۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
ضرورت احیای موقعیت ترانزیتی آذربایجان شرقی
یادداشت؛

ضرورت احیای موقعیت ترانزیتی آذربایجان شرقی

تبریز- «آذربایجان شرقی با موقعیت استراتژیک خود از گذشته تاکنون، پیشاهنگ ارتباطاتی ایران با کشورهای دور و نزدیک بوده است» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری روزنامه نگار تبریزی است.

طاهر خیری؛ بازار: عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگ‌های فرصت مناسبی فراهم کرده است تا ایران نقش پر رنگی در ۳ طرح زیرساختی ابتکار کمربند و جاده، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدور شمال- جنوب ایفا کند. ابتکار کمربند و جاده، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدور شمال- جنوب به عنوان طرح‌های کلیدی در حوزه اتصالات زیرساختی می‌توانند در تقویت منافع مشترک کشورهای کشورهای همسایه و توسعه مناسبات اقتصادی موثر باشند.

در این میان آذربایجان شرقی با موقعیت استراتژیک خود از گذشته تا کنون، پیشاهنگ ارتباطاتی ایران با کشورهای دور و نزدیک بوده و به پشتوانه این موقعیت در کانون فعالیت بازرگانان، تجار و فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

این خطه اکنون در محل اتصال کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و غرب- شرق، قادر است درصد قابل توجهی از سهم در آمدهای حمل و نقلی کشور را به خود اختصاص دهد و این پتانسیل را دارد تا بتواند سالانه میلیون ها تن کالا را با ایجاد ارزش افزوده و یا انبار کردن ترانزیت کند.

آذربایجان شرقی در سال های نه چندان دور به دلیل فعال بودن خط آهن شوروی سابق در آن سوی ارس و در محدوده جمهوری های امروزی آذربایجان و ارمنستان و نیز جمهوری خودمختار نخجوان، جایگاه ممتازی در صنعت حمل و نقل ایران داشت و انبارهای گمرک جلفا از کالا پر و خالی می شد.

با تکه تکه شدن شوروی و آغاز جنگ میان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ در اوایل دهه ۷۰ شمسی، متاسفانه ارتباط ریلی ایران نیز با منطقه قفقاز و روسیه قطع شد و به تبع آن گمرک جلفا شکوه و عظمت دیرینه خود را از دست داد.

در کنار این رخداد های تاریخی سوء مدیریت دولت های پیشین، فرسوده شدن ناوگان حمل و نقل و عدم نوسازی این ناوگان عاملی شدند تا صنعت پررونق ترانزیت استان در طول سه دهه جایگاهش را از دست بدهد.

آذربایجان شرقی با داشتن ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه ظرفیت بسیار خوبی برای داد و ستد و توسعه تجارت دارد که اگر اختیارات کافی به مدیران ارشد اجرایی استان داده شود زمینه حضور پر رنگ فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان در بازارهای منطقه فراهم می شود.

به نظر می رسد با تهیه بسته همکاری های مشترک آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه و گردآوری ظرفیت ها و نیازمندی های استان می توان به حضور تجار و صنعتگران در بازار منطقه و رونق ترانزیت امیدوار بود.

مسیر ترانزیتی ایران - آذربایجان - گرجستان به اروپا از مقرون به صرفه ترین مسیرهای ارتباطی بین کشورمان و اروپاست و جایگزین مناسبی برای سایر مسیرهای ممکن محسوب می شود. این مسیر ترانزیتی علاوه بر اینکه مسیر صادرات کالا از ایران به بندر باتومی در ساحل دریای سیاه را تسهیل می کند، امکان صادرات از خاک ایران برای کشورهای منطقه و جمهوری های شوروی سابق به اروپا از این مسیر فراهم می شود. مسیری که تبریز در آن قرار دارد.

کد خبر: ۱۳۱٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha