۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
چرا رشد اقتصاد دیجیتال باعث رشد اقتصاد آسیا نشد؟
بازار گزارش می دهد؛

چرا رشد اقتصاد دیجیتال باعث رشد اقتصاد آسیا نشد؟

رشد اقتصاد دیجیتال در سالی که کرونا بخش زیادی از زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده بود باعث نشد تا اقتصاد از رکود و بحران ناشی از همه گیری فاصله بگیرد.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که توسعه اقتصاد دیجیتال به یک اصل مهم اقتصادی در دنیا تبدیل شده است، آگاهی سازی در مورد پتانسیل های این حوزه و بسترهای لازم برای توسعه آن از اهمیت بالاتری برخوردار است.

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک توسعه آسیا با وجود اینکه در سال ۲۰۲۰ فعالیتهای اقتصادی در حوزه دیجیتال و با بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا با سرعت زیادی رشد کرده است ولی عملکرد اقتصادی بخش دیجیتال در قاره آسیا کاهش چشمگیری داشت.

این افت در اغلب کشورهای آسیایی مشاهده شده است و مطالعه در مورد دلیل این مساله همچنان ادامه دارد. در دیگر کشورهای دنیا هم نرخ رشد اقتصاد دیجیتال همسو با رشد اقتصادی نبود ولی این رابطه منفی در کشورهای آسیایی بیش از دیگر کشورها مشاهده شده است.

به نظر می رسد کمتر بودن سطح مهارتهای مرتبط با دنیای دیجیتال یکی از مهمترین ضعف های مرتبط با این بحران تازه است. به همین دلیل است که بانک توسعه آسیا برای سرمایه گذاری در بخش مهارت آموزی توصیه های جدی دارد و برنامه مدونی برای کشورهای در حال توسعه ارایه داده است تا در این حوزه با سرعت پیشرفت کنند.

بانک توسعه آسیا در این گزارش بر این باور است شکاف عمیقی بین ارایه تعریف درستی از اقتصاد دیجیتال و شناخت کامل از فرصتها و معضلات مرتبط با آن وجود دارد.با وجود اینکه در بیشتر کشورها استفاده از تکنولوژی افزایش پیدا کرده است ولی هنوز سهم زیادی از مردم اطلاعات درستی در مورد بنیادهای اقتصاد دیجیتال و فرصتهایی که در اختیار آنها قرار می دهد ندارند.

به همین دلیل هر سیاستی که با هدف توسعه دیجیتالی شدن اقتصاد یا توسعه اقتصاد دیجیتال در کشورهای آسیایی اجرا شده است، کارایی فعالیتهای اقتصادی را به اندازه ای که انتظار می رفت افزایش نداد.

این یک معضل بزرگ برای اقتصاد این کشورها است زیرا باعث می شود تا در مسیر رشد اقتصادی از کشورهای غربی عقب بمانند و نتوانند از منابع اقتصادی موجود استفاده بهینه را داشته باشند. در یک سال قبل فعالیتهای اقتصادی و صنعتی هم توان رشد نداشت و معضلات و چالشهای اقتصادی در این کشورها با سرعت افزایش یافت.

در گزارش توسعه و تجارت سازمان ملل هم رشد استفاده از دنیای دیجیتال برای کار، آموزش و خرید چشمگیر اعلام شد. آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۲۰ پهنای باند اینترنت در دنیا ۳۵ درصد رشد کرد که بالاترین رشد سالانه از سال ۲۰۱۳ تا کنون بوده است. از طرف دیگر آمارها نشان داده است در سال ۲۰۲۱ هم رشد پهنای باند اینترنت در دنیا بیش از ۲۹ درصد بود و برنامه های دولتها تایید می کند که در سال جاری هم این رشد ادامه خواهد داشت.

اما با وجود رشد پهنای باند اینترنت در دنیا، نه تنها اقتصاد کشورها رشد نکرده است بلکه رکود در اغلب کشورها تجربه شد. البته افت قدرت خرید مردم و چالشهای اقتصادی ناشی از آن هم تاثیر زیادی در این رکود داشت.

بانک توسعه آسیا در گزارش خود نوشت: «در سال ۲۰۲۰ ارزش اقتصاد دیجیتال در چین ۸ درصد بیشتر از متوسط نرخ رشد اقتصادی این کشور افزایش یافت. در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور آسیایی برابر با ۲.۳ درصد بود. در این سال اقتصاد مالزی با نرخ ۵.۶ درصد منقبض شد ولی اقتصاد دیجیتال تنها ۳ درصد رشد کرد.»

بانک توسعه آسیا در این گزارش سرمایه گذاری روی بخش آموزش و اگاهی رسانی در مورد کارایی های اقتصاد دیجیتال را کلید بهره گیری صحیح از این دنیای تازه دانست و نوشت: «اقتصاد با سرعت زیادی در حال تغییر است. نمی توان از این تغییرات بدون کسب اگاهی، به دست آوردن مهارتهای لازم برای این دوره و بهره گیری از فرصتهای اقتصادی عبور کرد.»

کد خبر: ۱۳۴٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha