۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
حداقل زمان صدور پروانه ساخت ۶ ماه| پیشنهاد انبوه سازان برای ساخت نهضت ملی مسکن بیشتر از ۵.۳ میلیون
دبیر کانون انبوه سازان در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

حداقل زمان صدور پروانه ساخت ۶ ماه| پیشنهاد انبوه سازان برای ساخت نهضت ملی مسکن بیشتر از ۵.۳ میلیون

پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان با انتقاد از زمان ۶ ماهه صدور پروانه ساخت توسط شهرداری ها گفت: رقم پیشنهادی ما در نهضت ملی مسکن ۵.۳ میلیون تومان برای هر متر است که اندکی باید افزایش یابد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اگر چه هنوز استارت طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی زده نشده است و هنوز هم میزان آورده متقاضیان و هزینه ساخت مسکن مشخص نشده است اما آنطور که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است میزان آورده متقاضیان ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود و با توجه به اینکه گفته می‌شود قرار است واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در متراژهای بالا و احتمالاً ۱۰۰ متری برای هر متقاضی احداث شود و همچنین تسهیلات در نظر گرفته شده برای نهضت ملی مسکن ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد خواهد بود، رقم پیشنهاد شده ساخت حدودا متری ۵ تا ۶ میلیون تومان است.

این قیمت ها اگر چه در دی ماه از سوی انبوه سازان به وزارت راه و شهرسازی به طور رسمی پیشنهاد نشد اما به نظر می رسد انبوه سازان معتقدند باید اندکی به مبلغ ۵.۳ میلیون تومان مطرح شده افزوده شود و آنرا در جلساتی که با وزارت راه و شهرسازی خواهند داشت مطرح و سپس اقناع کنند تا تصمیم نهایی گرفته شود.

حدود یک ماه پیش بود که از عدم تحویل زمین های دولتی به وزارت راه و شهرسازی برای طرح نهضت ملی مسکن صحبت کردم و دیدیم که رئیس جمهور هم در مصاحبه تلویزیونی خود نسبت به این موضوع اظهار نارضایتی کرد. متاسفانه فریز کردن پلاک ها سال های سال است که وجود دارد

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار «بازار» در پاسخ به این پرسش که ظاهرا انبوه سازان نسبت به عدم پیشرفت لازم طرح نهضت ملی مسکن و سرعت کُند این طرح به وزارت راه و شهرسازی انتقاداتی وارد کرده اند؟ گفت: حدود یک ماه پیش بود که از عدم تحویل زمین های دولتی به وزارت راه و شهرسازی برای طرح نهضت ملی مسکن صحبت کردم و دیدیم که رئیس جمهور هم در مصاحبه تلویزیونی خود نسبت به این موضوع اظهار نارضایتی کرد. متاسفانه فریز کردن پلاک ها سال های سال است که وجود دارد.

وی با بیان اینکه فریز کردن پلاک ها در بسیاری از نقاط کشور طرح های توسعه ای کشور را دچار مشکل کرده است ادامه داد: این عدم تحویل زمین های دولتی علاوه بر توقف طرح های توسعه ای شهری، بازار ساخت و ساز را نیز در رکود فرو می برد. اتفاقا دیروز جلسه ی در وزارت راه و شهرسازی در این خصوص برگزار شد و تا حدودی مشکل سامانه طرح نهضت ملی مسکن برطرف شد. چرا که ما یک ماه است برطرف شدن سامانه را پیگیری می کردیم و امروز تا حدودی آن مشکلاتی که انبوه سازان با آن در خصوص این سامانه مشکل داشتند برطرف شده است.

به عنوان مثال سازنده ها در هنگام ثبت پلاک، موفق به ثبت دو سوم پلاک نمی شدند و با یک کد ملی بیشتر نمی توانستند ثبت نام کنند و شناسه ای نمی داد. و اینکه گیت ورودی تسهیلات بانکی و تشکیل پرونده دچار مشکل می شد. به هر صورت تا حدودی مشکلات سامانه طرح نهضت ملی مسکن حتی برای پروژه های خودمالکی برطرف شده است

پورحاجت در پاسخ به این پرسش که سامانه چه مشکلاتی برای انبوه سازان ایجاد می کرد و می کند؟ تاکید کرد: به عنوان مثال سازنده ها در هنگام ثبت پلاک، موفق به ثبت دو سوم پلاک نمی شدند و با یک کد ملی بیشتر نمی توانستند ثبت نام کنند و شناسه ای نمی داد. و اینکه گیت ورودی تسهیلات بانکی و تشکیل پرونده دچار مشکل می شد. به هر صورت تا حدودی مشکلات سامانه طرح نهضت ملی مسکن حتی برای پروژه های خودمالکی برطرف شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد هنوز مسیر و استارت طرح نهضت ملی مسکن بسیار کُند است و همین موضوع نگران کننده و موجب نارضایتی انبوه سازان شده است؟ تصریح کرد: اگر دقت کنید می بینید که هنوز ثبت نام و پالایش متقاضیان به اتمام نرسیده است و در خط اول هستیم. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که حتی صحبت های رئیس جمهور نیز در همین راستا بود که چرا تکلیف زمین های دولتی در طرح نهضت ملی مسکن مشخص نیست.

در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت زمان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها برای ساخت و ساز از زمانی که متقاضی به شهرداری مراجعه می کند تا زمانی که دستور نقشه تهیه کند و جواز ساخت بگیرد ۶ ماه به طول می انجامد

وی با اشاره به اینکه بروکراسی اداری در حوزه ساخت و ساز بسیار طولانی است گفت: در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت زمان صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها برای ساخت و ساز از زمانی که متقاضی به شهرداری مراجعه می کند تا زمانی که دستور نقشه تهیه کند و جواز ساخت بگیرد ۶ ماه به طول می انجامد.

در حال حاضر ۵ میلیون واحد مسکونی کمبود داریم و از تقاضا عقب هستیم. اگر دقت کنید در طرح نهضت ملی مسکن ۲.۵ میلیون متقاضی ثبت نام کرده اند و به همین میزان هم ناامید از صاحب مسکن شدن برای ثبت نام اقدام نکرده اند

پورحاجت در پاسخ به این پرسش که با این حساب و با این روش صدور پروانه ساختمانی باید گفت که عقب ماندگی تولید و عرضه مسکن از تقاضا بیشتر خواهد شد؟ ادامه داد: در حال حاضر ۵ میلیون واحد مسکونی کمبود داریم و از تقاضا عقب هستیم. اگر دقت کنید در طرح نهضت ملی مسکن ۲.۵ میلیون متقاضی ثبت نام کرده اند و به همین میزان هم ناامید از صاحب مسکن شدن برای ثبت نام اقدام نکرده اند.

وی افزود: آخرین آماری که بانک مرکزی اعلام کرد در خصوص وضعیت اجاره نشینی مشخص شد که ۵۱ درصد تهرانی ها مستاجر هستند. یعنی به عبارتی ۴۹ درصد ساکنان تهرانی مالک ۵۱ درصد بقیه ساختمان ها هستند.

پورحاجت با اشاره به اینکه در آخرین نشستی که با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی داشتیم عزم زیادی در حل مشکلات مسکن و تولید و ساخت و ساز دیدیم ادامه داد: در مقام اجرا ما انتظاراتی داریم چرا که ظرف ۱۰ روز قرار بود پیشنهادات خود را ارائه کنیم تا بعد از دو ماه به تفاهماتی برسیم اما بعد از این همه مدت ما به عنوان بخش خصوصی هنوز سرخط هستیم.

وزارت راه و شهرسازی چندی پیش مبلغ ۴.۵ میلیون تومان را با یک تلورانس ۵ درصد به استان ها بخشنامه کرده است که مبنای آن شاخص سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ بوده است

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در پاسخ به این پرسش که قرار بود انبوه سازان رقم پیشنهادی خود را برای ساخت نهضت ملی مسکن ارائه کنند. آیا به رقم نهایی رسیده اید؟ گفت: وزارت راه و شهرسازی چندی پیش مبلغ ۴.۵ میلیون تومان را با یک تلورانس ۵ درصد به استان ها بخشنامه کرده است که مبنای آن شاخص سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که ظاهرا انبوه سازان رقم ۵.۳ میلیون تومان را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده اند افزود: در خصوص رقم ۵.۳ میلیون تومان پیشنهادی کتبی از سوی انبوه سازان به وزارت راه و شهرسازی ارائه نشده است و ما منتظر هستیم تا جلسه ای برگزار شود تا به صورت کارشناسی به یک تفاهم نهایی و اقناع برسیم.

یک مقدار باید از ۵.۳ میلیون تومان رقم نهایی ساخت نهضت ملی مسکن بیشتر باشد اما در جلسه ای که برگزار شود می توانیم به یک تفاهم نهایی و اقناع نهایی برسیم. به هر حال ما نمی دانیم وزارت راه و شهرسازی این رقم ۴.۵ میلیون تومانی که به استان ها بخشنامه کرده است را از کجا به دست آورده است

پورحاجت ادامه داد: یک مقدار باید از ۵.۳ میلیون تومان رقم نهایی ساخت نهضت ملی مسکن بیشتر باشد اما در جلسه ای که برگزار شود می توانیم به یک تفاهم نهایی و اقناع نهایی برسیم. به هر حال ما نمی دانیم وزارت راه و شهرسازی این رقم ۴.۵ میلیون تومانی که به استان ها بخشنامه کرده است را از کجا به دست آورده است.

کد خبر: ۱۳۱٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha