۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
ضرب‌الاجل ۷ روزه پاسخ به استعلامات گمرک، به کاهش رسوب کالا منجر شد
نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران مطرح کرد

ضرب‌الاجل ۷ روزه پاسخ به استعلامات گمرک، به کاهش رسوب کالا منجر شد

فاروقی، نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران با تأکید بر تعامل مثبت بخش خصوصی و گمرک گفت: پیشنهاد اتاق ایران درباره ضرب الاجل هفت روزه پاسخ به استعلامات، به بهبود عملکرد گمرک منجر شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، دبیر کمیته گمرک ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: مصوبه جدید هیات مقررات زدایی و تعیین ضرب الاجل پاسخ استعلامات گمرک از سازمان‌های هم جوار ظرف مدت ۷ روز که به پیشنهاد اتاق ایران دنبال شد، مشکل رسوب کالا در گمرک را تا حد زیادی حل کرده و بهبود عملکرد آن را به دنبال خواهد داشت.

محمدرضا فاروقی همزمان با روز جهانی گمرک در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: شرایط اقتصادی ما در سال‌های اخیر به نوعی رقم خورد که علاوه بر انسداد تعاملات جهانی به دلیل اعمال شدیدترین تحریم‌های ناجوانمردانه بین‌المللی علیه کشور، بیماری جهانگیر کرونا نیز پیکره اقتصاد و تولید را به آسیب‌های متعددی مبتلا کرد.

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران ادامه داد: خوشبختانه در شرایط کنونی، با همراهی دست‌اندرکاران گمرکات کشور و تعامل با بخش خصوصی و سازمانهای همجوار به تدریج راهکارهای رفع بسیاری از مشکلات شناسایی و عملیاتی شده است؛ به گونه‌ای که هم اکنون روند تسهیل در صادرات محصولات تولیدی و واردات کالاهای اساسی و ضروری، نشانگر یک تفکر منسجم، به روز، چابک و کارآمد در مجموعه‌های گمرک بوده ومعیار پویایی این حوزه تاثیرگذار محسوب می‌شود.

فاروقی توضیح داد: یکی از مشکلات عمده ما در گمرک در سال‌های گذشته، بحث رسوب کالا و موضوع تطویل در صدور مجوزهای سازمان‌های هم جوار گمرک بود. اما خوشبختانه با مصوبه اخیر هیات مقررات زدایی ضرب الاجلی تعیین شد تا سازمان‌های هم جوار ظرف هفت روز کاری پاسخ استعلامات گمرک را بدهند. در غیر این صورت این به معنای پذیرش محسوب می‌شود و مسئولیت آن با سازمان مربوطه خواهد بود.

او با تأکید بر اینکه این مصوبه با پیشنهاد اتاق ایران و با پیگیری نمایندگان آن در شورای گفت و گو عملیاتی شده است بیان کرد: از آنجا که گمرک به عنوان دستگاه مجری موظف به اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین بالادستی است و در حین انجام تشریفات گمرکی حدود ۲۵ سازمان مجوزدهنده با آن در ارتباط هستند، لذا این مصوبه می‌تواند در انجام وظایفی که در ماده ۱۲ و ۸ آیین نامه اجرای قانون امور گمرکی برای گمرک تعریف شده اهمیت محوری داشته باشد.

او ادامه داد: بنابراین یکی از بزرگترین مشکلات ما در حوزه ترخیص کالاهای وارداتی، نه به جهت امور گمرکی بلکه به واسطه اقداماتی بود که باید سازمان‌های هم جوار انجام می‌دادند و مانع از اجازه ترخیص کالا توسط گمرک می‌شدند.

فاروقی با تأکید بر اینکه ابزارها و فرآیندهای به کار گرفته در گمرک، مطلوب بوده و عملکرد این سازمان طبق انتظارات فعالان اقتصادی پیش می‌رود گفت: در این شرایط ویژه منطقه‌ای و جهانی امروز ما، دست‌اندرکاران و کارگزاران گمرک با هدف برقرار ماندن چرخه تولید و توسعه اقتصادی به حمایت از فعالان واقعی اقتصاد، برخاسته‌اند. این امیدواری وجود دارد که باتدابیر دولت و همگامی بخش خصوصی و مدیریت اجرایی کشور، چشم‌انداز روشنی در گستره تولیدملی، خودکفایی و استقلال اقتصادی پیش روی ما باشد.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha