۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
رمزارزها حاصل از بین رفتن اعتماد مردم به سیستم مالی دنیا است
تحلیل روزانه بازار رمز ارزها؛

رمزارزها حاصل از بین رفتن اعتماد مردم به سیستم مالی دنیا است

رییس بانک جی پی مورگان در سخنرانی اخیر خود رمز ارزها را محصول بحران مالی سال ۲۰۰۸ خواند و گفت: «رمز ارزها به دنبال از بین رفتن اعتماد مردم به نظام مالی کشورها ایجاد شد.»

بازار؛ گروه بین الملل: در روز شانزدهم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ ارزش رمز ارزها در بازار جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفت. در اولین ساعات این روز ارزش هر بیت کوین با ۹.۲۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل از آن به ۴۰۴۱۲ دلار رسید.

این اولین بار از روز ۲۲ ژانویه سال جاری تا کنون است که ارزش هر بیت کوین به بیش از ۴۰ هزار دلار رسیده است. ولی هنوز تا رسیدن به اوج قیمتی خود که ۶۹ هزار دلار است و در دسامبر سال ۲۰۲۱ در چنین سطحی قرار داشت فاصله زیادی دارد و پیش بینی نمی شود در فصل اول سال جاری میلادی به این سطح برسد.

ارزش هر اتریوم بعد از تجربه افزایش ۱۰.۱۳ درصدی به مرز ۲۹۳۹ دلار رسید. در این روز ارزش رمز ارز XRP بالغ بر ۵ درصد رشد کرد و در سطح ۶۳ سنت قرار گرفت. دوج کوین هم در این روز با قیمت ۱۴ سنت مبادله شد که ۵.۸ درصد نسبت به روز قبل از آن بیشتر بود.

کوین دسک دلیل افزایش قیمت بیت کوین را فزایش اعتماد سرمایه گذاران به این بازار و اطمینان از رسیدن بازار به یک ثبات نسبی می داند. در گزارش آمده است:« سرمایه گذاران به این باور رسیدند که قیمت رمز ارز پایین تر نمی رود و به ثبات نسبی رسیده است. به همین دلیل سرمایه گذاری در این بازار را افزایش دادند. رشد سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها و افزایش تقاضا سبب شد تا قیمت رمزارزها به تدریج سیر افزایشی به خود بگیرد.»

اما سوال این جاست که دلیل کاهش ارزش بیت کوین از ابتدای سال جدید میلادی تا کنون چه بوده است؟

کوین دسک در این مورد نوشت:«افت ارزش بیت کوین به دنبال انتشار گزارش فدرال رزرو امریکا مبنی بر رشد نرخ تورم در این کشور و شروع زود هنگام طرح افزایش نرخ بهره بانکی اتفاق افتاد. اما به تدریج بازار به ثبات رسید و تاثیر روانی این خبر از بین رفت.»

البته باید در نظر داشت تغییر سیاستهای پولی تاثیر زیادی روی ارزش رمز ارزها دارد و در صورتیکه فدرال رزرو اقدام به افزایش نرخ بهره بکند بدون شک ارزش رمز ارزها پایین می آید ولی تاثیر روانی آن قابل اغماض است.

این نوسان ها در بازار رمز ارزها در شرایطی اتفاق می افتد که برخی از مقامات اقتصادی کشورها و بانکهای بزرگ همچنان به مخالفت با این بازار ادامه می دهند. روز قبل رییس بانک جی پی مورگان در یک سخنرانی بیت کوین را یک کالای مجازی با ارزش غیر واقعی خواند و گفت: «نه بیت کوین وجود خارجی دارد و نه ارزشی که برای ان وجود دارد واقعی است. رویای گروهی از افراد باعث ایجاد رمز ارز و اعتماد گروهی دیگر به این رویا باعث ایجاد بازار برای آن شد.»

او دلیل ایجاد رمز ارزها را از بین رفتن اعتماد مردم به بانکهای مرکزی و سیاستهای پولی آنها در سال ۲۰۰۸ خواند و گفت: «بحران مالی سال ۲۰۰۸ اعتماد مردم را به اقتصاد از بین برد و آنها به فکر ایجاد سرمایه ای افتادند که بدون وابستگی به دولت و نظام های مالی و اقتصادی کشورها کار کند. بیت کوین محصول این بحران بود و حال خود به معضلی برای اقتصاد جهان تبدیل شده است.»

او تاکید کرد این وظیفه سیستم مالی دولتها است که اعتماد از دست رفته به نظام مالی را دوباره به جامعه باز گردانند. در این صورت می توان زمینه لازم برای توسعه ساختارهای اقتصادی کشور را فراهم کرد و از ایجاد تهدیدهای جدید برای ساختار اقتصاد کشورها جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: «توسعه بازار رمز ارزها و بازارهای مالی دیگری که بدون پشتوانه نظام های رسمی اقتصادی ایجاد می شوند، عامل بحران مالی و تضعیف ساختارهای اقتصادی هستند. این بازار به تدریج اعتماد مردم به نظام مالی کشورها را از بین می برد و بدون شک سهم زیادی از سرمایه ها را نابود می کند. به همین دلیل باید با توسعه این بازار مقابله کرد.»

کد خبر: ۱۳۳٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha