۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
مکانیزم جایگزینی حذف ارز ترجیحی روشن و شفاف اعلام شود
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق:

مکانیزم جایگزینی حذف ارز ترجیحی روشن و شفاف اعلام شود

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق گفت: برخی بر این باورند که حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تورم ایجاد می‌کند در حالی که با تشریح مکانیزم جایگزین می‌توان بار روانی منفی ایجاد شده در این خصوص را از بین برد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با بیان اینکه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نکات مثبتی بسیاری به دنبال دارد، گفت: با اختصاص این دلار به واردکنندگان، نه تنها دولت بخشی از درآمد خود را از دست می‌داد بلکه درآمد ناشی از ارز ترجیحی عملاً به عنوان رانت در اختیار عده‌ای قرار می‌گرفت که با اراده دولت در حذف این بودجه به مسیر درستی هدایت می‌شود و می‌تواند در بخش‌های مفیدی هزینه شود.

مهدی صادقی شاهدانی گفت: نکته مهم، جایگزینی مسیر این دلار است. حذف این دلار، جو روانی منفی‌ای برای تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد خواهد کرد و وقتی صحبت از حذف آن می‌شود باید در خصوص هزینه کرد منابع این حذف نیز به طور روشن توضیح داده شود. از آنجایی‌که هنوز درباره مکانیزم اجرایی جایگزین دلار ۴۲۰۰ تومانی توضیحی داده نشده منطقاً نگرانی در سطح جامعه ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: برخی بر این باورند که حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تورم ایجاد می‌کند در حالی که با تشریح مکانیزم جایگزین می‌توان بار روانی منفی ایجاد شده در این خصوص را از بین برد.

شاهدانی با بیان اینکه دلار ترجیحی هیچ‌گاه به اهداف خود اصابت نکرده است، خاطر نشان کرد: قرار بود تولیدکنندگان این دلار را دریافت و تولید با قیمت مناسب را در اختیار مردم قرار دهند در حالی که بخش زیادی از دلار ترجیحی از مسیر اصلی خود منحرف شده است. بنابراین، حذف این دلار به دولت کمک می‌کند البته به شرطی که مکانیزم جایگزینی برای آن تعریف شود.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با بیان اینکه روند تورم به سیاست‌گذاری در عرصه‌های مختلف بستگی دارد، گفت: جو روانی در کنترل تورم بسیار مهم است و اگر بتوان این جو را مهار کرد، کنترل تورم دور از انتظار نخواهد بود. البته این جو روانی نیز بستگی واکنش مردم به سیگنال‌های اقتصادی دارد.

وی افزود: گمانه‌زنی‌ها جو روانی در ذهن مصرف‌کنندگان و مردم ایجاد و به تورم دامن می‌زند. بنابراین، رسانه ملی، فرهیختگان باید توجه داشته باشند هر گونه اظهار نظری می‌تواند جو روانی به دنبال داشته باشد.

شاهدانی گفت: تنها زمانی می توان به بودجه اتکا کرد که پس از صحن علنی مجلس شورای اسلامی، در شورای نگهبان تصویب شود بنابراین قبل از آن هر گونه اظهار نظری جو روانی بسیاری به همراه دارد.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha