۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
آن حمایت‌ها و این دو صنعت ملی قدرناشناس!

آن حمایت‌ها و این دو صنعت ملی قدرناشناس!

دو صنعت خودروسازی و لوازم خانگی که در دوره‌هایی مورد حمایت رهبری بوده‌اند، دیروز از ایشان به ترتیب یک «اعتراض» و یک «گلایه» شنیدند.

به گزارش بازار، روزنامه جوان در گزارشی نوشت: دو صنعت خودروسازی و لوازم خانگی که در دوره‌هایی مورد حمایت رهبری بوده‌اند، دیروز از ایشان به ترتیب یک «اعتراض» و یک «گلایه» شنیدند و اگر جوانمردی در مدیریت این بخش‌ها باشد، باید نتیجه این اعتراض و گلایه به‌زودی دیده شود. مسئله کاملاً روشن است؛ رهبر انقلاب ضعف‌های صنایع داخلی و موانع پیشرفت آن را می‌دانند و هر اعتراضی که باشد، تاکنون آن را غیرمستقیم گفته‌اند، اما وقتی آن را علنی و رسانه‌ای می‌کنند، یعنی این چیزی بیشتر از یک اعتراض و گلایه است. معلوم است که رهبر انقلاب نمی‌توانند از صنایع ملی حمایت نکنند و همه حمایت‌ها نیز تاکنون مشروط و ضابطه‌مند بوده، اما آیا این دو صنعت که مردم آن‌ها را صنایع «پررو» می‌نامند، جواب خوبی به این حمایت‌ها داده‌اند!؟

آن صنعتی که از رهبری اعتراض گرفت از وقت گلایه‌اش گذشته بود. اگر دیدار رهبر انقلاب از صنایع خودروسازی در سال ۸۹ که با حمایت و هشدار توأمان همراه شد، مبنای یک زمان‌بندی برای پیشرفت قرار گرفته بود، حالا این صنعت به این وضع رقت‌بار نرسیده بود. در تعطیلات عید ۸۹ رهبری از صنایع خودروسازی بازدید کردند. آن زمان اعتراض‌ها به کندی رشد این صنعت و عقب‌ماندگی از جهان بالا گرفته بود. رهبری در آن دیدار یادآور شدند که دهه ۶۰ را که خودروسازان «سالن تسلیح رزمندگان» شده بودند، «نمی‌شود مؤاخذه کرد»، اما تأکید کردند که ما یک عقب‌افتادگی تاریخی در این صنعت داریم که باید مؤاخذه شود و گفتند: «دوران حرکت تقلیدی برای خودروسازی در کشورهایی که خواستند خودروساز بشوند، چهار، پنج سال است. چرا باید در اینجا [خودروسازی ایران از قبل انقلاب تا آن زمان] این قدر طول بکشد!؟» رهبر انقلاب سپس از ساخت موتور ملی تشکر و تأکید کردند باید با «تعدیل بازرگانی» (کاهش واردات) از خودروسازی داخلی حمایت کرد: «به مسئولین گفتم اگر فلسفه شما، منطق شما برای افزایش واردات و تسهیل واردات ساخته‌های صنعتی این است که می‌گویید کیفیت مصنوعات داخلی باید بالا برود، خب فشار را روی این بخش بگذارید. سیاست‌هایی وجود دارد که می‌شود وادار کرد، مجبور کرد تولیدکننده داخلی را به اینکه کیفیت را ارتقا بدهد. بدترین گزینه برای بالا بردن کیفیت داخلی این است که ما راه را برای مصنوعات خارجی باز کنیم؛ این، بدترین گزینه است. گزینه‌های بهتری وجود دارد برای اینکه ما کیفیت را بالا ببریم.»

این حمایت اگر از یک نهال نوپا شده بود، الان نخل باسق شده بود، اما وضعیت خودروسازی ما بدون برنامه و سیاست مشخص تا به آنجا پیش رفت که امروز نمایندگان مجلس می‌گویند ۲۵‌هزار حقوق‌بگیر مازاد فقط در ستاد یکی از خودروسازان از فک‌وفامیل و پارتی‌بازی شکل گرفته و پول خودرویی که مردم می‌دهند، صرف حقوق این‌ها می‌شود و پلیس می‌گوید خودروها معلوم نیست با چه استانداردی تولید می‌شوند که با یک تصادف ساده به آهن‌پاره تبدیل می‌شوند و صدای اعتراض نخبگان و مردم نیز بلند است و اکنون نیز اعتراض رهبر انقلاب.

در همان دیدار از ایران‌خودرو، رهبری به سه موضوع «دانش‌محوربودن، صادرات خودرو و محیط زیست» نیز پرداختند که روند کار نشان می‌دهد خودروسازان در این موارد نیز شرمنده دوعالمند! «امروز همه صنایع دنیا از جمله صنعت خودرو دانش‌محور است. مرتب دارند فکر می‌کنند، کار می‌کنند، تحقیق می‌کنند، پژوهش می‌کنند، برای اینکه این را کامل‌تر، بی‌عیب‌تر، زیباتر، کم‌مصرف‌تر، ارزان‌تر از آب در بیاورند. این جز با پیشرفت علمی، جز با تأمل و دقت و تحقیق، ممکن نیست... یک مسئله مهم در باب صنایع ما و از جمله حالا صنعت خودرو، همین مسئله صادرات است. دستگاه‌های گوناگون دولتی باید تلاش بکنند تا بازار صادراتی را تأمین بکنند... یکی از شاخص‌های اساسی‌ای که در ساخت موتورها و همه دستگاه‌های صنعتی باید مورد توجه باشد، مسئله محیط زیست است. تخریب محیط زیست، از آن چیزهایی است که ضربه‌اش را یک ملت، یک منطقه جغرافیایی، گاهی همه دنیا در وقتی احساس می‌کنند.»

و نهایتاً علت این درجازدن‌ها در همان دیدار از ایران‌خودرو اعلام شد: «ما کشورهایی را سراغ داریم که بعد از ما وارد این میدان شده‌اند، الان جلوتر از ما هستند! به خاطر پیگیری، به خاطر خسته نشدن از کار و اینکه مدیران ارشد، همت خودشان را مصروف این کرده‌اند که کار را رها نکنند. یکی از نقیصه‌های عمده‌ای که بنده در بعضی از دولت‌هامان در طول این سال‌ها مشاهده کرده‌ام، پیگیری نکردن و دنبال نکردن کارهاست.»

اکنون رهبر انقلاب با خویشتنداری بسیار از نتیجه این همه حمایت رضایت ندارند: «در برخی از محصولات داخلی به کیفیت توجه نمی‌شود؛ این خیلی بد است. این همه حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم بجاست. این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.»

لوازم‌خانگی‌ها دیگر چرا!؟
اما آن بخش از صنعت که دیروز عجالتاً یک گلایه دریافت کرد- و این دومین گلایه از این صنعت بود- صنعت لوازم‌خانگی بود. اوایل مهرماه امسال در پی نامه جمعی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به رهبر انقلاب در مخالفت با واردات لوازم‌خانگی خارجی به ویژه کره‌ای، دفتر مقام معظم رهبری در نامه‌ای به ریاست جمهور اعلام کرد که رهبری در هامش این نامه مرقوم فرمودند: «این موضوع بسیار مهمی است. اگر این خبر (گشایش واردات از دو شرکت کره‌جنوبی) راست باشد، به معنی شکستن کمر شرکت‌های لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته‌اند قدری روی پا بایستند، جداً جلوی این مشکل را سد فرمایید.»

رهبر انقلاب مدتی بعد تذکری به لوازم‌خانگی‌سازان دادند که دستور حمایت ایشان نباید مورد سوءاستفاده برای گرانی قرار گیرد و دیروز با اعلام اینکه شنیده‌اند بعد از حمایت ایشان برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی تا دوبرابر تولیدات خود را گران کرده‌اند، دوباره به این موضوع هشدار دادند: «من گلایه می‌کنم از دوستانی که مسئولان لوازم‌خانگی هستند. ما از این‌ها حمایت کردیم، اسم آوردیم؛ شنیدم بعضی از اقلام دوبرابر افزایش قیمت پیدا کرده؛ چرا!؟ نبایستی با حمایت‌ها این‌جور برخورد بشود.»

اکنون حجت بر دولت و مجلس و دستگاه قضایی تمام شده و بالاتر از این‌ها حجت بر تولیدکنندگان لوازم‌خانگی که خصوصی‌اند و بر مدیران دولتی دو خودروساز فشل ایرانی. مشخص است که این حمایت‌ها باید با پاسخ مدیریتی درخور همراه باشد و بهترین کار یک انقلاب اساسی بدون ترس و واهمه و بدون مصلحت‌سنجی‌های کورکورانه و مافیایی در بدنه مدیریتی صنایع ملی کشور است.

کد خبر: ۱۳۲٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha