برنامه گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با برزیل بلندمدت است
رئیس اتاق اراک در دیدار با سفیر برزیل در تهران:

برنامه گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با برزیل بلندمدت است

بیکی، رئیس اتاق اراک در دیدار با سفیر برزیل در تهران گفت: روابط موجودایران و برزیل قابلیت افزایش چشمگیری دارد و استفاده از ظرفیت‌های دو کشور در بلندمدت ادامه می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، لودمار گونسالوس آگیلارنتو، سفیر برزیل در تهران در جریان سفر دو روزه به استان مرکزی، طی نشستی با فعالان صنعتی این استان دیدار و گفت‌وگو کرد. در ابتدای این نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: با توجه به تنوع در بخش صنعت، معدن و کشاورزی، امکان معرفی تمام پتانسیل‌های استان در این سفر کوتاه میسر نیست؛ اما این اولین گام جهت معرفی پتانسیل‌های اقتصادی استان خواهد بود.

ناصر بیکی ادامه داد: تحریم‌ها و مشکلاتی که از ناحیه آن برای ایران به وجود آمده تأثیرات انکارناپذیری را بر کشور ما گذاشته است، اما بااین‌حال شاهد پیشرفت‌های خوبی در صنعت کشور بوده‌ایم که نشان از عزم و اراده فعالان اقتصادی برای عبور از موانع دارد.

بیکی اظهار کرد: بازدیدهای انجام شده توسط سفیر این موضوع را به اثبات رساند که در مبادلات دوطرفه اقتصادی و بازرگانی به‌ویژه از سوی استان مرکزی، زمینه‌های خوبی فراهم است که از آن جمله می‌توان به انتقال دانش فنی، ماشین‌آلات و همچنین برخی کالاها به‌خصوص در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و البته به این موضوع نیز واقف هستیم که به دلایل مختلف در حال حاضر امکان برخی تبادلات همچون صنعت هواپیمایی وجود ندارد که در این خصوص می‌توان به اتفاقات خوب آینده امیدوار بود.

او از آمادگی سرمایه‌گذاران استان جهت بهره‌مندی از بسترهای مهیا شده در برزیل خبر داد و افزود: در کشور ما امکان تولید قطعات هواپیمای سبک فراهم است که برای آینده می‌توان در این رابطه نیز برنامه‌ریزی داشت.

رئیس اتاق اراک در ادامه ابراز داشت: تبادل دانش و مربیان در زمینه‌های گوناگون یکی دیگر از مواردی است که به نظر می‌رسد بسترسازی برای آن در همکاری‌های دوطرفه مؤثر باشد و نتایج مطلوبی نیز رقم زند.

او اضافه کرد: برزیل تجربیات خوبی در زمینه‌های کشاورزی دارد که می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم و نواقص خود را رفع کنیم.

بیکی پیشنهاد داد: به‌منظور هرچه بهتر شدن مراودات دوسویه، شرایطی پیش‌بینی شود که فعالان اقتصادی و صنعتی برزیلی که به‌منظور بازدید از نمایشگاه ۲۰۲۲ به ایران سفر می‌کنند، از استان مرکزی و ظرفیت‌های آن نیز بازدید داشته باشند.

نایب‌رئیس اتاق اراک نیز در این جلسه گفت: برای تولید لبنیات و مشتقات دامی در کشور ما نیاز به ۱۰ میلیون تن ذرت و ۴/۳ میلیون تن سویا است که از این میزان سه میلیون تن ذرت و ۳۰۰ هزار تن سویا در داخل تولید می‌شود و مابقی نیاز باید از خارج تأمین شود.

حامد امینی افزود: این محصولات با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۶ میلیارد دلار به کشور ما وارد می‌شود و از این مبلغ حدود ۲/۵ میلیارد دلار به واردات از کشور برزیل تخصیص می‌یابد.

نایب‌رئیس اتاق اراک با بیان اینکه محصولات پتروشیمی و خشکبار اهم صادرات ایران به برزیل را تشکیل می‌دهد، توضیح داد: به‌منظور افزایش میزان مبادلات تجاری در هر دو حوزه صادرات و واردات می‌طلبد تعرفه‌های ترجیحی میان دو کشور کاهش یابد و توازن تعرفه‌ای برقرار شود.

در ادامه این نشست، سفیر برزیل در تهران گفت: ایران یکی از سه شریک برزیل در خاورمیانه و آسیا است و بی‌شک همه کشورها در تلاش هستند سطح روابط تجاری و به‌ویژه خود را با کشورهای دیگر افزایش دهند و البته بالا بردن میزان صادرات در گرو این است که واردات نیز به‌تناسب آن رشد داشته باشد.

لودمار گونسالس آگیلارنتو با اشاره به اینکه مطابق آمارهای موجود، برزیل موفق به افزایش صادرات خود طی سه سال اخیر شده است، اظهار کرد: بر اساس ادعای یکی از روزنامه‌ها در سال گذشته ایران و آمریکای جنوبی یک میلیارد دلار مراودات تجاری با یکدیگر داشته‌اند اما آمارهای رسمی برزیل حکایت از این دارد که این میزان ۲/۵ میلیارد دلار بوده است.

به گفته آگیلارنتو بیشترین تبادلات تجاری این کشور با ایران شامل محصولات کشاورزی است و از ایران نیز فرش و پسته به برزیل صادر می‌شود که در سال گذشته اوره بیشترین محصول صادراتی از ایران است.

او اعمال تحریم‌ها را در مناسبات بین‌المللی دو طرف اثرگذار خواند و افزود: هم‌اکنون کشور برزیل تمرکز خود را بر روی واردات کالاهای شیمیایی از ایران قرار داده است و محصولاتی همچون پنبه، برنج و دارو به ایران صادر می‌کند که اضافه کردن محصول انار به سبد کالاهای ایرانی وارداتی به برزیل در برنامه‌ریزی قرار دارد.

سفیر برزیل در تهران گفت: به‌منظور ایجاد توازن و تعادل تبادلات بانکی قانونی در این کشور در حال بررسی و وضع است که به‌موجب آن ارزش بهایی که برای مبادلات داخلی لحاظ می‌شود برای مبادلات خارجی نیز اجرایی شود و پیش‌بینی می‌شود با عملیاتی شدن این قانون توسط بانک مرکزی برزیل، محدودیت‌های مالی در تبادلات میان شرکت‌ها به حداقل برسد. علاوه بر این امکان افتتاح حساب برای سرمایه‌گذاران خارجی در برزیل فراهم می‌شود که بی‌تردید می‌تواند به‌عنوان فتح بابی در مقوله توسعه تجارت و مناسبات تجاری دو کشور معرفی شود.

آگیلارنتو به‌کارگیری دانش و مهارت در کنار ایجاد حس رقابت سازنده را شاه‌کلید دستیابی به موفقیت در تجارت عنوان کرد و افزود: بهای کالاهای تولیدی باید از ویژگی رقابتی بودن با کالاهای خارجی برخوردار باشد و اگر کشور ایران در تولیدات خود این مؤلفه را در نظر گیرد می‌تواند با حضور در نمایشگاه‌های کشور برزیل میدان فعالیت و مشتری یابی خود را گسترش دهد.

او توضیح داد: سفارت برزیل در ایران می‌تواند با ارائه پلن‌های نمایشگاهی خود به تولیدکنندگان ایرانی که قصد صادرات و بازاریابی برای کالاهای خود را دارند زمینه حضور آنان را در این نمایشگاه‌ها آماده نماید.

به گفته سفیر برزیل، نمایشگاه‌های برزیل با رویکرد کالاهای سوپرمارکتی در سائوپائولو برگزار می‌شود و مقرر شده است نمایشگاهی نیز توسط انجمن حلال برزیل برای نخستین بار در این کشور فعالیت خود را آغاز کند.

در بخش دیگری از این نشست، معاون امور بین‌الملل اتاق اراک نیز با تأکید بر اینکه تبادل هیات‌های تجاری زمینه‌های دستیابی به آشنایی و اشراف کامل تجار دو طرف را فراهم می‌سازد، گفت: پیشنهاد داریم از سوی سفارت برزیل در تهران، یک اتاق استانی در کشور برزیل به ما معرفی شود تا با ارتباط‌گیری مناسب و شناساندن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان مرکزی و دریافت اطلاعات و داده‌ها از طرف مقابل، بسترهای تقویت مناسبات اقتصادی خود با کشور برزیل را ارتقا دهیم.

بیگ‌زاده در خاتمه ابراز امیدواری کرد: سفر سفیر برزیل در تهران به استان مرکزی به اتفاقات خوشایند و مثبت اقتصادی برای صنعتگران و تجار استان منجر شود.

کد خبر: ۱۳۳٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha