۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
نباید از بازار مالی ۳۰۰ میلیون نفری حاشیه دریای خزر غافل شویم
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه:

نباید از بازار مالی ۳۰۰ میلیون نفری حاشیه دریای خزر غافل شویم

تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، گفت: با نگاه ویژه به مقوله ترانزیت کالا بخشی از نیاز بازار کشورهای شمالی دریای خزر را برطرف می‌کنیم.

به گزارش بازار به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، در زمینه ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و رویکرد سازمان بنادر مبنی بر استفاده از ظرفیت دریایی و بندری ایران در این راستا، افزود: کشور ما از ظرفیت‌های دریایی و بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را تجربه کند.

وی ادامه داد: در راستای روابط تجاری با کشورهایی نظیر روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قزاقستان، ازبکستان و ... باید نقشه راه تجاری و اقتصادی داشته باشیم، زیرا رقبای ما بیکار نخواهند ماند و به‌طور حتم به دنبال توسعه روابط و همکاری‌های مشترک با کشورهایی هستند که ایران می‌تواند از بازار اقتصادی آن‌ها بهره‌مند شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه جمعیتی افزون بر ۳۰۰ میلیون نفر در شمال دریای خزر زندگی می‌کنند و نباید از وجود چنین بازاری غافل شویم، گفت: نوع نگاه دولت به مقوله ترانزیت کالا باید ویژه باشد و در عین حال باید صادرات‌محور عمل کنیم و در راستای تسهیل قوانین صادراتی گام برداریم تا این‌گونه بتوانیم بخشی از نیاز بازار کشورهای شمالی دریای خزر را برطرف کنیم.

تیزهوش با بیان اینکه در حال حاضر از مسیر دریایی ایران شاهد جابه‌جایی کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر هستیم، افزود: باید شاهد فعالیت خطوط منظم کشتیرانی باشیم و در این راستا از ظرفیت بخش خصوصی به شکلی مطلوب بهره ببریم.

وی گفت: ایران از مزیت کوتاه شدن مسیر، کاهش هزینه حمل‌و نقل و تسریع در جابه‌جایی کالا برای کشورهای همسایه برخوردار است و این امکان وجود دارد که ایران به عنوان پل ترانزیتی از مسیر کشورهای حاشیه دریایی خزر به خلیج فارس و آب‌های آزاد عمل کند، بنابراین باید از این ظرفیت فوق العاده استراتژیک کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه با استفاده از ظرفیت‌های دریایی و بندری کشور باید مورد حمایت واقع شود، افزود: این نگاه برای اقتصاد ایران سازنده است و موجب پویایی اقتصاد ایران خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۱٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha