۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
ضرورت توجه به محدودیت بانکها برای ارائه تسهیلات| بانک مرکزی بخشی از دارایی‌های بانکها را آزاد کند
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار؛

ضرورت توجه به محدودیت بانکها برای ارائه تسهیلات| بانک مرکزی بخشی از دارایی‌های بانکها را آزاد کند

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ابزار«اندوخته قانونی» بانکها بیان داشت: بانک مرکزی می‌تواند با کاهش میزان اندوخته قانونی، بخشی از دارایی‌های بانکها را آزاد کند.

غلامرضا مرحبا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به مشکلات در زمینه تخصیص وام‌های خرد به مردم با وجود دستور وزیر اقتصاد گفت: اینکه تسهیلات مناسب و با شرایط مناسب در اختیار مردم ما قرار گیرد، امر پسندیده‌ای بوده و به هرحال بسیاری از نیازمندی‌های کوتاه مدت مردم را جبران خواهد کرد.

 وی تاکید کرد: واقعیت این است که نظام بانکی هم در این بخش حرفهایی برای گفتن دارد لذا ما نیازمند این هستیم تا سازوکار اعتبارسنجی بانکی را به روز کنیم تا هرکسی بتواند پیرو اعتباری که نزد بانکها دارد، از تسهیلات استفاده کند.

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که منابع بانکها باید به درستی تامین شود، گفت: از این رو منابع بانکی در ماه های پایانی سال به دلیل شرایطی اجتماعی و فرهنگی برای مصارف روزانه خارج می‌شود و همینطور صنایع برای پرداخت حقوق کارگران این منابع را در اختیار می‌گیرند لذا در نهایت این مسئله باعث می شود تا بانکها با کاهش منابع روبه رو شوند.

 وی اظهارداشت: طبیعتا این کاهش منابع، بانکها را در مصرف و ارائه تسهیلات به مردم محدود می‌کند بنابراین کسی مخالفتی با پرداخت وام‌های خرد به مردم ندارد لذا این وام‌ها باید با شرایط مناسب به دست مردم برسد،آنهم متناسب با نظام اعتبار سنجی افراد.

 این نماینده مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر ما باید فکری برای منابع بانکها کنیم. در حال حاضر بسیاری از بانکهای ما نیاز به افزایش سرمایه دارند تا کفایت سرمایه را به حد مناسبی رسانده و توان وام دهی آنها افزایش پیدا کند.

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ابزار «اندوخته قانونی» بانکها بیان داشت: از این رو بانک مرکزی می‌تواند با کاهش میزان اندوخته قانونی بخشی از دارایی‌های بانکها را آزاد کرده و توان وام دهی آنها را افزایش دهد.

 این نماینده مجلس تاکید کرد: البته مبحث جریمه اضافه برداشت از بانک مرکزی و مبحث سودی که در بازار بین بانکی وجود دارد، موضوعی دیگری است و این سود هم نرخ بالایی دارد. لذا اگر این موارد به تعادل برسند توان وام دهی بانکها افزایش پیدا می‌کند.

 مرحبا بیان داشت: به هر حال باید این را بدانیم که سود مندترین فعالیت بانکها،بحث مصارف هستند و بانکها دوست دارند که تسهیلات را ارائه و منابع خودش را مصرف کنند و برای ترازنامه بانک درآمد ایجاد کنند، اما این نیازمند این هست تا الزاماتی را در این بخش آماده کنیم. بنابراین موضوع سنگ اندازی بانکها نیست و ما باید نظام بانکی را هم درک کنیم.

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: اراده لازم در بانکها برای ارائه تسهیلات خُرد وجود دارد. به هر حال وقتی تکلیف قانونی باشد، باید به آن عمل شود. منتها موضوع این است که وقتی دولت محترم این دستور را به بانکها داده، باید کمک کند تا بانکها در این زمینه خدمت رسان باشند. اگر کمی اقدامات بانکها در ارائه تسهیلات، با آن حد انتظار فاصله دارد، با کمک دولت شرایط بهتر خواهد شد. 

کد خبر: ۱۳۲٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha