۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
ناتوانی صنعت دارو برای تامین تجهیزات جدید
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

ناتوانی صنعت دارو برای تامین تجهیزات جدید

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: صاحبان صنایع دارویی، توان و سرمایه خود را برای تامین تجهیزات جدید از دست داده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، محمود نجفی عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران افزود: به علت حاکم بودن نظام قیمت‌گذاری پیچیده در صنعت دارو که ناشی از تخصیص ارز ترجیحی به بخش کوچکی از این صنعت است، صنعت دارو، توان خرید توان خرید ماشین آلات و تجهیزات جدید را ندارد و این صنعت از دسترسی نداشتن به ماشین آلات و تجهیزات روز دنیا به دلیل اعمال ضوابط دست و پاگیر رنج می‌برد.

وی با انتقاد از اعمال محدودیت در مقابل تولید گفت: انتظارها برای گشودن مسیر توسعه نه‌تن‌ها هموار نمی‌شود که رفته رفته به قیدو بندها اضافه می‌شود این در حالی است که صنایع دارویی در جهان، مدام در حال به کارگیری روش‌ها و تجهیزات جدید در تولید دارو هستند و این امکانات علاوه بر افزایش کیفیت محصول، هزینه تمام شده آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

نجفی عرب با بیان اینکه نرخ استهلاک در قیمت تمام شده صنایع دارویی ایران از نرخ سرمایه گذاری پیشی گرفته‌است، ادامه داد: گرفتاری ما تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به بخش کوچکی از صنعت دارو، به طور عمده در بخش تولید مواد اولیه است و به این علت، نظام قیمت گذاری پیچیده‌ای بر صنعت حاکم شده است. در حالی که مواد اولیه، ۳۰ درصد از قیمت تمام شده محصولات را به خود اختصاص می‌دهد و تامین ماشین آلات نیز به نرخ نیمایی وصل است، دولت اصرار دارد که قیمت داروها بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی تعیین شود؛ در واقع وزارت بهداشت با این رویکرد، اجازه رشد این صنعت را نمی‌دهد.

کد خبر: ۱۳۱٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha