۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
ردیف بودجه مستقل برای درمان ناباروری اختصاص یابد
رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس:

ردیف بودجه مستقل برای درمان ناباروری اختصاص یابد

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس اعلام کرد: در خصوص درمان ناباروری مطالبه ما قرار گرفتن این مورد به صورت ویژه در ردیف مستقل است که باید وزارت بهداشت این بودجه را در جای خود هزینه کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فاطمه محمدبیگی در مورد افزایش وام ازدواج در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: یکی از اتفاقات خوشایند امسال تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود که به موجب آن، از روز ۲۴ بهمن ماه مهلت سه ماهه دولت، برای تنظیم آیین نامه ها و مقررات ستاد ملی جمعیت برای تمام دستگاه ها به اتمام می‌رسد و دولت باید گزارش کامل خود را در این راستا به مجلس ارائه کند، بخش‌هایی از این قانون همچون وام فرزندآوری، وام ازدواج و درمان بیماری‌های ناباروری در بودجه سال آینده مطرح شده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در روزهای گذشته با موافقت کمیسیون تلفیق، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها بر اساس قانون جوانی جمعیت از ۷۰ میلیون به ۱۲۰ میلیون تومان، با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله خواهد بود و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر سن ۲۵ سال و زوج‌های زیر سن ۲۳ سال نیز از ۱۲۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

وی ادامه داد: طبق این مصوبه بانک مرکزی مکلف شد تا از محل صددرصد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و ۱۰۰ درصد سپرده‌های جاری شبکه بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه را از طریق بانک‌های عامل پرداخت کند و بانک‌ها نیز مکلفند، مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا فقط یک ضامن به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

وام فرزندآوری افزایش یافت
رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در ادامه به جزئیات تسهیلات فرزندآوری اشاره کرد و گفت: تسهیلات قرض الحسنه برای فرزندآوری به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم به بعد ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که در خصوص تولد فرزندان دوقلو و بیشتر نیز به ازای هر فرزند یک وام تعلق خواهد گرفت.

درمان ناباروری تحت پوشش بیمه در سال ۱۴۰۱ قرار گرفت
عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون تلفیق در جهت حمایت از بیماران صعب العلاج نیز بانک مرکزی را مکلف کرده تا با تعیین مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع پس انداز و جاری قرض‌الحسنه و جاری شبکه بانکی جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج برای کمک به بیماران صعب‌العلاج، سرطانی، خاص و زوج‌های نابارور و مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت بیماران فقیر و تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و هلال احمر اختصاص دهد.

اعتبارات درمان ناباروری افزایش یابد
نایب رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت با اشاره به افزایش اعتبارات درمان ناباروری اظهار کرد: انتظار داریم هزینه درمان ناباروری در بودجه ارتقاء پیدا کند، اما متاسفانه این رقم در بودجه سال آینده کاهش داشته و اعتبارات آن در زیر مجموعه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دیده شده است، مطالبه جدی ما این است که بودجه درمان ناباروری به صورت ویژه در ردیف مستقل در بودجه مورد توجه قرار بگیرد.

محمدبیگی با تاکید بر اینکه باید توجه کنیم وزارت بهداشت این بودجه را در جای خود هزینه کند، یادآور شد: گزارشات ارسالی نشان می‌دهد، اعتبارات اختصاص داده شده در درمان ناباروری کمتر از ۳۰ درصد در جای خود هزینه شده است و عمدتاً صرف هزینه‌های دیگر درمان می‌شود.

نماینده مردم قزوین آبیک و البرز در مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: طبق جلسات مشترک با دولت و مطالبه ای که از بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها داشتیم، مقرر شد وام ازدواج و دیگر وام ها با تضامین کمتری پرداخت شود و دولت هم مواردی از تخلفات از این موضوع را پیگیری کند. انتظار داریم بانک مرکزی و بانک‌های عامل و مسئول ارائه خدمات و تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، مردم را بیش از پیش یاری کنند.

کد خبر: ۱۳۴٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha