دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی یکی از موانع تولید است
رئیس اتاق قم:

دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی یکی از موانع تولید است

خاکی، رئیس اتاق قم می‌گوید: دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی یکی از موانع تولید است که باعث افزایش قیمت زمین در این مناطق شده و حتی مسئولان امر نیز قادر به اصلاح این وضعیت نیستند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق قم با اشاره به صدور بیش از ۹۰۰ کارت بازرگانی فعال در این اتاق ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه ارائه خدمات مختلف به صادرکنندگان، افزایش آمار بازرگانان و تجار در استان قم و رشد تجارت محقق شود.

ابوالفضل خاکی در نشست مجازی هیات نمایندگان اتاق قم با رئیس اتاق ایران، گفت: خوشبختانه استان قم، قطب صادرات محور در محصولات مختلف تولیدی همچون محصولات فولادی، پتروشیمی و مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌ها در حال حاضر است که امکان صادرات به کشورهای بازار هدف همچون عراق و افغانستان و آسیای میانه و کشورهای اروپایی و عربی را فراهم آورده است اما متأسفانه شرایط سختی پیش رو برای تولیدکنندگان وجود دارد که کار را برای آنها سخت می‌کند.

او ادامه داد: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در راستای تأمین مواد اولیه و ورود ماشین‌آلات و تجهیزات دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله تهیه ارز موردنیاز حتی به نرخ نیمایی که متأسفانه نرخ بالایی است روبرو هستند همچنین محدودیت‌های بسیار زیادی برای صادرکنندگان نیز به وجود آمده که حتی صادرکننده قادر به ورود ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز کارخانه با ارز حاصل از صادرات محصولات خود به کشور نیست.

خاکی اظهار کرد: متأسفانه با دلالی زمین در شهرک‌ها مواجه هستیم که این مسئله باعث شده زمین به‌اندازه کافی در اختیار مردم قرار نگیرد چراکه دلالان، زمین را با نرخ پایین خریداری می‌کنند و در بازار آزاد با نرخ بالاتر از تصور به فروش می‌رسانند. این امر در ماه‌های اخیر شدت پیدا کرده است و حتی مسئولان امر، قادر به جلوگیری از این سودجوی نیستند که بزرگ‌ترین مانع برای صنعتگر به شمار می‌آید.

او ادامه داد: در تأمین برق با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم که در بسیاری از شهرک‌ها حتی تأمین برق موردنیاز صورت نمی‌گیرد که در این راستا نیاز به عملیاتی شدن وعده‌های مسئولین به‌دوراز شعار برای حصول نتیجه بهتر هستیم.

رئیس اتاق قم تصریح کرد: در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت ورود کالاهای خارجی به کشور از محصولات داخلی استقبال بسیاری شده و در شرایط مطلوب صادرات قرار داریم اما متأسفانه به دلیل کمبود امکانات و وجود مشکلاتی همچون زمین که شرکت شهرک‌های صنعتی در اختیار فعالان اقتصادی برای سرمایه گزاری قرار نمی‌دهد و عدم تأمین برق واحدهای تولیدی تازه تأسیس مواجه هستیم.

او افزود: با توجه به واحدهای مختلف تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان وجود زیرساخت‌های لازم برای ادامه دادن طرح‌های توسعه‌ای در این کارخانه‌ها دغدغه اصلی مالکان این مجموعه‌های تولیدی است.

خاکی گفت: پیش‌بینی طرح توسعه شهرک‌های صنعتی در اکثر استان‌ها تا به امروز وجود نداشته و امیدواریم مسئولان استانی دراین‌باره چاره‌ای بیندیشند و عدم تخصیص زمین مناسب در استان قم برای مجموعه‌های تولیدی و طرح‌های توسعه آنها از جدی‌ترین موانع بر سر راه واحدهای بزرگ‌مقیاس استان است.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha