۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
ثبات بازار سرمایه در دخالت نکردن دولت است| رشد حبابی و ۵۹ برابری بورس از ۱۰ سال پیش تاکنون
عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «بازار»:

ثبات بازار سرمایه در دخالت نکردن دولت است| رشد حبابی و ۵۹ برابری بورس از ۱۰ سال پیش تاکنون

نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بازار بورس با وعده درست نمی شود و با منطق خود بازار درست می شود، این چیزی است که ما باید به آن برسیم.

بازار؛ گروه ایران: محمدرضا نجفی منش عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازار، درباره وضعیت نوسانات بازار بورس گفت: بورس در یک زمانی خیلی حبابی رشد کرد و زمانی که این حباب می ترکد، شاخص های بورس ریزش می کنند. این نکته را اشاره کنم که در هر بازاری و هر قیمتی برای مدتی غیر منطقی و نامتعارف بالا رود شک نکنید که ریزش می کند و باعث ضرر و زیان می شود.

او با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم و وعده هایی که درباره بهبودی وضعیت بازار بورس داد آیا توانست عملیاتی کند؟ پاسخ داد: یادمان باشد که بازار بورس با وعده درست نمی شود و با منطق خود بازار درست می شود، این چیزی است که ما باید به آن برسیم که بازار منطق خودش را دارد و این منطق با ضرب و زور، با قیمت گذاری و با بگیر و ببند حل و فصل نمی شود.
وی افزود: اگر همه به این منطق اعتقاد پیدا کنند اجازه می دهند که بازار با مکانیزمی که دارد عمل کند و آن تعادل کار را به وجود آورد وگرنه همین بلایی که سر خودرو با قیمت گذاری آوردند که در نهایت ۱۰۰ هزار میلیارد زیان به بار آمد، در اینجا هم تکرار می شود. اگر دولت محبت کند و حدالامکان در این موارد ورود نکند و بگذارد به روال خودش کار انجام گیرد حتما نتایج بهتری حاصل می شود.

از ۱۰ سال پیش تا به الان را نگاه کنید قیمت کالاها از ۱۵ تا ۲۲ برابر رشد داشته که بورس نیز ۵۹ برابر رشد شده یعنی بورس رشد غیرواقعی و متورم داشته و این رشد مانند حباب عمل کرده است

وی در پاسخ به این پرسش، دلیل اصلی رشد نکردن بازار بورس آیا عدم اعتماد مردم به این بازار است یا شرایط اقتصادی به گونه ای شده که بیشتر از این شاخص های بورس رشد نمی کند؟ گفت: بورس همیشه رو به رشد نیست. بعنوان مثال شما از ۱۰ سال پیش تا به الان را نگاه کنید قیمت کالاها از ۱۵ تا ۲۲ برابر رشد داشته که بورس نیز ۵۹ برابر رشد شده یعنی بورس رشد غیرواقعی و متورم داشته و این رشد مانند حباب عمل کرده است. اگر این بازار منطقی باشد و بر اساس سودآوری شرکت ها این بازار تنظیم شود شاهد چند برابر شدن قیمت ها نخواهیم بود و ثانیا منطق خودش را پیدا می کند.

نجفی منش در همین راستا خاطرنشان کرد: این رشد حباب گونه باعث شده که مردم خانه و زندگی خود را بفروشند تا به قول معروف آن را در بورس بریزند که متاسفانه افرادی که با احساس و بدون منطق این اقدام را انجام دادند همه متضرر شدند. ما باید یاد بگیریم که همیشه دنبال درآمد خلق الساعه و زیاد نباشیم. همه در ذهنشان این است که درآمدهای آنی و زود به دست آورند که متاسفانه شاهد چنین گرفتاریهایی و ضررهایی خواهیم شد.

بهترین راهکاری که دولت می تواند ارائه کند این است که اصلا دخالت نکند. ما دیده ایم که هرجا دولت دخالت کرده کار خراب تر شده است. دولت باید بگذارد بازار سرمایه طبق روال طبیعی خود طی شود

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به راهکاری که دولت باید در این زمینه پیاده کند چیست؟ گفت: بهترین راهکاری که دولت می تواند ارائه کند این است که اصلا دخالت نکند. ما دیده ایم که هرجا دولت دخالت کرده کار خراب تر شده است. دولت باید بگذارد بازار سرمایه طبق روال طبیعی خود طی شود.

نجفی منش در پایان با اشاره به وضعیت بورس را در ماه های پایانی سال اظهار کرد: پیش بینی خیلی سخت است اما کاری که می شود انجام شود این است که میزان عرضه به بورس را مقداری زیاد کنند تا آن تقاضایی که وجود دارد آنها را تا اندازه ای منطقی کند، وگرنه هیچ کار دیگری نمی شود انجام داد. بعنوان مثال باشگاه های پرسپولیس و استقلال یا خودرو سازی را در بورس عرضه کنند و دست از قیمت گذاری های حبابی بردارند، این باعث می شود که شرکت های خودرو ساز و شرکت هایی که الان در بورس هستند و سود نمی دهند، سودآور شوند و این باعث رشد بورس خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۱٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha