۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
ضرورت تشکیل بازار آزاد گسترده بین ایران و عراق
رئیس هیات عراقی در ایران پلاست مطرح کرد

ضرورت تشکیل بازار آزاد گسترده بین ایران و عراق

رئیس هیات عراقی حاضر در نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، گفت: قیمت برخی کالاهای ایرانی که در بازار عراق عرضه می‌شود نسبت به تولیدات دیگر کشورها نظیر ترکیه، چین و عربستان رقابت‌پذیر نیست.

به گزارش بازار، سیدعلی هادی علی العظام، رئیس هیأت تجاری عراقی که برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست به ایران سفر کرده است، طی مصاحبه‌ای با خبرنگار فارس اظهار داشت: در صدر یک هیأت ۱۸ نفر متشکل از تجار عراقی که فقط در حوزه پلاستیک و پلیمر فعال هستند به ایران سفر کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون تجربه همکاری و خرید با شرکت‌های ایرانی داشته است؟ گفت: هم به صورت تولیدات نهایی نظیر ایزوگام و هم در زمینه تأمین مواد اولیه در حوزه پتروشیمی از ایران با شرکت‌های ایرانی کار کرده است.

این تاجر عراقی درباره رقابت‌پذیری قیمتی کالاهای ایرانی در بازار عراق و همچنین کیفیت این کالاها عنوان کرد: کیفیت اجناس ایرانی خیلی خوب است اما از نظر قیمتی رقابت‌پذیر نیست.

علی العظام در این مصاحبه تأکید کرد: باید یک بازار آزاد گسترده مثل همه کشورهای جهان بین ایران و عراق ایجاد شود که این تأکید نخست من است، دوم اینکه تولیدکنندگان ایرانی باید حضور فعالی در نمایشگاه‌های عراق برای عرضه محصولات‌شان داشته باشند.

این مقام عراقی می‌گوید: مشکل اینجاست که بسیاری از کسانی که به عنوان نماینده شرکت‌های ایرانی غرفه‌های آنها در نمایشگاه‌های عراق را می‌گردانند، تخصص ندارند و اطلاعات کلی ارائه می‌دهند و ما خواستار آن هستیم که این شرکت‌ها به صورت کاملاً تخصصی در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

وی افزود: پای ترکیه، چین و عربستان به بازار عراق باز شده است و شاهد آن هستیم که قیمت اجناس ایرانی در برخی موارد چند برابر اقلام مشابهی است که از سوی این کشورها در بازار عراق که تشنه این کالاها است، عرضه می‌شود.

رئیس هیأت تجاری عراقی در نمایشگاه امسال ایران پلاست عنوان کرد: در برخی موارد قیمت اجناس ایرانی حتی تا ۱۰ برابر گران‌تر از قیمت دیگر اقلام عرضه شده دیگر کشورها در بازار عراق است.

وی می‌گوید: نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که برخی تجار ایرانی هم در برخی قراردادها با طرف‌های عراقی به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند و به خصوص در زمینه مواد غذایی در حوزه کیفیت گاهی کالاهای با کیفیت پایین‌تر را برخلاف تعهد خود در قرارداد تحویل عراقی‌ها می‌دهند.

کد خبر: ۱۳۴٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha