۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
دلالی زمین در شرکت‌های صنعتی قم مانع تولید است| انتقاد از ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان
رئیس اتاق بازرگانی قم:

دلالی زمین در شرکت‌های صنعتی قم مانع تولید است| انتقاد از ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان

قم- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم با بیان اینکه دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی قم مانع تولید است، گفت: این امر در ماه‌های اخیر شدت پیداکرده و مسئولان قادر به جلوگیری از سودجویی نیستند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق بازرگانی استان قم، ابوالفضل خاکی در نشست وبیناری هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قم با ریاست اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بیش از ۹۰۰ کارت بازرگانی فعال در اتاق بازرگانی قم صادر شده است وی ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه ارائه خدمات مختلف به صادرکنندگان شاهد افزایش آمار بازرگانان و تجار در استان قم باشیم

وی بیان کرد: خوشبختانه استان قم، قطب صادرات محور در محصولات مختلف تولیدی همچون محصولات فولادی، پتروشیمی و مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌ها در حال حاضر می‌باشد که امکان صادرات به کشورهای بازار هدف همچون عراق و افغانستان و آسیای میانه و کشورهای اروپایی و عربی را فراهم آورده است اما متأسفانه شرایط سخت پیش رو برای تولیدکنندگان وجود دارد زیرا در راستای تأمین مواد اولیه و ورود ماشین آلات و تجهیزات دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله تهیه ارز مورد نیاز حتی به نرخ نیمایی که متأسفانه نرخ بالایی است روبرو هستند همچنین محدودیت‌های بسیار زیادی برای صادرکنندگان نیز به وجود آمده که حتی صادر کننده قادر به ورود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه با ارز حاصل از صادرات محصولات خود به کشور نیست.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم عنوان کرد: متأسفانه با دلالی زمین در شهرک‌ها مواجه هستیم که این مسئله باعث شده زمین به اندازه کافی در اختیار مردم قرار نگیرد که دلالان، زمین را با نرخ پایین خریداری کرده و در بازار آزاد با نرخ بالاتر از تصور به فروش می‌رسانند. این امر در ماه‌های اخیر شدت پیدا کرده است و حتی مسئولان امر، قادر به جلوگیری از این سودجوی نیستند که بزرگترین مانع برای صنعتگر به شمار می‌آید همچنین در تأمین برق با مشکلات جدی روبه رو هستیم که در بسیاری از شهرک‌ها حتی تأمین برق مورد نیاز صورت نمی‌گیرد که در این راستا نیاز به عملیاتی شدن وعده‌های مسئولین به دور از شعار برای حصول نتیجه بهتر هستیم.

دلالی زمین در شرکت‌های صنعتی قم مانع تولید است| انتقاد از ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان

به گفته خاکی، در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت ورود کالاهای خارجی به کشور از محصولات داخلی استقبال بسیاری شده و در شرایط مطلوب صادرات قرار داریم اما متأسفانه به دلیل کمبود امکانات و وجود مشکلاتی همچون زمین که شرکت شهرک‌های صنعتی در اختیار فعالان اقتصادی برای سرمایه گزاری قرار نمی‌دهد و عدم تأمین برق واحدهای تولیدی تازه تأسیس مواجه هستیم.

وی تصریح کرد با توجه به واحدهای مختلف تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان وجود زیرساخت‌های لازم برای ادامه دادن طرح‌های توسعه‌ای در این کارخانه‌ها دغدغه اصلی مالکان این مجموعه‌های تولیدی است.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم در حضور فعالان اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پیش‌بینی طرح توسعه شهرک‌های صنعتی در اکثر استان‌ها تا به امروز وجود نداشته و امیدواریم مسئولان استانی در این باره چاره‌ای بی اندیشند و عدم تخصیص زمین مناسب در استان قم برای مجموعه‌های تولیدی و طرح‌های توسعه آنها از جدی‌ترین موانع بر سر راه واحدهای بزرگ مقیاس استان است.

تعیین مهلت برای ایفای تعهد ارزی صادرات فرش غیرمنطقی است
رئیس اتاق ایران نیز در این نشست با اشاره به روند صادرات فرش گفت: نمی‌توان برای فرش مانند کالاهای دیگر مهلت رفع تعهد ارزی تعیین کرد.

غلامحسین شافعی روند صادرات فرش را پس از اجرای پیمان‌سپاری ارزی غیرقابل دفاع خواند و با توجه به حضور رقبای جدی در بازارهای هدف صادرات فرش، خواستار اتخاذ سیاستی تسهیل‌گرانه در این بخش شد.

وی به موقعیت استراتژیک استان قم از نظر جغرافیایی به عنوان مرکز توزیع مسیرها به جنوب، شرق و غرب و از نظر فرهنگی به عنوان پایگاه حضور طلاب اشاره کرد و گفت: این استان در مسیر توسعه مناسب قرار دارد و خوشبختانه قدم‌های مؤثر و مستمری در این رابطه برداشته است.

رئیس اتاق ایران روند فعالیت‌های اتاق قم و تمرکز آن بر نیازهای بخش خصوصی را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: این استان با چنین موقعیتی به ابزار و امکانات خاصی نیاز دارد که خوشبختانه در حال پیگیری است. تنوع در انواع تولیدات استان قم، نکته دیگری است باید از آن به عنوان یک مزیت مهم در استان یاد کرد.

شافعی با نگاهی به وضعیت صادرات فرش ایران گفت: فرش ایران اعتباری برای این کشور است که در واقع می‌توان صادرات آن را صادرات فرهنگ ایرانی تلقی کرد؛ اما با کمال تأسف امروز به وضع بدی در این حوزه گرفتار شدیم. در کنار رقبای قدر، شرایط داخلی نیز روند صادرات را مختل کرده است.

دلالی زمین در شرکت‌های صنعتی قم مانع تولید است| انتقاد از ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران تعیین مهلت برای ایفای تعهد ارزی صادرات فرش موضوعی غیرمنطقی است چون فروش فرش شاید حتی تا یک سال هم به طول بیانجامد، بنابراین ایفای تعهد ارزی فرش قابل مقایسه با کالاهای فسادپذیر نیست.

وی از پیگیری این موضوع از سوی اتاق ایران خبر داد و افزود: امروز که شاهد اندک گشایش‌هایی درباره پیمان‌سپاری هستیم، حتی دولت هم متوجه بهبود روند صادرات شده است.

شافعی به صادرات ایران به روسیه اشاره کرد و از آماده نبودن زیرساخت‌های مرزی، گمرکی و حمل‌ونقل سخن گفت. به باور او اگر همین امروز هم امکان توسعه صادرات به روسیه مهیا شود، امکان رساندن کالا و خدمات به این منطقه را نداریم. پس باید قبل از هر چیز زیرساخت‌های خود را احیا کنیم.

در این بین مجهز شدن به روش‌های جدید مرزی و گمرکی از جمله انتظاراتی است که از سوی رئیس اتاق ایران مورد تأکید قرار گرفت.

وی همچنین به موضوع انتقال مرکز ملی فرش اشاره کرد و گفت: این موضوع از سوی اتاق‌های دیگر نیز مطرح شده و در حال پیگیری آن هستیم.

در این نشست که مظفر علیخانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران نیز حضور داشت، ضمن تشریح مجموعه اقداماتی که از سوی اتاق قم صورت گرفته به چالش‌های صادرات فرش نیز اشاره شد.

کد خبر: ۱۳۱٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha