۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۰
گردشگری سلامت همدان کیش و مات شد| لزوم استفاده دولت از ظرفیت بخش خصوصی
بازار گزارش می‌دهد؛

گردشگری سلامت همدان کیش و مات شد| لزوم استفاده دولت از ظرفیت بخش خصوصی

همدان-همزمان با شیوع کرونا تنها مهره ای که از صنعت گردشگری همدان کیش و مات نشده بود و می‌توانست در آن اوضاع قمر در عقرب جوانه بزند گردشگری سلامت بود که آن هم به لطف برخی کاسبان از رونق و پویایی افتاد.

بازار؛ گروه استان ها: گردشگر واژه ای فرانسوی گرفته شده از ریشه «تور» و به معنای چرخش، پیمودن، طی کردن و سیرکردن است؛ جالب است بدانید که اصطلاح توریست برای نخستین بار در میان فرانسوی ها متداول شد به طوری که در ابتدای قرن نوزدهم در فرانسه نجیب زادگان و اشراف زادگان برای یادگیری و کسب تجربه های لازم زندگی به مسافرت می رفتند که به این جوانان توریست می گفتند.

ناگفته پیداست که ماجراجویی یکی از پربارترین سکانس های گردشگری است اما انگار این ماجراجویی در همدان جای اینکه از شیرینی سفرها حکایت کند به قصه ای پر غصه تبدیل شده که جز دوندگی برای فعالان عرصه گردشگری چیزی ندارد.

روزهای نه چندان دور در حالی که در صنعت گردشگری استان همدان بیرق امید برافراشته می شد کرونای منحوس از راه رسید و گریبان آن را گرفت به طوری که نفسش به شماره افتاد و جوشش و فعالیت از این صنعت پرکشید و رفت.

تنها مهره ای که از صنعت گردشگری کیش و مات نشده بود و می‌توانست به نوعی در اوضاع قمر در عقرب کرونایی جوانه بزند و رشد کند، گسترش گردشگری سلامت بود که آن هم به لطف و مدد برخی کاسبان از رونق و پویایی افتاد

در این میان تنها مهره ای که از صنعت گردشگری کیش و مات نشده بود و می‌توانست به نوعی در اوضاع قمر در عقرب کرونایی جوانه بزند و رشد کند، گسترش گردشگری سلامت بود که آن هم به لطف و مدد برخی کاسبان از رونق و پویایی افتاد.

گردشگری سلامت همدان کیش و مات شد| لزوم استفاده دولت از ظرفیت بخش خصوصی

بررسی وضعیت صنعت گردشگری همدان از این منظر ما را پای صحبت های نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان همدان نشاند.

کرونا دمار از روزگار صنعت گردشگری همدان درآورده است
محمد فیضی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه گردشگری در همدان واقعاً مظلوم واقع‌شده است، اضافه کرد: کرونا دمار از روزگار صنعت گردشگری همدان درآورده است.

فیضی بابیان اینکه کرونا فقط به اقتصاد گردشگری ایران صدمه نزند بلکه گردشگری تمام جهان آسیب شدیدی را متحمل شد، از تشکیل کمیته‌های شش‌گانه گردشگری در اتاق بازرگانی همدان سخن گفت و یادآوری کرد: کمیته سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری، کمیته توسعه خدمات شهری گردشگری، کمیته روابط بین‌المللی گردشگری، کمیته گردشگری سلامت و کمیته توسعه فرهنگ گردشگری و کمیته صنایع‌دستی گردشگری این کمیته شش‌گانه گردشگری را در استان همدان شامل می‌شوند.

بارها وعده شده که درزمینهٔ گردشگری سلامت در استان همدان کارهای زیر بنایی انجام پذیرد ولی این امر محقق نشده که دلیل این قضیه برمی‌گردد به پزشکان تاجر و بیمارستان‌های کاسب که زیر بار گردشگری سلامت نمی‌روند

فیضی بابیان اینکه بارها وعده شده که درزمینهٔ گردشگری سلامت در استان همدان کارهای زیر بنایی انجام پذیرد ولی این امر محقق نشده که دلیل این قضیه برمی‌گردد به پزشکان تاجر و بیمارستان‌های کاسب که زیر بار گردشگری سلامت نمی‌روند، عنوان کرد: گردشگری استان همدان مظلوم واقع‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به داد گردشگری استان همدان رسید چراکه گردشگری را به بهانه صنعتی بودن از بهره‌مند شدن یارانه منابع و تمامی حامل‌های انرژی از قبیل آب و برق و گاز محروم ساختند، گفت: دفاتر خدمات گردشگری استان همدان در حوزه خدمات گردشگری مشغول به فعالیت هستند اما واقعاً تمام هتل‌ها و دفاتر گردشگری در حال به فنا رفتن هستند و اگر مسئولان می‌خواهند اقدام عاجلی به انجام برسانند باید درزمینهٔ لحاظ کردن یارانه حامل‌های انرژی به حوزه گردشگری کمک کنند.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان همدان در تصدیق صحبت‌های قبل خود با عنوان اینکه در حال حاضر اداره برق اذعان می‌دارد که مجوزهای گردشگری دارای ممیزی است اما جای سوال است که این دیگر چه بهانه‌ای است؟ گفت: این ممیزی درواقع تقسیم‌بندی است که وزارت گردشگری انجام داده و ربطی به ما ندارد.

اداره برق از واگذاری انشعاب برق به دفاتر خدمات گردشگری امتناع می‌ورزد
فیضی در ادامه با اذعان بر اینکه اداره برق از واگذاری انشعاب برق به دفاتر خدمات گردشگری بنا بر دلایلی که ذکر شد امتناع می‌ورزد، اضافه کرد: امیدواریم این مشکل توسط مقام ارشد استان حل‌وفصل شود.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان همدان با اظهار اینکه در حال حاضر برای انشعاب گاز، اداره گاز دو برگ قبض گاز صادر می‌کند، مثلاً یک قبض با مبلغ ۲۴۶ هزار تومان صادر می‌شود و قبض دیگر فردا با مبلغ ۳۸۰ هزارتومان صادر می‌گردد، گفت: وقتی براین قضیه معترض می‌شویم اذعان می‌دارند که این قبض بابت یک مصوبه است و قبض دیگری مربوط به مصوبه دیگر اما سؤالمان این است مگر می‌شود در عرض دو روز دو قبض برای دو مصوبه صادر شود؟

وی در ادامه با اظهار اینکه، کار خدماتی گردشگری را صنعتی عنوان می‌کنند، اضافه کرد: درهرصورت این موضوع یکی از مشکلات گردشگری است.

کار ما صنعت خدماتی گردشگری است و صنعت تولیدی حساب نمی‌شویم اما مسئولین امر صنعت خدمات گردشگری را با پتروشیمی رازی در یک راستا ارزیابی می‌کنند

وی اضافه کرد: کار ما صنعت خدماتی گردشگری است و صنعت تولیدی حساب نمی‌شویم اما مسئولین امر صنعت خدمات گردشگری را با پتروشیمی رازی در یک راستا ارزیابی می‌کنند.

گردشگری سلامت همدان کیش و مات شد| لزوم استفاده دولت از ظرفیت بخش خصوصی

فیضی در ادامه بابیان اینکه مهم‌ترین بحث ما مطرح‌شدن و پا گرفتن صنعت گردشگری سلامت است، اضافه کرد: در حال حاضر بیماران عراق، آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس جهت مداوا به ایران مراجعه می‌کنند این در حالی است که طی جلسه‌ای که در استانداری کرمانشاه و ایلام داشتیم این شهرها ازنظر بیمارستانی واقعاً ضعیف هستند ولی همدان در بحث تجهیزات بیمارستانی حرف اول را در غرب کشور می‌زند.

چنانچه بعضی از مراکز بهداشتی دولتی و خصوصی استان همدان در مرز باشماق، پرویز خان و کیان شهر، مجهز به سرویس آمبولانس مرکز بهداشتی شوند و به‌محض ورود بیماران به این مرزها، آن‌ها با آمبولانس منتقل و در اطراف مراکز بهداشتی محل‌های اقامتی پذیرش شوند از این طریق گردشگری سلامت توسعه می‌یابد

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان همدان ادامه داد: چنانچه بعضی از مراکز بهداشتی دولتی و خصوصی استان همدان در مرز باشماق، پرویز خان و کیان شهر، مجهز به سرویس آمبولانس مرکز بهداشتی شوند و به‌محض ورود بیماران به این مرزها، آن‌ها با آمبولانس منتقل و در اطراف مراکز بهداشتی محل‌های اقامتی پذیرش شوند از این طریق گردشگری سلامت توسعه می‌یابد.

وی بابیان اینکه قرار بر این بود که مراکز دفتری خدمات گردشگری با مراکز بهداشتی همکاری کنند اما این‌چنین نشد، گفت: گردشگری سلامت متأسفانه در همدان انجام نمی‌پذیرد.

حتی یک بیمار هم به مراکز خدماتی گردشگری سلامت مراجعه نکرده است
فیضی بابیان اینکه تعداد ۸ مرکز گردشگری سلامت در استان همدان راه اندای شده است، یادآوری کرد: متأسفانه با این اوصاف حتی یک بیمار هم به مراکز خدماتی گردشگری سلامت مراجعه نکرده است.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان همدان با اظهار اینکه در تبصره وزارت گردشگری کشور عنوان‌شده که گردشگری سلامت باید از طریق دفاتر خدمات گردشگری سلامت صورت پذیرد، اضافه کرد: باید بیماران گردشگر در هتل‌ها و مراکز اقامتی، اسکان داشته باشند نه بیمارستان‌های خصوصی.

فیضی در جواب سؤالی مبنی بر اینکه کدام‌یک از بیمارستان‌های استان در مرزهای غربی منتهی به استان همدان جهت حمل‌ونقل بیماران، آمبولانس تجهیز کرده‌اند، گفت: بیمارستان بوعلی همدان در مرز باشماق با آمبولانس بیماران را منتقل می‌کند و در مسیرها نماینده دارد ولی مسئله و مشکل این است که در بحث گردشگری سلامت حاضر به همکاری با دفاتر خدمات گردشگری نیستند.

به هر حال آنچه مسلم است اینکه گردشگری سلامت یکی از شکوفاترین بخش‌های صنعت گردشگری در جهان است که توجه اکثر کشورها را به خود جلب کرده است و با توسعه گردشگری سلامت و ایجاد جاذبه‌های آن از طریق بهبود وضعیت ارائه خدمات پزشکی، می‌توان به افزایش ورود گردشگران سلامت به استان کمک کرد.

کد خبر: ۱۳۱٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha