۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
در تولید، نصب و راه اندازی سیستم روشنایی باند خودکفا شدیم
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

در تولید، نصب و راه اندازی سیستم روشنایی باند خودکفا شدیم

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها گفت: طراحی و ساخت و نصب سامانه روشنایی باند CAT۲ برای اولین بار در کشور توسط متخصصین داخلی، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، روز گذشته(دوشنبه) با حضور رستم قاسمی؛ وزیر راه و شهرسازی و سیاوش امیرمکری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، ۸ پروژه شاخص در۶ فرودگاه کشور به ارزش بیش از ۱۰ هزار و چهارصد میلیارد ریال در قالب ویدئو کنفرانس مورد بهره برداری قرار گرفت.

سیاوش امیرمکری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در این مراسم ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: شرکت فرودگاه ها مفتخر است که در چهل و سومین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی و در راستای تحقق یکی از شعار های بنیادین انقلاب یعنی قطع وابستگی به بیگانگان، هشت پروژه شاخص در شش فرودگاه کشور که تماما توسط متخصصین داخلی، مشاوران و پیمانکاران ایرانی اجرا شده، را بهره برداری کند.

وی اظهار داشت: این پروژه ها در سه حوزه عملیات هوانوردی شامل نصب و راه اندازی سامانه پیشرفته ILS/DME و همچنین دستگاه های کمک بازرسی مسافر در فرودگاه های کشور، در حوزه عملیات فرودگاهی کشور شامل عملیات بهسازی و توسعه سطوح پروازی و همچنین در حوزه وارسی پروازی شامل ساخت آشیانه تعمیراتی مرکز وراسی پروازی و خدمات هوایی با هدف ارائه سرویس های ایمن و امن در حوزه هوانوردی و همچنین افزایش ظرفیت فرودگاهی می شود.

امیرمکری گفت: این پروژه ها در فرودگاه های مهرآباد، مشهد، بندرعباس، زاهدان، سراوان و خرم آباد افتتاح می شود که وسعت کل آن ۶۲۰ هزار مترمربع در حوزه ایرساید و ارزش روز این پروژه ها بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه کشور پس از انقلاب، دستاوردهای مهمی در زمینه خودکفایی داشته است، گفت: یکی از این دستاوردهای ارزشمند که در طلیعه چهل و سومین سالگرد انقلاب توسط تولیدکنندگان داخلی به آن دست پیدا کردیم، طراحی و ساخت سامانه روشنایی باند CAT۲ برای اولین بار در کشور توسط تولید کنندگان داخلی است که نصب و راه اندازی آن نیز توسط متخصصین داخلی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران صورت گرفته است.

امیرمکری ضمن قدرانی از حمایت مقام عالی وزرات برای اجرای پروژه مذکور گفت: این پروژه بسیار مهم برای اولین بار در کشور به ثمر نشست و در نتیجه این اقدام، نه تنها کشور برای آینده از ورود و خرید این سیستم برای فرودگاه های کشور بی نیاز خواهد شد بلکه امکان صادرات این سیستم که ارزش هر کدام آن با برآورده صورت گرفته دو میلیون یور تخمین زده شده، فراهم است.

قابلیت نشست و برخاست ایرباس ۳۸۰ در فرودگاه زاهدان فراهم شد
در ادامه این مراسم پروژه های فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان شامل توسعه و بهسازی سطوح پروازی در دو فرودگاه زاهدان و سراوان به ارزش چهار هزار میلیارد ریال بهره برداری شد.

جزینی زاده مدیرکل فرودگاه های استان سیستان و بلوچستان در تشریح پروژه های فرودگاهی این استان، ضمن قدردانی از نگاه و توجه ویژه دولت مردمی به مناطق کم برخوردار به ویژه استان سیستان و بلوچستان، گفت: این استان پنج فرودگاه فعال دارد که چهار فرودگاه آن در مالکیت شرکت فرودگاهها و یک مورد آن نیز در مالکیت نیروی هوایی است و بر همین اساس یکی از پهنه های وسیع هوانوردی کشور محسوب می شود.

وی گفت: با وجود بیماری کرونا با حمایت های شرکت فرودگاهها و استان، پروژه های خوبی در سطح استان به ویژه فرودگاه شهدای زاهدان و سراوان اجرا شد که بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال اعتبار صرف آن شده است.

جزینی زاده با اشاره به اینکه احداث باند جدید فرودگاه زاهدان سال ۱۳۹۵ به اتمام رسید، گفت: با وجود آمادگی برای نشست و برخاست هواپیماها اما به دلیل شرایط خاص و موانع اطراف باند، بهره برداری از این باند طولانی شد که خوشبختانه با حمایت مدیران ارشد شرکت فرودگاهها و استانداری سیستان و بلوچستان توانستیم ۳۵ هکتار از اراضی اطراف باند را برای برطرف کردن موانع تملک کنیم.

وی احداث ۳۵۰۰ دیوار حفاظتی، تخریب و تسطیح اراضی، راه اندازی و نصب سیستم لایتیگ باند را از دیگر پروژه‌هایی عنوان کرد که همزمان اجرا شد.

به گفته مدیرکل فرودگاه زاهدان؛ باند جدید این فرودگاه ۴۲۶۵ متر طول دارد و از مقاومت ۶۸ برخوردار بوده و زمینه پذیرش هواپیمای ایرباس ۳۸۰ را در کنار فرودگاه های امام(ره) و شیراز دارد.

وی همچنین با اشاره به محوطه سازی و بهسازی ترمینال پروازهای خارجی به وسعت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع در فرودگاه زاهدان گفت: امروز قابلیت اعزام و پذیرش دو هزار و ۲۵۰ مسافر در سال را از این ترمینال داریم.

اتصال فرودگاه زاهدان به شبکه گاز و کاهش هزینه های جاری، بهسازی و راه اندازی بخش های متعدد رستوارن و کافی شاپ در ترمینال پروازهای داخلی، راه اندازی سمیلاتور(شبیه سازتقرب پرواز سه بعدی) از جمله پروژه‌هایی بود که در فرودگاه زاهدان بهره برداری شد.

مدیرکل فرودگاههای استان سیستان و بلوچستان در ادامه به پروژه های فرودگاه سراوان اشاره کرد و گفت: همزمان با تطویل باند این فرودگاه که توسط معاونت مهندسی نیروی زمینی سپاه انجام شد، رنگ زدایی و خط کشی سطوح پروازی و زیرساخت و سیویل ورک روشنایی باند فرودگاه سروان صورت گرفت و امروز خوشبختانه، روشنایی باند و اپرون عملیاتی شده و قابلیت نشست و برخاست پرواز در شب در این فرودگاه وجود دارد.

راه اندازی سیستم کمک ناوبری NDB\DME و وراسی پروازی این سامانه، نصب گیت‌های بازرسی و استقرار دفاتر شرکت های هواپیمایی و احداث نمازخانه نیز از دیگر پروژه های فرودگاه سراوان بود که مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ جزینی زاده در پایان خاطرنشان کرد: پست باند و برق اضطرای فرودگاه سراوان نیز در حال انجام است.

گفتنی است؛ در این مراسم؛ پروژه های شش فرودگاه کشور شامل مهرآباد، مشهد، بندرعباس، زاهدان، سراوان و خرم آباد بهره برداری شدند.

کد خبر: ۱۳۴٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha