۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها به ۲۰۰ میلیون تن| تقاضا برای مصرف فرآورده‌های نفتی رو به صفر می رود
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها به ۲۰۰ میلیون تن| تقاضا برای مصرف فرآورده‌های نفتی رو به صفر می رود

شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت گفت: ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه به بیش از ١۴٠ میلیون تن و در یک افق ١٠ ساله و تا پایان برنامه هشتم توسعه به حدود ٢٠٠ میلیون تن می‌رسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی‌ها تا پایان برنامه هشتم توسعه به ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد.» این خبر را مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در حالی اعلام می کند که ظرفیت فعلی حوزه تولید پتروشیمی ها تنها ۹۰ میلیون تن است. با این وجود این مقام مسئول امیدوار است که طی یک دهه آینده میزان تولید در بخشی که وزیر نفت مدعی است آسیب کمتری از تحریم ها دیده است، بیش از دو برابر خواهد شد.
او همچنین پیش‌بینی کرده که تولیدات پتروشیمی تا پایان سال آینده به سالانه ۱۰۴ میلیون تن خواهد رسید.

شاهمیرزایی که در پانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست سخن می گفت، ادامه داد: فعالان اقتصادی و مراکز پژوهشی و نوآور و فناور و همه باید به توسعه صنعت پتروشیمی ایران کمک کنند، زیرا از حدود ۱۰ سال آینده براساس آمار رسمی جهانی تقاضا برای مصرف فرآورده‌های نفتی رو به صفر میل می‌کند، بنابراین باید سرمایه‌گذاری‌ها به سمت افزایش محصولات پتروشیمی و به ویژه توسعه زنجیره ارزش باشد

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در حال حاضر ۹۰ میلیون تن است که تا پایان برنامه هفتم توسعه به حدود ۱۴۰ میلیون تن در سال و تا پایان برنامه هشتم توسعه حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید

معاون وزیر نفت همچنین از هلدینگ‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران خواست که وارد کارزار بزرگ ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌آفرینی در حوزه زنجیره ارزش پتروشیمی شوند، چرا که به گفته او، در آینده ۹۰ درصد کالاها و صنعت مورد نیاز بشر از مسیر انواع پتروشیمی خواهد بود. بنابراین هر قدر در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت گیرد سودده خواهد بود.

به گفته او، تولید واقعی صنعت پتروشیمی در آغاز انقلاب اسلامی سالانه تنها ۱.۵ میلیون تن بود که مقدار ناچیزی از آن محصولات پلیمری بود، اما هم‌اکنون ظرفیت پلیمر کشور بیش از ۱۰ میلیون تن است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه صنعت پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه حدود ۱۴۰ میلیون تن در سال و تا پایان برنامه هشتم توسعه حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال خواهد بود.

انجام مذاکرات با خارجی ها برای فروش محصولات
شاهمیرزایی با بیان اینکه هم‌اکنون مبادلات محصولات پتروشیمی با کشورهای مختلف دنیا در حال انجام است، گفت: در ماه‌های اخیر مذاکراتی با کشورهای بزرگ دنیا برای فروش محصولات پتروشیمی ایران صورت گرفته است.

اوهمچنین به قطع گاز برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در فصل سرما اشاره کرد و گفت: این موضوع به زودی رفع و در فصل گرما جبران خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۴٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha