۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
 رویکردها نسبت به صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی باید متحول شود
نایب‌ رئیس فیاتا:

رویکردها نسبت به صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی باید متحول شود

نایب‌ رئیس فیاتا ضمن تاکید بر لزوم نهایی شدن الحاق ایران به موافقت‌نامه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک، خواستار نگاه سیستمی و بلندمدت به صنعت حمل‌ونقل شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نایب‌رئیس فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی (Freight forwarders) حضور در این فدراسیون را برای صنعت حمل‌ونقل کشور فرصتی بی‌بدیل توصیف و بر نهایی شدن عضویت ایران در کنوانسیون (ADR) که به مصوبه مجلس نیاز دارد، تاکید کرد.

فرید صفارزاده از فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور و نخستین ایرانی که به عنوان نایب‌رئیس فیاتا انتخاب شده است در گفت‌وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران بر ضرورت عضویت ایران در موافقت‌نامه (ADR) تاکید کرد.

او با بیان این مطلب که خوشبختانه تاکنون ایران توانسته در بیشتر کنوانسیون‌های بین‌المللی عضو شود، تنها مورد مهمی که هنوز نهایی نشده را موافقت‌نامه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک (ADR) برشمرد و با توجه به اینکه برای نهایی شدن این مهم باید مصوبه مجلس را داشته باشیم از نمایندگان خواست تا برای تقویت جایگاه صنعت حمل‌ونقل کشور در سطح بین‌الملل روند عضویت را سرعت ببخشند.

به گفته این فعال اقتصادی هدف این کنوانسیون یکسان‌سازی و هماهنگ کردن حمل‌ونقل کالاهای خطرناک در سطح قاره اروپاست و از آنجا که سالیانه میزان قابل توجهی از کالاهای خطرناک توسط ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای متعلق به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی از قلمروی ایران عبور کرده و یا کالاهای وارداتی یا صادراتی ایران با ماهیت خطرناک از/به سایر کشورها حمل می‌شود، الحاق به موافقت‌نامه (ADR) می‌تواند در راستای حمل‌ونقل ایمن این‌گونه مواد اهمیت بسیار زیادی داشته باشد و توسعه استانداردهای ایمنی حمل‌ونقل مواد خطرناک در کشور می‌تواند از مزایای الحاق به این موافقت‌نامه باشد.

او خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل ایمن و در عین حال سریع و ارزان این مواد، ضمن اینکه موجب بهبود جایگاه ترانزیتی کشور می‌شود به علاوه افزایش اشتغال‌زایی را به دنبال خواهد داشت و نهایی نشدن روند الحاق ایران به این موافقت‌نامه در شرایط کنونی یکی از چالش‌های جدی صنعت حمل‌ونقل ایران برای عبورومرور جاده‌ای در اتحادیه اروپا و قفقاز است.

صفارزاده با نگاهی به ویژگی‌های ارزشمند ایران در حوزه حمل‌ونقل مانند امنیت، سرعت، دسترسی به آب‌های آزاد، وجود بنادر مجهز برای پهلوگیری کشتی‌ها، وجود شبکه جاده‌ای مناسب و همچنین شبکه ریلی گسترده کشور، تعداد بالای کشورهایی که در همسایگی ایران قرار دارند و وجود بازار مصرفی وسیع در اطراف کشور، تصریح کرد: ایران برای افزایش سطح مناسبات بین‌المللی، ظرفیت‌های بسیاری دارد که متاسفانه از آنها به صورت اثربخش و کارآمد بهره‌برداری نشده است. استفاده از این ظرفیت‌ها مستلزم تغییر رویکرد دولت‌مردان و سیاست‌گذاران نسبت به صنعت حمل‌ونقل و جایگزین کردن دیدگاه‌های سنتی با نگاه سیستمی و آینده‌پژوهانه است.

این فعال اقتصادی همچنین اجتناب از بخشی‌نگری در تصمیم‌گیری‌ها و حذف ضوابط پیچیده و تشریفات بوروکراتیک موجود در زمینه ترانزیت، صادرات و واردات، پرهیز از موازی‌کاری و بازنگری قوانین موجود با نگاه منطقه‌ای و جهانی به منظور روان‌سازی فعالیت‌های تجاری را ضروری دانست.

نایب‌رئیس فیاتا در بخش دیگری از سخنان خود به اصل آموزش اشاره کرد و گفت: لازمه‌ پیاده‌سازی توسعه کیفی و تقویت صنعت حمل‌ونقل، آموزش است. رانندگان و فعالان این صنعت باید به طور مستمر آموزش‌های لازم را برای حضور در صحنه بین‌المللی دریافت کنند و با استفاده از تجربه و اطلاعات موجود سطح کیفی فعالیت‌های خود را در این حوزه بهبود ببخشند. به زبان ساده‌تر چنانچه هم‌زمان با توسعه فضای کسب‌وکار و استفاده از فناوری‌ها و روش‌های جدید، مجریان/افرادی که قرار است راهبردها و برنامه‌ها را پیاده‌سازی کنند در آن زمینه آموزش ندیده باشند، هر چقدر هم برنامه‌ریزی دقیقی ارائه دهند در زمان اجرا با شکست مواجه خواهند شد.

صفارزاده امکانات و موقعیت ایران در صنعت حمل‌ونقل را قابل قبول توصیف کرد و با توجه به وضعیت موجود تمرکز بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر در این عرصه را ضروری خواند.

او در ادامه انتخابش به عنوان نایب‌رئیس فیاتا را فرصتی برای شنیده شدن صدای ایران در صحنه جهانی دانست و گفت: به هر حال ایران به دلیل تحریم و شرایطی که در آن به سر می‌برد فرصت‌های کمتری برای دیده شدن در سطح جهانی پیدا می‌کند، بنابراین باید از اندک موقعیت‌های خود به بهترین شکل استفاده کند. در این بین حضور در فیاتا فرصت خوبی برای هماهنگ شدن با این صنعت در سطح بین‌المللی است.

فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی فورواردر وظیفه هماهنگی فعالیت‌های ترابری در سطح دنیا را به عهده دارد و به عنوان نهادی که بارنامه‌های حمل ترکیبی را طراحی و تدوین کرده است شناخته می‌شود، این بارنامه‌ها تنها سند قابل معامله از نظر اتاق بازرگانی بین‌المللی و بانک‌های طرف حساب برای گشایش اعتبارات اسنادی هستند.

فیاتا در سال ۱۹۲۶ در وین تاسیس شد و مقر آن در ژنو است. ۱۰۹ اتحادیه از ۱۵۰ کشور جهان عضو آن هستند. این سازمان با داشتن ۴۰ هزار عضو نقش بسزایی در چرخه حمل‌ونقل و لجستیک بین‌المللی داشته و همکاری بسیار نزدیکی با سازمان ملل و اتحادیه اروپا دارد و به عنوان یک سازمان رسمی در دنیا شناخته می‌شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha