۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
احتمال ۳ رقمی شدن بهای طلای سیاه| عرضه نفت ایران به کاهش قیمت ها کمک می کند؟
«بازار» گزارش می دهد

احتمال ۳ رقمی شدن بهای طلای سیاه| عرضه نفت ایران به کاهش قیمت ها کمک می کند؟

قیمت نفت در هفته گذشته به بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته رسید و برخی مدعی اند که نفت ایران می تواند به کنترل قیمت ها کمک کند اما مدرسی کارشناس حوزه انرژی می گوید قدرت نفتی ایران کاهش پیدا کرده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و ۱+۴ و همین‌طور مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا در جریان است و در چند هفته اخیر اخبار عمدتا مثبتی از دو طرف مذاکرات به گوش رسیده است. این موضوع به عامل بسیار مهمی برای بازار نفت تبدیل شده است.

نفت‌خام آمریکا از ابتدای سال حدود ۱۰‌ درصد رشد داشت و هفته گذشته به همراه برنت توانست به اوج هفت‌ساله از ۲۰۱۴ برسد. در همین حال، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که سه‌رقمی شدن قیمت نفت حتمی است.

بلومبرگ می گوید که اینکه قیمت‌ها به‌سرعت به آن سطح برسد یا عقب‌نشینی کند، تا حدود زیادی به بازگشت ایران به بازارهای جهانی انرژی بستگی دارد.

نرسی قربان کارشناس و تحلیل گر بازار انرژی هم که احتمال رشد قیمت نفت به ۱۰۰ دلار را کم نمی داند، به بازار می گوید: شاید قیمت ها در کوتاه مدت ۳ رقمی شود اما بعد از مدتی بازهم شاهد ریزش قیمت ها در بازار خواهیم بود چرا که قیمت منطقی برای نفت در سال جاری حدود ۷۵ دلار است.

او ادامه می دهد: باید توجه داشت که در صورتی قیمت نفت در قیمت های بالا تثبیت شود شاهد افزایش تولید و به دنبال آن افزایش عرضه خواهیم بود. در چنین حالتی بازهم قیمت ها فروکش خواهد کرد.

قربان کارشناس انرژِی : شاید قیمت ها در کوتاه مدت ۳ رقمی شود اما بعد از مدتی بازهم شاهد ریزش قیمت ها در بازار خواهیم بود چرا که قیمت منطقی برای نفت در سال جاری حدود ۷۵ دلار است

قیمت ساز بازار نیستیم
هم زمان با بهبود قیمت ها در بازار نفت، صادرات ایران هم افزایش چشم گیری را تجربه کرده است. فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس به تازگی اعلام کرده که میزان فروش نفت ۴۰ درصد افزایش یافته است.
از آن طرف محسن خجسته مهر رییس شرکت ملی نفت ایران هم وعده داده که تا قبل از پایان سال میزان تولید نفت به مقدار قبل از تحریم ها خواهد رسید. در این میان برخی از تحلیل گران بازار معتقدند که در صورت رفع تحریم های آمریکا و عرضه نفت ایران در بازار جهانی قیمت ها تا حدودی تعدیل خواهد شد. اما هستند کارشناسانی که این گفته ها را قبول ندارند.

«میترا مدرسی» کارشناس ارشد بازار نفت در اینباره به بازار می گوید: نفت خام دیگر بازار قوی در خاورمیانه محسوب نمی شود. آنگونه که آمارها نشان می دهد خاورمیانه حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد بازار نفت را تامین می کند و اوپک دیگر اهمیت گذشته را ندارد. در حال حاضر آمریکا و روسیه بزرگترین بازیگران این بازار هستند و حدود ۲۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کنند. از آن طرف تولید حدود ۱۰ میلیون بشکه ای عربستان هم موجب شده که نقش ما در بازار کمرنگ تر شود.

هرچند که رشد قیمت و البته صادرات نفت در کوتاه می تواند شرایط اقتصادی ایران را کمی بهبود ببخشد اما این کارشناس ارشد حوزه نفت و گاز معتقد است که نفت نباید اولویت اصلی توسعه ما باشد.

خاورمیانه حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد نیاز بازار را تامین می کند و اوپک دیگر اهمیت گذشته را ندارد. در حال حاضر آمریکا و روسیه بزرگترین بازیگران این بازار هستند و حدود ۲۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کنند. از آن طرف تولید حدود ۱۰ میلیون بشکه ای عربستان هم موجب شده که نقش ما در بازار کمرنگ تر شود

این کارشناس حوزه نفت و گاز ادامه داد: ما در بهترین حالت ۴ میلیون بشکه تولید خواهیم داشت که حدود ۲ میلیون الی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه آن امکان صادرات دارد و ۱.۸ میلیون بشکه آن در بازار داخل مصرف می شود. بنابراین با این حجم از ظرفیت تولید و صادرات ما نمی توانیم نقش اساسی و قیمت سازی را در بازار داشته باشیم.

تولید ۸ میلیون بشکه غیر ممکن است
درست در شرایطی که بسیاری دست یافتن به تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز را سخت می دانند برخی از مسئولین سخن از تولید ۸ میلیون بشکه ای می زنند و مدرسی که معتقد است تولید ۸ میلیون بشکه با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی غیر ممکن است، در توضیح گفته های خود افزود: برای رسیدن به این هدف جدای از توسعه میادین نفتی تمامی زیرساخت های خود را از خطوط انتقال گرفته تا ظرفیت بارگیری در بنادر صادراتی را افزایش دهیم. این توسعه مستلزم سرمایه گذاری بزرگی است که آن هم تنها در صورت ارتباط با شرکت های بین المللی ممکن است.

به گفته او، ما فقط در شرایطی که رابطه خود را با دنیا اصلاح کنیم می توانیم به تولید ۸ میلیون بشکه نفت برسیم. در غیر این صورت با توجه به عدم ارتباطی که در طول سال های گذشته با صاحبان تکنولوژی در این صنعت و البته شرکت های دانش بنیان داشتیم. تنها پول خود را هدر می دهیم. و اقتصاد ورشکسته خود را ورشکسته تر می کنیم .

برای رسیدن به تولید ۸ میلیون بشکه در روز جدای از توسعه میادین نفتی تمامی زیرساخت های خود را از خطوط انتقال گرفته تا ظرفیت بارگیری در بنادر صادراتی را افزایش دهیم. این توسعه مستلزم سرمایه گذاری بزرگی است که آن هم تنها در صورت ارتباط با شرکت های بین المللی ممکن است

از بازار چه خبر؟
قیمت نفت روز جمعه به بالاترین رقم بیش از هفت سال گذشته رسید و ششمین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساند. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات آخرین روز هفته گذشته با ۶۹ سنت افزایش به ۹۰ دلار و ۳ سنت رسید. البته پنج شنبه نفت برنت تا ۹۱ دلار و ۷۰ سنت بالا رفت که بیشترین رقم ثبت شده از اکتبر ۲۰۱۴ تاکنون بود. قیمت نفت خام آمریکا نیز که اواسط دیروز به بالاترین رقم ۷ سال اخیر یعنی ۸۸ دلار و ۸۴ سنت رسیده بود، در پایان معاملات روز جمعه با ۲۱ سنت افزایش به ۸۶ دلار و ۸۲ سنت رسید.

هم زمان با این رشد نگرانی‌ها در مورد محدودیت عرضه همزمان با رشد تقاضای سوخت شدت یافته است. در همین حال، تولیدکنندگان اوپک‌پلاس احتمالا در جلسه روزهای آینده خود مجددا به ادامه روند افزایش تدریجی تولید رای خواهند داد. بهای نفت از ابتدای سال‌جاری میلادی حدود ۱۵‌درصد رشد کرده است؛ زیرا تنش‌های ژئوپلتیک بین روسیه، به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان و تامین‌کننده کلیدی گاز طبیعی به اروپا و غرب بر سر اوکراین بالا گرفت. همزمان تهدید حوثی‌های یمنی نسبت به تکرار حملات به تاسیسات نفتی امارات متحده عربی هم نگرانی را در مورد تامین انرژی افزایش داده است.

تاتسوفومی اکوشی، اقتصاددان ارشد «نامورا سکیوریتیز» درباره وضعیت بازار نفت به خبرگزاری رویترز گفت: «با عبور برنت از سطح ۹۰دلار، اندکی فروش به دلیل احساس رضایت (برخی معامله‌گران) را مشاهده می‌کنیم، اما وقتی قیمت‌ها کمی بریزد، سرمایه‌گذاران مجددا اقدام به خرید می‌کنند؛ چراکه آنها به‌دلیل افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک نسبت به اختلالات عرضه احتمالی محتاط باقی می‌مانند.» اوپک و متحدانش دوم فوریه (چهارشنبه، ۱۳ بهمن) برای تعیین عرضه خود در ماه بعد جلسه برگزار می‌کنند. به گفته برخی منابع نزدیک به این ائتلاف، اوپک‌پلاس احتمالا به برنامه فعلی خود (افزایش ۴۰۰‌هزار بشکه در روز) برای ماه مارس پایبند بماند.

کد خبر: ۱۳۲٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha