۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۹
احتمال افزایش انس طلا| رکود بازارها با ادامه سیاست های کنترل تورم آمریکا
کارشناس بازار مالی در گفتگو با بازار مطرح کرد

احتمال افزایش انس طلا| رکود بازارها با ادامه سیاست های کنترل تورم آمریکا

ثمن کارشناس بازار مالی گفت: عواملی همچون سیاست های فدرال رزرو برای کنترل تورم، تقاضای سرمایه گذاری برای طلای فیزیکی، خرید طلا توسط بانک های مرکزی، رمز ارزها و ... در جهش قیمت انس جهانی طلا موثر هستند.

بازار؛ گروه بورس: محمد علی ثمن کارشناس بازار مالی در گفتگو با بازار درباره تاثیر سیاست های فدرال رزرو آمریکا بر اقتصاد جهانی گفت: سیاست انبساط پولی آمریکا در دوران کرونا باعث شده نیروی کار تمایلی به بازگشت به کار نداشته باشد زیرا در چند وقت گذشته بازارهای موازی مثل بازار سهام و رمزارزها برای آنها بازدهی خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه امریکا و بسیاری از کشورها در زنجیره تامین با چالش مواجه شده اند، افزود: در حال حاضر در کشورهایی مانند آلمان، هلند و کانادا هم کمبود محصولات مربوط با فناوری مشهود است، برای مثال در بازار ایران هم کالای دیجیتالی بالای ۵۰ درصد در کمتر از یک ماه رشد قیمت داشته در حالی که کالاهای مشابه با پردازنده های ضعیف تغییر قیمت کمتری داشته و این به معنای افت تولید در نتیجه کمبود کالا است.

برخلاف سایر کامودیتی ها بازدهی طلا ۳.۵ درصد منفی و نقره ۱۱.۵ درصد منفی بوده است در حالی که لیتیوم ۴۹۶ درصد بازدهی داشته و کبالت، آلومینیوم و ... هم رشد های بالای را تجربه کرده اند. در سال ۲۰۰۰، چهل و دو کشف بزرگ معدن طلا انجام شد در حالی که در سال ۲۰۱۹ تنها سه کشف بزرگ صورت گرفت

او درباره تاثیر سیاست دولت روی بازارهای همچون انس و ... اظهار کرد: ما در یک سال و نیم گذشته فراز و نشیب های زیادی در بازار انس طلا داشتیم و پیش بینی ها برخلاف مسیری پیش رفت که قبلا برآورد شده بود و این مساله تحت تاثیر سیاست های فدرال رزرو بوده است.

کارشناس بازار مالی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از کامودیتی ها رشد های سنگینی در یک سال گذشته داشتند، گفت: برخلاف سایر کامودیتی ها بازدهی طلا ۳.۵ درصد منفی و نقره ۱۱.۵ درصد منفی بوده است در حالی که لیتیوم ۴۹۶ درصد بازدهی داشته و کبالت، آلومینیوم و ... هم رشد های بالای را تجربه کرده اند. در سال ۲۰۰۰، چهل و دو کشف بزرگ معدن طلا انجام شد در حالی که در سال ۲۰۱۹ تنها سه کشف بزرگ صورت گرفت و نباید فراموش کنیم هزینه استخراج طلا نسبت به گذشته به مراتب گران تر شده است.

احتمال افزایش انس طلا| رکود بازارها با ادامه سیاست های کنترل تورم آمریکا

ثمن با تاکید بر اینکه ذائقه سرمایه گذاران به سمت ارزهای دیجیتال رفته است زیرا بازدهی چندصد درصدی داشته اند، گفت: تاکنون سیاست گذاران فدرال رزرو آمریکا و بانک های مرکزی تمایل چندانی نداشتند که مردم به سمت خرید طلا بروند، از طرف دیگر بانک مرکزی آمریکا و روسیه و چین پیوسته طلا می خرند. همچنین از سال ۲۰۱۶ چین هم به بازی کشورهای بزرگ وارد شده و جزو سه کشور اول دنیاست که خریدار طلا شده و این مساله نشان می دهد که آنها چشم اندازی فراتر از کرونا، تورم و ... می بینند.

در چند وقت اخیر بسیاری از معامله گران، طلا را فیزیکی تحویل گرفتند با وجود اینکه ریسک نگهداری زیادی دارد و به نظر می رسد که سرمایه گذاران، طلا را از چرخه معاملات خارج می کنند و احتمال ریسک نکول یکی از مواردی است که باعث این رفتار در سرمایه گذاران شده است

کارشناس بازار مالی درباره تغییراتی که در معاملات طلا به وجود آمده است، گفت: در چند وقت اخیر بسیاری از معامله گران، طلا را فیزیکی تحویل گرفتند با وجود اینکه ریسک نگهداری زیادی دارد و به نظر می رسد که سرمایه گذاران، طلا را از چرخه معاملات خارج می کنند و احتمال ریسک نکول یکی از مواردی است که باعث این رفتار در سرمایه گذاران شده است.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی دو پیش بینی برای بازار طلا وجود دارد که متاثر از سیاست های فدرال رزرو است، اظهار کرد: با توجه به افزایش ۵ تا ۶ مرحله ای نرخ بهره در ایالات متحده مردم به خرید اوراق متمایل شوند و این کار باعث افت قیمت انس خواهد شد. در سناریو دوم باید صبر کنیم تا تورم به ثبات برسد بعد بازار نتیجه آن را با رشد انس منعکس کند.

احتمال افزایش انس طلا| رکود بازارها با ادامه سیاست های کنترل تورم آمریکا

کد خبر: ۱۳۲٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha