۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
مقصر عدم پرداخت وام ۲۰۰میلیونی مسکن؛ بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت راه| مردم رغبت به ساخت ندارند
رئیس بنیاد مسکن در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

مقصر عدم پرداخت وام ۲۰۰میلیونی مسکن؛ بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت راه| مردم رغبت به ساخت ندارند

نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه ناهماهنگی بانک مرکزی، وزارت راه و بانک مرکزی موجب عدم پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی شده، گفت: مردم رغبت به ساخت با وام ۱۰۰ میلیونی ندارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: پرداخت وام مسکن روستایی با سقف ۲۰۰ میلیون تومان جنجال های تازه ای ایجاد کرده است و علیرغم اینکه رییسی، رئیس جمهور در شورای عالی مسکن این افزایش سقف را مصوب و ابلاغ کرده است اما ناهماهنگی در میان سه دستگاه دولتی باعث شده است تا استارت پرداخت وام مزبور با نرخ سود ۵ درصد در دست انداز گیر کرده و متوقف شود.

طرح بهسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی با ارایه تسهیلات ۵ میلیون تومانی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و بر اساس قانون مقرر شد تا سالانه ۱۵ درصد به سقف این وام اضافه شود. اما عملا این رقم در سال‌های گذشته پاسخگو نبود. به همین دلیل در سال ۹۸ درخواست ارایه تسهیلات از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان در دولت دوازدهم مصوب شد و عملا از مهر امسال (۱۴۰۰) این تسهیلات پرداخت شد. اما از نیمه دوم امسال و با توجه به تورم شدید و رشد نهاده های تولید مسکن و با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و تصویب افزایش سقف تسهیلات در شورای عالی مسکن سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

حال با افزایش دو بار در سال وام مسکن روستایی، دستگاه های دولتی مثل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به این افزایش سقف ایراداتی مثل تامین پرداخت مابه التفاوت سود این وام که همانا ۱۳ درصد خواهد بود اظهار نگرانی کرده اند و همین مساله به قول مقامات مسئول بنیاد مسکن، موجب توقف پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی شده است.

با این حساب و با توجه به اینکه بخشی از روستاییان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود را با وعده دولت برای پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی آغاز کرده اند به نظر می رسد متقاضیان دیگر رغبتی برای ساخت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود با سقف های قبلی که همانا ۱۰۰ میلیون تومان است ندارند.

در این خصوص اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار «بازار» در پاسخ به این پرسش که چرا وام مسکن روستایی علیرغم مصوبه دولت به متقاضیان پرداخت نمی شود؟ گفت: ابتدا باید عرض کنم که سقف تسهیلات مسکن روستایی طبق مصوبه دولت و تاکید دوباره رئیس جمهور در شورای عالی مسکن ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله است. متقاضیان روستایی می توانند با سفته زنجیره ای سه نفر این تسهیلات را دریافت کنند.

مقصر عدم پرداخت وام ۲۰۰میلیونی مسکن؛ بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت راه| مردم رغبت به ساخت ندارند

وی افزود: رئیس جمهور در شورای عالی مسکن افزایش سقف وام مسکن روستایی را مصوب کرده است اما با توجه به اینکه نرخ سود آن ۵ درصد است و نرخ سود وام مسکن از محل قانون جهش تولید مسکن ۱۸ درصد است باید محلی برای تامین این ۱۳ درصد مابه التفاوت اندیشیده شود که متاسفانه به دلیل ناهماهنگی میان سه دستگاه دولتی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی در تامین این ۱۳ درصد مابه التفاوت، نتیجه این شده است که وام مسکن روستایی به دست مردم نرسد.

علیرغم اینکه تاکنون رئیس جمهور دو بار تاکید کرده است که تسهیلات مسکن روستایی با سقف ۲۰۰ میلیون تومان هر چه زودتر به دست مردم و متقاضیان روستایی برسد اما به همین دلیل که عرض کردم وام مسکن روستایی با یک ناهماهنگی از سوی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی به سرانجام نمی رسد

نیکزاد تاکید کرد: علیرغم اینکه تاکنون رئیس جمهور دو بار تاکید کرده است که تسهیلات مسکن روستایی با سقف ۲۰۰ میلیون تومان هر چه زودتر به دست مردم و متقاضیان روستایی برسد اما به همین دلیل که عرض کردم وام مسکن روستایی با یک ناهماهنگی از سوی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی به سرانجام نمی رسد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان امیدوار بود که از اسفند ماه این تسهیلات پرداخت شود؟ گفت: نمی توان در مورد پرداخت این تسهیلات زمان تعیین کرد چون در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیست اما به هر صورت اقداماتی که باید انجام می شد انجام شده است و مابقی در اختیار این سه دستگاهی که نام بردم است که اقدامات لازم را برای رفع مشکل تامین مابه التفاوت یارانه انجام دهند استارت پرداخت تسهیلات مسکن روستایی زده خواهد شد.

نیکزاد در پاسخ به این پرسش که آیا روستاییان از وام ۱۰۰ میلیونی نیز استفاده نمی کنند؟ گفت: پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نیز با این وضعیت به مشکل خورده است چرا که با این مبلغ نمی توان ساخت و ساز را نهایی کرد. شاید با این مبلغ در روستا بتوان تا ستون یک واحد مسکونی را به سرانجام رساند که در این صورت واحدهای مسکونی ساخته شده مثل واحدهای مسکونی جنگی نمایش داده خواهند شد.

مردم رغبتی برای دریافت این وام ندارند و عملا مقاوم سازی مسکن روستایی متوقف شده است چرا که همانطور که عرض کردم تا ستون یک واحد مسکونی را می تواند پاسخگو باشد

وی در پاسخ به این پرسش که به هر حال سقف ۱۰۰ میلیون تومان هم می تواند کمک حال متقاضیان روستایی باشد؟ گفت: مردم رغبتی برای دریافت این وام ندارند و عملا مقاوم سازی مسکمن روستایی متوقف شده است چرا که همانطور که عرض کردم تا ستون یک واحد مسکونی را می تواند پاسخگو باشد. هر چند شاید برخی از روستاییان وضع مالی نسبتا خوبی داشته باشند و به عنوان مثال ۳۰۰ میلیون تومان پس انداز داشته باشد که واحد مسکونی خود را تکمیل کند. اما به هر حال این میزان سقف با این قیمت های مصالح ساختمانی نمی تواند پاسخگوی تکمیل یک واحد مسکونی باشد.

با این وضعیت قیمت ها و تورم موجود وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی بتواند ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد ساخت یک واحد مسکونی را پوشش دهد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی چند درصد ساخت یک واحد مسکونی را در این وضعیت کنونی تورم می تواند پوشش دهد؟ اظهار داشت: به نظر می رسد با این وضعیت قیمت ها و تورم موجود وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی بتواند ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد ساخت یک واحد مسکونی را پوشش دهد.

کد خبر: ۱۳۴٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      خوب بالاخره که چی، یعنی نمیخوان وام ۲۰۰میلیونی روهم بدهند؟
    • رضا احمدی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      2 0
      سلام چه جور رئیس جمهوری می باشد که ۲بار دستور داده ولی هنوز اجرایی نشده است؟
    • م موسوی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      با تشکر از برنامه بازار تقاضای پیگیری و سرانجام نتیجه دارن
    • م موسوی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      سلام با تشکر از پیگیری بازار لطف کنید دوباره پیگیری کنید من با همان 100تومان هم راضی ام بخدا گرفتارم مستأجران خونه ام نیمه کاره مونده ...بانک رفاه که پرداخت نمی کنه علیرغم 3ماه تشکیل پرونده
    • محمود IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      1 0
      سلام.بنده با هزار قرض تونستم کرسی خونه رو بزنم هنوز هم بابتش بهکارم فقط و فقط به امید اینکه این وام ۲۰۰ تومنی بیاد حداقل یه گوشه ای از کارم رو بگیره ولی متاسفانه این طوره شده
    • قوام بخشنده پور IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      پس چرا همش قول از هفته آینده میدهید . چرا مردمو سر کار میزارید چرا دروغ میگید
    • علیرضا مهدور IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      بنده از مشکلات روستاهای بخش موگویی شهرستان فریدون شهر عرض می کنم هر تن شن را در روستا ۲۸۰هزار تومان تحویل می‌دهند با این اوصاف وام ۱۰۰ میلیون تومان ۲۰در یک واحد ۹۰ متری را بیشتر کفاف نمی دهد
    • علی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 0
      اینا کجا زندگی می کنن که خبر از قیمت ها ندارن؟ من الان ۱۳۰ متر زیر بنا گرفتم ۶۰۰ تومن خرج کردم تا به سقف رسیده. ۶۰۰ دیگه می خواد برای ادامه ی کار
    • احمدچهاردولی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      آخه برادرعزیزچرادروغ میگی ساختمان توروستامتری چهارملیون خرج داره کلا۱۳۰متربا۵۰۰جمع میشه
    • احمدچهاردولی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      آخه برادرعزیزچرادروغ میگی ساختمان توروستامتری چهارملیون خرج داره کلا۱۳۰متربا۵۰۰جمع میشه
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      متری ۴خرجداره با۵۰۰جمع میشه چرادروغ میگی