۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
۷ درصد منابع بانکی صرف بنگاه‌داری می‌شود
معاون سابق امور بانکی وزارت اقتصاد:

۷ درصد منابع بانکی صرف بنگاه‌داری می‌شود

معاون سابق امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد تاکید کرد که صرفا ۷ درصد منابع بانکی صرف بنگاه‌داری می‌شود ولی همین میزان نیز نباید بدین سمت سوق پیدا کند.

به گزارش بازار، عباس معمارنژاد معاون سابق امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد با اعلام اینکه اصلاح نظام بانکی باید درون و بیرون از بانک ها صورت گیرد، گفت: ناترازی بانک ها باید در نظر گرفته شود.

اصلاح بیرونی بانک نیز ناظر بر نگاهی است که دولت مردان به بانک دارند و قوانینی را حاکم بر نحوه اداره بانک ها می دانند.

وی درآمد بانک ها در سایر کشورها را ناظر بر خدمات و کارمزدی دانست که برای ارائه خدمات به مشتریان می دهند؛ در حالی که در ایران این خدمات در درآمد بانک ها سهمی ۵درصدی داشته و عمده درآمد بانک ها از تسهیلاتِ اعطایی است.

معمارنژاد خاطرنشان کرد: بانک مجبور می شود وقتی یک وام پرداخت نشده به حوزه مطالباتِ جاری ورود می کند، همچنان برای صورت های مالیِ آن سود شناسایی کند که تحت عنوان سودهای موهوم مطرح می گردد.

وی یادآور شد: مدل کسب و کار در بانک های کشور اساسا زیان ده است؛ چون نظام و درآمدهای کارمزدی در نظام بانکی کشور توان جواب گویی و پاسخ دهی به هزینه بانک ها را ندارند.

معاون سابق امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد هچنین به ترازی دارایی-بدهی بانک ها اشاره کرد و گفت: دارایی بانک ها در قالب تسهیلات، بلند مدت است در حالی که بدهی بانک ها در قالب سپرده های مردمی، کوتاه مدت می باشد؛ بنابراین عدم تطابق سر رسید شکل گرفته، نوعی ناترازی را برای بانک ها ایجاد می کند.

معمارنژاد در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: شکی نیست که در نظام بانکی ایرادات و اشکالات متعددی وجود دارد ولی در طرح این موضوع باید نسبت به اقداماتی که این نظام صورت داده است، توجه نماییم.

وی ادامه داد: رهبری تاکید کردند بانک وظیفه بنگاه داری ندارد ولی نسبت به کلِ منابع نظام بانکی باید رویه های بنگاه داری را سنجید.

اگر به این مهم توجه شود، نسبت تسهیلات به سپرده حدود ۸۲درصد خواهد بود که مربوط به آمار آخر آذر ۱۴۰۰ می باشد؛ یعنی ۸۲درصد سپرده های موجود در نظام بانکی به عنوان تسهیلات اعطا شده است و ۱۱درصد نیز سپرده قانونی بانک ها خواهد بود و بانک ها مجبور هستند نزد بانک مرکزی بگذارند.

وی افزود: آن چه از منابع بانک ها صرف بنگاه داری می شود، حدود ۷درصد می باشد که باز هم به عنوان ایراد تلقی می شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha