۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹
انتظام‌بخشی به تولید با تامین مالی زنجیره‌ای
مدیرعامل بانک سپه مطرح کرد

انتظام‌بخشی به تولید با تامین مالی زنجیره‌ای

مدیرعامل بانک سپه گفت: اگر به زنجیره تولید توجه شود هم ریسک اعتباری بانک‌ها کاهش می‌یابد و هم تامین مالی دقیق‌تری در بخش تولید انجام خواهد شد؛ ‌ ضمن اینکه جریانات تولید را نیز به نظم در می‌آورد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، آیت‌اله ابراهیمی با اشاره به طرح تامین مالی زنجیره‌ای گفت: این فرآیند را از گذشته نیز انجام می‌دادیم اما در این رابطه تیم کارشناسی تشکیل دادیم تا تسهیلاتی که پرداخت می‌کنیم دربرگیرنده صنایع پایین دستی و بالادستی باشد.

مدیرعامل بانک سپه افزود: به عبارت دیگر اگر در حوزه کشاورزی تسهیلاتی به کارخانه مشخصی پرداخت می‌شود، اعتبار را به تامین کنندگان مواد اولیه آن محصول بدهیم و حتی به خریداران هم تسهیلات را اعطا کنیم.

وی گفت: یکی از مزایای تسهیلات در قالب تامین مالی زنجیره‌ای، تسهیل تامین مالی بنگاه‌ها و بخش تولید است، از سوی دیگر به جریان‌های ورودی و خروجی کالاها و اقلام نیز نظم می‌دهد. به عنوان نمونه کارخانه‌ای که اقلام مرتبط با حوزه کشاورزی تولید می‌کند و به بعضی نهاده نیاز دارد، مشخصا سفارش تولید نهاده بدهد؛ یعنی کسی که تولید می‌کند با سفارش این کارخانه تولید کند و تامین مالی را هم بانک انجام دهد.

ابراهیمی تصریح کرد: در این صورت هم تامین مالی این ۳ طیف انجام شده است و هم اینکه تولید هدفمند شده است و این زنجیره به هم وصل خواهد شد. بانک به عنوان یک نهادی که تامین کننده مالی این بخش است، اگر به این زنجیره توجه کند هم ریسک اعتباری خود را کاهش می‌دهد و هم تامین مالی دقیق‌تری در بخش تولید انجام خواهد داد؛ ‌ ضمن اینکه جریانات تولید را نیز به نظم درآورده است.

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به طرح حاتم در بانک انصار سابق که در بانک سپه ادغام شد، تاکید کرد: این طرح فقط برای خرید کالاهای ایرانی است که در حال حاضر نیز در حال توسعه است. برنامه سنگینی در این زمینه داریم که حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای سال آینده پیش بینی کرده‌ایم. براین اساس مردم به بانک مراجعه و کالای ایرانی خود را انتخاب می‌کنند و پس از آن بانک سپه حتی به قیمتی پایین‌تر از مصوبه شورای پول و اعتبار برای مردم در قالب کارت تامین مالی انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: زمانی که از کارت استفاده شود، مبلغ آن خرید به حساب کارخانه مورد نظر واریز می‌شود. در این صورت به جای اینکه پول به کارخانه بدهیم و عدد درشت بشود و مشکلاتی در بازپرداخت آن ایجاد شود، پول را به حلقه انتهایی می‌دهیم. در این شرایط هم تسهیلات ارائه شده، هم از کالای تولید داخلی حمایت صورت گرفته است و هم نیاز مردم را پاسخ داده‌ایم.

ابراهیمی تاکید کرد: اینها مفهوم ساده‌ای از زنجیره تولید است که از گذشته این طرح را اجرایی کردیم و امتحان خود را گذرانده است. متاسفانه یکی از مشکلات حوزه تولید این است که گاهی برای تولیدات تقاضایی وجود ندارد؛ اما وقتی بانک تامین مالی را انجام دهد و سفارش‌دهنده مشخص هم داشته باشد، در نتیجه زنجیره به هم متصل خواهد شد و تامین مالی زنجیره‌ای تولید محقق می‌شود.

کد خبر: ۱۳۴٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha