۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
تقاضای گاز اروپا کاهش می‌یابد

تقاضای گاز اروپا کاهش می‌یابد

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد که تقاضای گاز اروپا در سال جاری میلادی به‌دلیل ارزان شدن زغال‌سنگ کاهش یابد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) دوشنبه (۱۱ بهمن‌ماه) پیش‌بینی کرد که تقاضای گاز اروپا در سال جاری میلادی کاهش یابد، زیرا ادامه روند بالا بودن قیمت‌های گاز طبیعی سبب رقابت بیشتر برای تولید برق از زغال‌سنگ می‌شود، با این حال ممکن است روند رشد تقاضای گاز در آسیا کند شود.

مصرف گاز اروپا در سال گذشته میلادی ۵.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۵۲ میلیارد مترمکعب رسیده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش فصلی خود از بازار گاز اعلام کرد: با این حال انتظار می‌رود تقاضای گاز در سال جاری با حدود ۴.۵ درصد کاهش به ۵۲۷ میلیارد مترمکعب برسد که بخشی از آن به‌دلیل کاهش مصرف گاز برای تولید برق است که می‌تواند نسبت به سال ۲۰۲۱ تا ۶ درصد کاهش یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد قیمت گاز اروپا و ال‌ان‌جی آسیا به‌ترتیب به ۲۶ دلار به ازای هر یک میلیون بی‌تی‌یو و ۲۷ دلار به ازای هر یک میلیون بی‌تی‌یو – که هر دو بالاترین میانگین سالانه هستند – برسد که دلیل آن ادامه سطح پایین ذخیره‌سازی‌ها و کاهش عرضه است.

اکنون قیمت شاخص تی‌تی‌اف هلند (شاخص گاز اروپا) حدود ۳۰ دلار به ازای هر یک میلیون بی‌تی‌یو است، در حالی که قیمت تک‌محموله‌های آسیا ۲۷ دلار به ازای هر یک میلیون بی‌تی‌یو است.

این نهاد برآورد کرد که قیمت‌های گاز تا اواسط امسال بالا باقی بماند و ممکن است در صورت بهبود عرضه کاهش یابد.

کد خبر: ۱۳۲٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha