۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
اراضی تعاونی‌های غیرفعال به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص می‌یابد
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

اراضی تعاونی‌های غیرفعال به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص می‌یابد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از همکاری دو وزارتخانه راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر در کشور خبر داد و گفت: اراضی اختصاص یافته به تعاونی‌های غیرفعال به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص، می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص رفع مشکلات تعاونی‌هایی که اراضی آنها توسط سازمان ملی زمین و مسکن تامین شده است و در محدوده‌های شهری واقع هستند، گفت: بخشی از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در سنوات گذشته از طریق تعاونی‌ها برای ساخت‌وساز اختصاص یافته است که باید این پروژه‌ها فعال باشند و در زمانبندی اعلام شده، ساخت و ساز را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن در بازه زمانی مشخص که عموما یکسال است به تعاونی‌ها اجازه عمران می‌دهد. بدین‌معنا از زمانیکه زمین از سوی سازمان ملی به برخی تعاونی‌های مسکن اختصاص می‌یابد، عموما یکسال زمان لازم است تا طراحی،  پروانه از شهرداری اخذ و کار عمرانی آغاز شود. سازمان ملی از تعاونی‌ها تعهد می‌گیرد تا در مدت زمان تعیین شده عملیات عمرانی ساخت و ساز را آغاز کنند که شروع عملیات در آن اراضی به منزله ساخت و ساز در آن زمین‌ها محسوب می شود.  

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: هم‌اکنون سازمان ملی در سطح کشور بر اساس طرح اقدام ملی که از سال گذشته شروع شد تمام زمین‌هایی که در سطح کشور در اختیار تعاونی ها قرار داده را از نظر میزان فعالیت و پیشرفت فیزیکی پروژه ها، پایش کرده است. به تعاونی های غیرفعال اخطار دادیم تا اگر در مدت زمان تعیین شده ساخت و سازها آغاز نشود زمین‌ها و اراضی دولتی سازمان ملی از آن تعاونی ها گرفته می‌شود و در اختیار استان‌هایی که  طرح اقدام ملی را انجام می‌دهند قرار خواهد گرفت.  

نبیان در پاسخ به این پرسش که تکلیف آن دسته از تعاونی‌ها که آغاز به کار عملیات ساختمانی دارند، اما بعد از مدتی آن را رها کرده و عملمیات ساختمانی در آن ادامه پیدا نمی‌کند، چه خواهد شد؟، گفت: در این موارد چندین نکته باید مورد توجه قرار بگیرد. اول آنکه پروژه، پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی اولیه دارد و کار خوابیده است یا توقف عملیات ساختمانی به دلیل اختلاف مربوط به پلاک زمین است که در شهرداری ها باید حل و فصل شود و قابل رفع است. همچنین، چنانچه زمین دارای معارض حقیقی و یا حقوقی باشد نیز از نظر سازمان موجه است و بدین معنا، پروژه به اختیار افراد نخوابیده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بخشی از پروژه‌های مسکن مهر هستند که پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارند و به دلیل اختلافات حقوقی ایجاد شده، مشکلات متعددی برای سازمان، ایجاد کرده اند.  

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص آنکه تکلیف مردمی که به هر دلیل درگیر این تعاونی‌ها هستند چه می‌شود؟ گفت: در بحث تعاونی‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز وارد عمل می شود. از یک سو نیز سازمان ملی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ارایه مجوز قانونی برای تعاونی است و از سوی دیگر وزارت تعاون که مشکلات این دسته از تعاونی ها باید با مشارکت این دو وزارتخانه حل و فصل شود.

نبیان ادامه داد: در بحث مسکن مهر، پیگیری‌هایی را انجام دادیم و بر اساس پیگیری‌های انجام شده، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مکاتبه‌ای را با مدیران خود در سراسر کشور انجام داده تا در خصوص بحث تعاونی‌ها برای رفع مشکل تعاونی‌ها به جد وارد بشوند و پیگیری کنند. این موضوع هم اکنون توسط ادارات کل تعاون استان ها در بحث مسکن مهر، در دست پیگیری قرار دارد.

وی یادآور شد: بحث تعاونی‌ها در شورای مسکن که در استانداری‌ها، تشکیل می شود متولی آن استاندار و یا نماینده تام الاختیار وی معاون عمرانی است  در آن جلسات مشکلات این چنینی را از طریق ادارات کل تعاون و ادارات کل راه و شهرسازی، بررسی می کنند.

کد خبر: ۱۳٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha