۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۸
معادله مجهول تعرفه های گاز صنایع| توقف اجباری تولید
بازار گزارش می‌دهد؛

معادله مجهول تعرفه های گاز صنایع| توقف اجباری تولید

ساری- قبض های متغیر و چندبرابری گاز، نفس تولید را در مناطق مختلف از جمله مازندران به شماره انداخت و رمزگشایی از این تعرفه را به معادله ای مجهول مبدل کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: پای صحبت تولیدکنندگان و صنایع که می‌نشینید بیش از هر چیز از تعرفه بالای انرژی و ابهام در نحوه نرخ گذاری و محاسبه آن گلایه دارند و قبض‌های نجومی بیش از هر مسئله دیگری برایشان دغدغه شده است.

پایان ماه که می‌شود برای صنایع و واحدهای تجاری و گردشگری مازندران قبضی علی الحساب صادر می‌شود و چندی بعد دوباره برگه اخطار با بدهی کلان برایشان منظور می‌شود، این رویه در همه بخش‌های تولیدی و صنایع مازندران به یک اپیدمی ناخوشایند مبدل شده است.

تا دیروز واحدهای صنعتی و تولیدی برای رونق بخشی به کسب و کار با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه بودند و اکنون این واحدهای درپی تأمین نقدینگی و تسهیلات هستند تا بتوانند قبض‌های آب، برق و گاز واحد تولیدی را پرداخت کنند و ادامه این رویه به نفع هیچ کس و هیچ بخشی نیست

مصیبتی به نام قطع گاز و برق کارخانه‌ها
سید مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در تابستان و زمستان با مشکل ارائه خدمات از سوی شرکت‌های گاز و برق مواجه هستیم، افزود: این امر منجر به کاهش دو تا سه درصدی تولید شده است.

معادله مجهول تعرفه های گاز صنایع| توقف اجباری تولید

وی افزود: قطع گاز و برق ضرر و زیان بزرگی به واحدهای تولیدی وارد می‌کند و مصیبتی به این واحدها تحمیل می‌شود و بالارفتن تعرفه‌های گاز مشکل ساز شده است.

وی با عنوان اینکه تعرفه‌های گاز حدود ۱۰ برابر شده است، ادامه داد: برخی واحدهای تولیدی اوایل سال ۱۰۰ میلیون تومان پول گاز پرداخت می‌کردند و اکنون این میزان به ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان رسیده است.

رضوی ادامه داد: هزینه‌های بالای آب و برق به واحد فروش کالا منتقل و مصرف کننده متضرر می‌شود و از سوی دیگر واحدهای تولیدی از نظر نقدینگی دچار مشکل خواهند شد.

رئیس خانه صمت مازندران یادآور شد: قیمت‌های گاز تناسبی با خدمات عرضه شده ندارد و بیشتر با تعرفه واحدهای صادراتی مناسب است.

وی درباره قطع گاز و برق واحدهای تولیدی نیز همکاری دستگاه‌های خدمات رسان را الزامی دانست و گفت: باید همکاری لازم صورت گیرد تا واحدهای تولیدی کمتر با مشکل مواجه شوند.

رضوی با اظهار اینکه منظور قانونگذار این بود واحدهایی که دارای درآمدهای ارزی هستند باید برخی هزینه‌ها را ارزی پرداخت کنند، گفت: مثلاً پتروشیمی، فولاد، نفت و غیره برخی هزینه‌ها را به صورت ارزی پرداخت کنند در حالی که واحدهای غیرصادراتی نباید مشمول این قانون شوند.

گاز صنایع به دلیل بدهی قطع نشود
دغدغه تولیدکنندگان و کلافه شدن از بالابودن و شناوربودن تعرفه‌ها سبب شده تا این پرونده روی میز شورای گفتگو و ستاد رفع موانع تولید قرار گیرد. سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از قطع گاز واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل بدهی باید جلوگیری شود از شرکت‌های خدمات رسان خواست تا در این زمینه مدیریت داشته باشند.

وی تاکید کرد شرکت گاز نباید برای وصول مطالبات، گاز صنایع و واحدهای تولیدی بدهکار را قطع کند زیرا افزایش قیمت‌ها نگرانی هایی را درپی داشته است.

وی از دستگاه های تابعه نظیر گاز و صمت خواست تا مشکلات واحدهای تولیدی را با تشکیل کمیته و جلسه‌ای در شهرستان‌ها رفع کنند و تسهیلاتی را برای این واحدها درنظر گیرند.

برودت هوا، افزایش مصرف انرژی از یک سو و افت فشار گاز و تعرفه‌های شناور گاز تیرخلاص را برای پیکره تولید وارد کرده است و این وضعیت درحالی که بسیاری از صنایع کوچک و متوسط مازندران قادر به دوگانه سوز کردن واحد به دلیل نبود صرفه اقتصادی نیستند.

معادله مجهول تعرفه های گاز صنایع| توقف اجباری تولید

محمد علیزاده فعال در صنعت پلاستیک در مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه امکان دوگانه سوزشدن سوخت در این صنعت وجود ندارد، گفت: دستگاه‌ها و تجهیزات برای حرارت نایلون و پلاستیک نیازمند برق است و برای گرم کردن باید چند ساعت روشن باشد و با هر بار قطعی برق، پنچ تا شش ساعت باید دستگاه‌ها خاموش باشد.

دستگاه‌ها و تجهیزات برای حرارت نایلون و پلاستیک نیازمند برق است و برای گرم کردن باید چند ساعت روشن باشد و با هر بار قطعی برق، پنچ تا شش ساعت باید دستگاه‌ها خاموش باشد

این تولیدکننده قطع گاز و برق را سبب ضربه و خسارت‌های کلان اقتصادی دانست و به دلیل آن که از مواد پلی اتیلن استفاده کنیم، اختلاف دما برای ما مهم است و از سوی دیگر استفاده از گاز و غیره تبعات زیادی دارد.

توقف اجباری تولید
طی ماه جاری با برودت هوا بیش از ۵۰ واحد صنعتی بزرگ مازندران چرخه تولید را متوقف کردند و افت فشار گاز و سوخت دلیل این اقدام به شمار می‌رود. حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه سال قبل ۱۵۰ کارخانه صنعتی فعالیت خود را ۴۵ روز به دلیل افت فشار گاز متوقف کرده بودند، گفت: امسال نیز نیمی از این واحدها به صورت موقت تولید کالا را متوقف کردند.

وی با اظهار اینکه افزایش مصرف گاز در بخش گاز، چرخ‌های صنایع تولیدی را از جرمت باز می‌دارد، خواستار رعایت صرفه جویی از سوی بخش‌های مختلف مشترکان از جمله خانگی شد.

افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و افت فشار در بخش صنعتی درحالی است که بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی مازندران از مازوت و سوخت جایگزین بهره نمی‌برند زیرا بر این عقیده هستند مازوت سوزی برای کیفیت کالاها تأثیر منفی دارد و سبب فرسودگی ماشین آلات می‌شود.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مازندران در بخش‌های تولیدی و صنعتی اشتغال دارند و توقف فعالیت هریک از واحدها در بیکار شدن جمعی از جوانان تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۳٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha