۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
اقتصاد دیجیتال کلید توسعه اقتصادی چین است
بازار گزارش می دهد؛

اقتصاد دیجیتال کلید توسعه اقتصادی چین است

چین یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا است و برای توسعه اقتصاد دیجیتال برنامه ریزی گسترده ای انجام داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: توسعه اقتصاد دیجیتال این روزها به یک ضرورت تبدیل شده است و کشورهای اسیایی برای اینکه در این مسیر از کشورهای صنعتی عقب نمانند، سرمایه گذاری زیادی در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال انجام داده اند.

بر مبنای گزارش ارایه شده توسط چاینا دیلی، چین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ سهم اقتصاد دیجیتال به تولید ناخالص داخلی را به ۱۰ درصد برساند. این سیاست که در چهاردهمین برنامه توسعه اقتصادی کشور چین ارایه شده است می تواند بستر را برای تبدیل شدن این کشور به یک قطب بزرگ در عرصه اقتصاد دیجیتال فراهم کند.

این کشور بزرگ اسیایی در سه سال اخیر سرمایه گذاری در توسعه فعالیتهای مطالعاتی در حوزه هوش مصنوعی را افزایش داده است. چین در نظر دارد سالانه ۲۰ میلیارد دلاربرای توسعه فعالیتهای تحقیق و توسعه در زمینه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری کند و بر مبنای گزارش ارایه شده توسط چاینا دیلی این طرح با جدیت توسط دولت پیگیری می شود.

قرار بر این است که اقتصاد دیجیتال به عنوان یک فعالیت اقتصادی در کشور چین معرفی شود. فعالیتی که اصلی ترین و مهمترین فاکتور در آن داده ها هستند و می تواند در ایجاد شبکه اطلاعاتی مدرن نقش مهمی ایفا کند. دولت چین توسعه استفاده از تکنولوژی های اطلاعاتی را به عنوان یک اصل مهم در نظر گرفت و تاکید کرد تحولات دیجیتالی و همسو شدن با نیازهای دنیای تازه را نمی توان نادیده گرفت زیرا باعث تاخیر در سرعت رشد اقتصادی و صنعتی می شود.

وب سایت lawfare در گزارش خود نوشت: «اصلی ترین موتور رشد اقتصاد دیجیتال را می توان تکنولوژی های نسل جدید مانند اینترنت 6G و دسترسی به داده های بزرگ دانست. چین پیش بینی می کند کاربران باندهای اینترنت با پهنای گیگا بایتی تا سال ۲۰۲۵ در این کشور اسیایی به ۶۰ میلیون نفر برسد در حالیکه در سال ۲۰۲۰ تنها ۶.۴ میلیون نفر از این امکان استفاده می کردند.»

دولت چین در نظر دارد قانون گذاری و استانداردسازی قوانین مرتبط با فعالیتهای اقتصاد دیجیتال را در دستور کار قرار دهد. مقامات رسمی این کشور این قانون گذاری را برای حمایت از کاربران و فعالان اقتصاد دیجیتال ضروری می دانند و بر این باور هستند که در سالهای اتی سهم اعظم نیروی کار در دنیای مجازی مشغول به کار خواهند بود. بنابراین ضمن اینکه قوانینی برای حمایت از سرمایه گذاران در این بازار باید وجود داشته باشد، ضروری است که فعالیت نیروی کار در این فضا هم مورد حمایت قانون قرار بگیرد. گواهی اشتغال به کار در اقتصاد دیجیتال و مدارکی که نشان دهنده بیکار شدن یک فرد شاغل در این فضا و نیازش به دسترسی به حمایتهای دولتی است یک ضرورت برای سالهای اتی است.»

در انتهای این گزارش با تاکید بر سهم بالای اقتصاد چین در اقتصاد دنیا و نقشی که در نجات اقتصاد دنیا در جریان دو بحران اخیر داشت، آمده است: «چین موتور رشد اقتصاد دنیا است. هر روز سهم بیشتری از اقتصاد دنیا به این کشور وابسته می شود و محصولات تولیدی در چین در تمامی بازارهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. اقتصاد چین توانست در جریان بحران مالی سال ۲۰۱۰ ناجی اقتصاد دنیا باشد و در جریان بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا کمک بزرگی به رهایی اقتصاد دنیا از رکود و مشکلات مالی کند. چین توانست با تداوم تولید کالاهای مختلف از اختلال در زنجیره عرضه به خصوص در بخش صنعتی جلوگیری کند. بنابراین نقش و سهم بزرگی در اقتصاد دنیا دارد و باید برای حفظ این جایگاه و تقویت ان در سالهای اتی، از تمامی پتانسیل های اقتصادی استفاده کند.»

باید در نظر داشت چین هم اکنون یکی از بزرگترین قطب های اقتصادی و صنعتی در دنیا است. این کشور بالغ بر ۵۷ درصد از فولاد دنیا را تولید می کند و ارزش تولید ناخالص داخلی اش طی یک دهه اخیر با سرعت بیش از ده درصد رشد کرده است. این کشور با سیاستهای پولی و مالی منحصر بفرد توانسته است قدرت بزرگ اقتصادی در اسیا و در جهان شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha