه بر این است ۳ برنامه، طرح هایی مرتبط با گیاهان دارویی هست ذیل برنامه‌های دیگری مورد حمایت قرار می گیرند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: برای این که در زمینه گیاهان دارویی جایگاه بهتری در دنیا کسب کنیم باید مسائل، مشکلات و چالش‌هایی که وجود دارد را به درستی تشخیص داده و برنامه ریزی لازم برای رفع این چالش‌ها داشته باشیم.

خدابخشی با اشاره به چالش های موجود در صنعت گیاهان دارویی، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد عدم شناخت کافی مسئولان از قابلیت های صنعت داروهای گیاهی می باشد و چالش‌ دیگر عدم وجود روابط قوی در سطح بین المللی در زمینه گیاهان دارویی است که در بازاریابی بسیار اثرگذار است.

وی با اعلام اینکه کشت گیاهان دارویی یک خطر برای کشاورز است، تاکید کرد: صنعت بیمه باید ریسک های موجود برای کشاورزان برای کشت این نوع گیاهان را پوشش دهد و خلا های قانونی در این زمینه نیز باید رفع شود، یکی دیگر از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد عدم وجود استاندارد برای تولید گیاهان دارویی است که منجر به تولید گیاهان دارویی بدون شناسنامه و عرضه آن در عطاری‌ها شده است که ضرورت دارد نظارت صورت بگیرد.

خدابخشی ادامه داد: لازم است شرکت های دانش بنیان ما به سمتی بروند که دستگاه‌های فرآوری گیاهان دارویی، در داخل کشور تولید شود چالش دیگر خطر انقراض بسیاری از گونه‌های ارزشمند گیاهان دارویی کشور است که نیاز است در برنامه های آتی همه این چالش ها را مدنظر قرار داده شوند.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس ادامه داد: علیرغم اینکه گونه های گیاهی زیادی در کشور داریم ولی مطالعات فنی و اقتصادی روی گونه های مختلف انجام نشده است مثلا الان یک سوالی که برای تولیدکنندگان گیاهان دارویی وجود دارد این است که کدام از این گونه‌ها اقتصادی تر هست که متاسفانه پاسخی برای آن وجود ندارد لذا این مطالعات اقتصادی را باید انجام شود.

وی تاکید کرد: ما در کشور نیازمند بانک اطلاعاتی کامل و جامع از گیاهان دارویی هستیم تا اطلاعات تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و بازرگانان را داشته باشیم تا بر اساس مطالعات آمایش سرزمینی، تولید کنندگان در مناطق مختلف کشور مورد حمایت قرار بگیرند و با یک نرخ مناسب خرید تضمینی گیاهان دارویی انجام شود.

کد خبر: ۱۳۵٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha