۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
صدور ۱۱۰ قلم کالا از استان سمنان/ رشد قابل توجه صادرات قومسی‌ها
بازار بررسی می‌کند؛

صدور ۱۱۰ قلم کالا از استان سمنان/ رشد قابل توجه صادرات قومسی‌ها

سمنان - استان سمنان در زمینه صنعت، معدن و کشاورزی دارای ظرفیت‌های تولیدی بسیار خوبی است به نحوی که در این استان ۱۱۰ قلم کالای محوری با ظرفیت صادرات تولید می‌شوند.

بازار- گروه استان‌ها؛ استان سمنان به‌واسطه قرارگیری در مجاورت تهران و البته جذابیت‌هایی که دارد مانند قرارگیری در مرکز ثقل شمال شرق ایران، معادن غنی، کشاورزی وسیع و ... توانسته سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده و درزمینهٔ تولید سهم خوبی را داشته باشد.

علی‌رغم جمعیت اندک، استان سمنان توانسته در میان تولیدکنندگان بسیاری اقلام صنعتی در کشور حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد برای مثال باید گفت در این استان ۱۱۰ قلم کالا باقابلیت صادرات تولید می‌شود.

۲۳۰ میلیون دلار کالا از سمنان صادر می‌شود

از سوی دیگر ناوگان حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، قرارگیری در کریدور شمال جنوب و شرق و غرب، نزدیکی به تهران، فرودگاه بین‌المللی و مرز هوایی شاهرود و ... در زمره امکانات خوب صادراتی در این استان محسوب می‌شوند.

مدیرکل گمرک استان سمنان بابیان اینکه صادرات ۲۳۰ میلیون دلار صادرات انواع کالای تولیدی این استان تا پایان سال ۹۸ پیش‌بینی می‌شود، به خبرنگار بازار، گفت: این کالاها به ۴۶ کشور جهان تا پایان سال صادر می‌شوند.

علی سعدالدین بابیان اینکه ارزش کالاهای صادراتی استان سمنان در سال ۹۷ بالغ‌بر ۱۶۸ میلیون دلار بوده است، بیان داشت: تا پایان آبان ماه ۹۸ شاهد صادرات ۱۶۹ میلیون دلار کالا از گمرک استان بودیم که نشان می‌دهد توانسته‌ایم شاهد رشد خوبی درزمینهٔ صادرات محصولات تولیدی استان باشیم.

وی از رشد قابل‌توجه کشورهای میزبان کالاهای استان سمنان نسبت به سال قبل نیز خبر داد و گفت: ۴۶ کشور جهان در حالی میزبان کالاهای استان هستند که سال گذشته ۳۴ کشور کالاهای استان را می‌خریدند.

افزایش صادرات استان سمنان

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه میزان کالاهای صادراتی  استان سمنان در بخش صنایع باوجود تحریم‌ها افزایش‌یافته است، گفت: علی‌رغم فشار اقتصادی و تحریم‌های موجود در سطح استان به‌واسطه اهمیت دادن به تولید شاهد رونق تولید و افزایش صادرات بوده‌ایم.

رضا صالحیان بابیان اینکه طبق اعلام مسئولان بیش از ۱۸۰ هزار تن کالا از استان سمنان تا پایان آبان ماه ۹۸ صادرشده است، بیان داشت: توجه به بهره‌وری کالاهای تولیدی یکی از مسائلی است که توجه به آن سبب افزایش صادرات در استان شده است.

وی افزود: از راهبردهای اصولی برای افزایش صادرات کالا می‌توان به ارتقای کیفیت تولیدات نیز اشاره کرد چراکه این امر به‌تازگی در درون تولیدکنندگان استان سمنان مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

برند سازی ضروری است

دیگر مدرس دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه برند سازی محصولات می‌تواند صادرات استان سمنان را افزایش دهد، می‌گوید: ما باید بتوانیم برند سازی را درباره تولیدات استان به منصه ظهور برسانیم والا تمام تلاش‌ها برای صادرات محصولات شاید ازلحاظ آماری رشد خوبی را نشان دهد اما ازنظر منطقی کم اثر است.

محمدعلی میرزایی منفرد که فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد است، با ابراز اینکه در سطح استان دو چیز را کم داریم، می‌گوید: نخست برند سازی برای مثال وقتی سخن از تراکتور به میان می‌آید تمام ایرانیان یک‌باره شهر تبریز را به ذهنشان می‌آوردند اما این امر در استان سمنان حتی درباره محصولات کشاورزی هم رخ نداده است.

وی می‌افزاید: دومین کمبود در استان سمنان تکمیل زنجیره تولید از یک کارگر ساده که در یک کارخانه است تا بسته‌بندی، حمل‌ونقل، سورت بندی، برند سازی، مارکتینگ و تبلیغات، صادرات، گمرک، فروش و ... در استان دچار ضعف است.

آینده صادرات استان خوب است

رئیس سازمان صمت استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: ۱۰۳ شرکت تولیدی این استان حدود ۱۱۰ قلم کالای صادرات محور تولید می‌کنند که ظرفیت‌های خوبی برای توسعه اقتصادی دارند.

بهروز اسودی بیان کرد: ارزش دلاری کالاهای صادراتی تولیدشده در واحدهای صنعتی و تولیدی این استان  ۶۲ درصد از ابتدای سال تا پایان آبان ۹۸ نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

وی افزود: در این مدت بیش از ۱۸۲ هزار تُن کالا به ارزش حدود ۱۶۹ میلیون دلار از گمرک استان سمنان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ازنظر وزنی ۱۹درصد کاهش داشت.

رشد قابل‌توجه صادرات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بابیان اینکه متوسط ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی در این استان ۹۳۰ دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است، می‌افزاید: شمش سرب، سود سوزآور، محصولات یک‌بارمصرف، هیدروکربن سبک، کابل، فروسیلیسیوم، کولرآبی، پودر لباس‌شویی، قطعات و اجزا از آهن و فولاد، کرک و پشم حلاجی از استان صادر می‌شود.

درنهایت باید گفت استان سمنان یک ظرفیت خوب صادرات در کشور است، اما باید به فکر تکمیل زنجیره تولید بود تا بازار و همچنین برند سازی محصولاتی چون ظروف یک‌بارمصرف، محصولات کشاورزی چون پسته دامغان و زردآلوی شاهرود و ... بود.

کد خبر: ۱٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha