توافقات به‌دست آمده برای بازسازی توان شرکت‌های داروسازی
در جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران مطرح شد

توافقات به‌دست آمده برای بازسازی توان شرکت‌های داروسازی

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، از توافقات صورت گرفته با بانک مرکزی برای ارائه برخی تسهیلات به شرکت‌های داروسازی و نوسازی صنایع این بخش، خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، در یازدهمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، گزارشی از نشست اخیر مسولان این تشکل دارویی با معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صمت و نمایندگانی از مجلس بیان کرد که به گفته وی، موضوع بحث و گفت‌وگوها در این جلسات، ضرورت نوسازی و بازسازی صنایع داروسازی در کشور بود.

محمد عبده‌زاده، با بیان اینکه پس از آغاز روند صعودی نرخ ارز در سال ۹۷، امکان تامین و بازسازی تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز در صنایع داروسازی کشور به پایین‌ترین حد ممکن رسید، گفت: شرکت‌های دارویی در حالی ملزم به فروش دارو به نرخ ارز ترجیحی هستند که تجهیزات و ادوات تولیدی را باید به نرخ ارز نیمایی تامین کنند و این رویه، مشکلاتی را برای بنگاه‌های این صنعت ایجاد کرده‌است.

وی در همین رابطه با اشاره به جلسه چندی پیش اعضای هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با معاون اول رئیس‌جمهور، با بیان در این نشست، بر ضرورت نوسازی صنایع فعال داروسازی کشور تاکید شد، یادآوری کرد که مطالعات تحقیقی سندیکا در رابطه با چگونگی تامین نیازهای تجهیزاتی واحدهای تولیدی دارو در کشور از حدود یک سال پیش آغاز شد و تا پایان بهمن‌ماه امسال، پروپوزال سندیکا در این رابطه، نهایی و در اختیار معاون اول رئیس‌جمهور قرار خواهد گرفت تا دستورالعمل اجرایی آن صادر شود.

عبده‌زاده در بخش دیگری از سخنانش، به وضعیت تامین ارز دارو اشاره کرد و با این توضیح که از شهریورماه امسال، تخصیص ارز ترجیحی به دارو قطع شده‌است، گفت: طبق مصوبات قبلی، برای امسال به میزان ۲.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تامین نیاز دارویی کشور تخصیص داده شده بود که این میزان تا شهریور ماه امسال، به اتمام رسید. به گفته این فعال صنعت دارو، میزان ارز مورد نیاز کشور برای تامین دارو، ۴ میلیارد دلار در سال است.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی همچنین، از توافقات صورت گرفته برای تامین نقدینگی شرکت‌های داروسازی کشور خبر داد و افزود: بر این اساس، مقرر شده‌است که دوره ساخت ماشین‌آلات برای صنایع داروسازی کشور ۲۶ ماهه شود. به گفته وی، این دستورالعمل از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

عبده‌زاده همچنین در خصوص نحوه تامین ریالی ثبت‌سفارش‌های نیمایی نیز این توضیح را داد که در این رابطه پیشنهاد شد تا ۹۰ درصد زمان مبادله اسناد و ۱۰ درصد مابقی نیز زمان ثبت سفارش، مدنظر قرار گیرد که بانک مرکزی این راهکار را پذیرفته است و قرار شد تا از سوی این نهاد به بانک‌های عامل ابلاغ شود.

وی همچنین در رابطه با راهکاری برای افزایش حد اعتباری شرکت‌های دارویی، گفت: در نشست با معاون اول رئیس‌جمهور، این راهکار مطرح شد که با حفظ وثایق موجود، حد اعتباری شرکت‌های دارویی تا ۲ برابر افزایش یابد، که مورد پذیرش و قبول از سوی معاون اول قرار گرفت و مقرر شد تا بانک مرکزی دستورالعمل مربوط به آن را به بانک‌های عامل ابلاغ کند.

عبده‌زاده همچنین با اشاره به نشست اخیر اعضای هیات مدیره این سندیکا با وزیر صمت، تصریح کرد که در این جلسه، توافق شد تا تمامی فرآیندهایی که قابل حذف یا واگذاری به تشکل‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و دانشگاه‌ها است، احصا و فهرست شود.

همچنین در یازدهمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، عباس حاجی‌آخوندی، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به جلسه اخیر این شورا با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از تصویب افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی، خبر داد.

حاجی‌آخوندی در این باره یادآور شد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که میزان پذیرش‌ها در رشته پزشکی، طی ۵ سال آینده به حدود ۳ هزار نفر افزایش یابد.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت نیز متعهد شد تا نسبت به افزایش جذب پزشکان اقدام کند و توزیع عادلانه پزشکان در تمامی مناطق کشور را در دستورکار قرار دهد.

از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، تقاضای رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی برای تعیین تکلیف کالاها و تجهیزات پزشکی متروکه در گمرکات، بود.

ابوالفتح صانعی با اشاره به اینکه تا پیش از سال ۹۷، روال بر این بود که اگر کالایی به مدت سه ماه و بیشتر در گمرکات باقی می‌ماند، به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی منتقل می‌شد، افزود: در حال حاضر این مدت زمان به ۲ ماه کاهش یافته و مدت تمدید نیز به ۱ ماه تقلیل پیدا کرده است.

صانعی با این توضیح که کالاهای گروه یک که تجهیزات پزشکی جزو آن است، به دلیل محدودیت‌های ارزی و احتمال عدم به موقع ترخیص، ممکن است بیش از ۲ ماه در گمرکات باقی بماند، یادآور شد که با توجه به کمبود نقدینگی بنگاه‌های این بخش، افزایش مدت زمان انتقال به سازمان فروش اموال تملیکی به ۳ ماه و تمدید تا ۲ ماه، ضروری است.

کد خبر: ۱۳۱٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha