۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۸
اهداف برنامه توسعه باید واقعی باشد نه امید و آرزو دولت‌ها
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

اهداف برنامه توسعه باید واقعی باشد نه امید و آرزو دولت‌ها

یکسری تغییرات و اصلاحات در برنامه هفتم توسعه باید اعمال شود که یکی از این اصلاحات، برخورداری برنامه هفتم از چارچوب‌های کلان اقتصادی و در نظرگرفتن امکان تحقق اهداف است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، روح الله شهنازی استاد دانشگاه با بیان اینکه ضرورت دارد قبل از حرکت به سمت برنامه‌های توسعه‌ای جدید، برنامه‌های قبلی را آسیب شناسی کرد گفت: با آسیب شناسی برنامه توسعه‌ای قبلی به این نتیجه می‌رسیم که آیا برنامه‌ها اجرا شده یا با مشکل مواجه بوده است و اگر قرار باشد برنامه هفتم توسعه روند خوبی را طی کند باید به نتایج درست و بازنگری در برخی فعالیت‌ها و اقدامات پرداخته شود.

روح الله شهنازی افزود: تعیین هدف و برنامه‌ریزی در برنامه هفتم توسعه بسیار مهم است و در مرحله بعد الزامات برنامه مطرح است. باید از نحوه اجرای برنامه‌های قبلی و نظارت و ارزیابی برنامه‌ها هم اطلاع داشته باشیم تا یک الگوی درست به دست آید.

وی عنوان کرد: دولت باید به تخصیص، تامین کالای عمومی، ازبین بردن انحصارها یا کاهش آن، واقعی سازی اثرات خارجی و کاهش عدم تعارض در برنامه هفتم توجه کند و برای تثبیت قیمت‌ها، کنترل تورم و کاهش نرخ بیکاری و رشد اقتصادی تلاش کند.

به گفته این استاد دانشگاه؛ نابرابری در ثروت و فرصت‌ها و درآمدها که از جمله شکست‌های بازار هستند هم باید در تدوین برنامه هفتم مدنظر قرار گیرد.

شهنازی ادامه داد: اهداف مدنظر در برنامه‌ریزی باید واقعی باشد در واقع هدف برنامه‌ها در غالب امید و آرزو مطرح نشده و با اقتصاد کشور همخوانی داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: در تدوین برنامه باید هدف‌گذاری، الزامات، اجرا و نظارت را در برنامه‌های قبلی آسیب شناسی کرد. متاسفانه الگوها و مدل‌هایی که در تدوین برنامه‌ها استفاده می‌شود ثابت نیست و تصور بر این است که اگر یک الگو به شکل ناقص اجرا شده برای برنامه بعدی تغییر داده می‌شود.

وی عنوان کرد: قبل از انقلاب بیشتر الگوها ساختاری و بعد از انقلاب الگوها در جهت، اقتصاد دانش بنیان، تحول اقتصادی و الگوهای اصلاح فضای کسب و کار بوده است.

شهنازی خاطر نشان کرد: برنامه هفتم توسعه باید همانند چارچوب برنامه ششم توسعه نوشته شود اما یکسری تغییرات و اصلاحات در آن اعمال شود که یکی از این اصلاحات برخورداری برنامه هفتم توسعه از چارچوب کلان اقتصادی و درنظرگرفتن امکان تحقق اهداف است. از سوی دیگر، آنچه تحقق اهداف تحت عنوان الزامات به آن نیاز دارد نیز در برنامه تشریح و تبیین شود تا چگونگی تحقق اهداف مشخص شود.

کد خبر: ۱۳۵٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha