ساختمان باید از ابتدا بر پایه اصول صرفه‌جویی انرژی ساخته شود
در کمیسیون توسعه پایدار و محیط زیست اتاق ایران مطرح شد

ساختمان باید از ابتدا بر پایه اصول صرفه‌جویی انرژی ساخته شود

اعضای کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران از اتاق‌های سبز گفتند؛ اینکه چگونه و با چه مدلی می‌توان در مصرف انرژی ساختمان‌ها صرفه‌جویی کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران به ریاست فرشید شکرخدایی برگزار شد؛ در ابتدای این نشست اخبار روز حوزه محیط زیست، آب و توسعه پایدار بررسی شد. شکرخدایی درباره مدل‌های صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها گفت که سرانه مصرف انرژی، تولید انرژی خورشیدی، هدررفت انرژی، بازیافت از مواردی است که در اتاق‌های سبز مورد توجه قرار می‌گیرد؛ این اتاق‌ها گواهی تأیید می‌گیرند ولی در ایران گواهی ارائه شده بین‌المللی نیست و ممکن است که در دنیا هم رویه واحدی برای اتاق‌های سبز وجود نداشته باشد.

شکرخدایی گفت: البته درباره IOT یا اینترنت اشیا شاید در ساختمان‌ها توجه گواهی نشده است. اتاق تهران در این حوزه به دنیال مدلسازی است و به نظر می‌رسد باید ساختمان از ابتدا بر پایه اتاق سبز ساخته شود.

در ادامه حسن فروزان‌فرد، نایب‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران گفت: سال گذشته درباره فرآیندهی مجوزدهی در حوزه مجوزدهی گفت‌وگوهایی داشتیم، قرار است که در این زمینه مطالعاتی انجام شود. اولین مطالعه انجام شده به فرایند ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه‌ها مربوط می‌شود که این گزارش منتشر شده است. اینکه چه تعارض منافعی وجود دارد و باید چگونه ان را اصلاح کرد.

او ادامه داد: گزارش دوم درباره بررسی جایگاه نهادهای مالی بود که چگونه می‌تواند اثرات زیست محیطی را جبران کند؛ در دنیا چگونه کار می‌کند و نحوه هزینه کار منابع انها چگونه است. البه نمونه این را در قوانین داخلی داریم و باید می‌دیدیم که در دنیا از صندوق‌ها چگونه استفاده می‌شود.

فروزان‌فرد محور سوم بیمه مسئولیت اجتماعی بود که در آن مفهوم خسارت مورد توجه بود؛ البته صندوق‌ها برای جبران خسارت زیست محیطی طراحی نشده است. ما می‌توانیم در این زمینه پیشنهادهایی را ارائه کنیم تا در مدل‌های دیگر از این پیشنهادها هم استفاده شود. البته این گزارش به صورت رسمی ارائه خواهد شد.

فروزان‌فرد در ادامه از عدم هماهنگی‌ها در صدور مجوز گفت که باعث سردرگمی‌ها شده است.

بعد از آن عنوان شد که قرار است کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران با همکاری کمیسیون انرژی اتاق ایران سلسله نشست‌های آموزشی در حوزه حفاظت از اقلیم برگزار کند. همچنین تدوین و بررسی نقشه انرژی کشور و موضوع خودروهای فرسوده از مواردی است که در دستور کار این دو کمیسیون قرار دارد که در قالب اوراق نفتی بررسی خواهد شد.

در آذر ماه نشست مشترک کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب با کمیسیون انرژی اتاق ایران برگزار شده بود که در انجا نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و آثار آن بر حوزه‌های انرژی و محیط‌زیست مطرح شده بود؛ قرار است در نشست آتی درباره این موضوع تصمیم نهایی گرفته شود.

شکرخدایی عنوان کرد که قرار است با همکاری کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران کمیته مشترکی تشکیل شود تا در آن برخی موضوع‌های مشترک آب و محیط زیستی بررسی شود.

بعد از آن گزارشی با موضوع «چشم‌انداز اثرات پروژه مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی ایران» از سوی شرکت پارس پویش مجری نرم افزاری این پروژه، در کمیسیون بررسی شد و همچنین گزارش دیگری درباره قابلیت‌های مدلسازی سیستمی برای حل مسائل پیچیده با رویکرد توسعه پایدار نیز بحث و گفت‌وگو شد.

در ادامه اعضای کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران ارزیابی و نقد خود را در باره این دو گزارش ارائه کردند.

کد خبر: ۱۳۱٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha