اقتصاد دانش‌بنیان در زیست‌بوم آن شکل می‌گیرد
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

اقتصاد دانش‌بنیان در زیست‌بوم آن شکل می‌گیرد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: عنصر اصلی شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان، همین زیست بوم است، زیرا اگر قرار بود فناوری با پول حاصل شود، کشورهای منطقه مهره‌های کلیدی جهان بودند.

به گزارش بازار، سورنا ستاری در نشست جامعه اسلامی مهندسین، با بیان اینکه من زمانی فکر می‌کردم توسعه، مفهومی سخت‌افزاری است، گفت: توسعه، بیش از هر چیز دیگری، مقوله‌ای نرم‌افزاری است که تصمیم‌گیری‌ها در آن مهم است، اما اکنون مدتی است که متوجه شده‌ام، توسعه، بیش از هر چیز، ضرورتی فرهنگی است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در تشریح فرهنگی بودن مقوله توسعه، به موردی از دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نیروی هوایی ما در دوران انقلاب، چیزی نداشت. در دهه ۵۰، ما یکی از تنها دارندگان اف ۱۴ در دنیا بودیم. حتی هواپیمای شناسایی ما، دومین اسکادران شناسایی دنیا بود. اما وقتی جنگ آغاز شد، دیدیم چیزی نداریم و حتی نمی‌توانیم به آن‌ها دست بزنیم، چون آن را نمی‌فهمیدیم و با سیستم آن‌ها آشنا نبودیم. این همان فرهنگ است. کشورهای منطقه فکرمی‌کنند چیزهای دارند، اما درواقع هیچ چیزی ندارند.

ستاری با اعلام اینکه، این همان فرهنگ است که باید بر صنعت غالب شود، ادامه داد: ما و خیلی کشورها، صنعت نداریم بلکه تنها کارخانه داریم. ما باید خودمان بسازیم و این سازندگی باید از داخل بجوشد.

سرآمد علمی منطقه هستیم
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ما در حوزه‌های علمی، سرآمد کشورهای منطقه هستیم، گفت: مثلا در تعداد مقالات حوزه نانو، چهارم دنیا هستیم یا در اکثر رشته‌های مهندسی، جزو ۱۰ قدرت اول به شمار می‌رویم. بچه‌های ما در دنیا به مهندسی معروف هستند.

ستاری با اعلام اینکه طی ۱۰ سال اخیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حرکت رو به رشدی را تجربه کرده است که می‌تواند مصداق همان مقوله فرهنگ باشد، گفت: روز اول، چنین قابلیتی وجود نداشت و اصلا بینشی نبود. تصور ما از صنعت این بود که کسی که پول داشته باشد، می‌تواند برود و خط تولید را از خارج وارد کرده و تولید را به جریان بیندازد. با همین روش، بعد از یک‌مدت دیدیم که کیفیت، توسعه پیدا نمی‌کند، چون صاحب دانش نیست، اما موج جدید دانش‌بنیان‌ها، این‌گونه نیستند چرا که ما خودمان طراحی ماشین‌سازی می‌کنیم.

‌معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با ارائه این آمار که ما در حال حاضر، ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که حدود ۴۰۰ هزار نفر انسان تحصیل‌کرده در آن‌ها اشتغال مستقیم دارند، گفت: ما اکنون بیش از ۱۰ هزار شرکت خلاق داریم. در یک دوره‌ای، جایگاه جهانی ما ۱۲۳ بود، اما الان در خیلی از شاخص‌های نوآوری در رده‌های زیر ۲۰ بوده و با توجه به جمیع اتفاق‌های اقتصادی، جزو کشورهای پیشرو در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رویم.

ستاری با اعلام اینکه در برخی رشته‌ها، عملکرد درخشان‌تری داشته‌ایم، گفت: ما در بیوفناوری بی‌نظیر هستیم و یک نمونه‌اش را در ماجرای کرونا دیده‌ایم. کرونا برای ما، آزمون خیلی سختی بود به‌طوری‌که حتی اگر تحریم هم نبودیم، باز هم نمی‌توانستیم ماسک بخریم، اما ظرف یک ماه از شروع کرونا، یعنی از سوم فروردین ۹۹، ما اولین دستگاه ساخت ماسک را راه‌اندازی کردیم.

راه‌اندازی ۱۲ خانه فناوری و نوآوری در خارج از کشور
معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه هنر ما در توسعه شرکت‌ها بود، ادامه داد: خانه فناوری و نوآوری ایران را در ۱۲ کشور به راه انداختیم که اولین مورد آن در کنیا بود. در بیوتک، خط آن را هم خودمان می‌سازیم. یکی از اتفاق‌های بزرگ شرکت‌های بیوتک ما این است که آن‌ها به‌قدری توسعه یافته‌اند که واکسن‌های انسانی می‌سازند. ما اکنون شرکت‌های خصوصی داریم که در تحقیقات سرمایه‌گذاری می‌کنند. صنعت یعنی چنین جایی و تفاوتش با کارخانه، در همین است.

ستاری با اشاره به حجم وسیعی از جوان‌هایی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، مشغول به فعالیت هستند، گفت: شما ببینید در ۸ سال اخیر، چه اصطلاحات و نوآوری‌هایی وارد چرخه زیست‌بوم فناوری کشور شد. این شرکت‌ها الان بزرگ شده‌اند. ما ۴۳ شرکت در بورس داریم یا از ۴۲ شرکتی که در اتاق بازرگانی هستند، ۱۷مورد آنها، دانش‌بنیان هستند. این‌ها تمام آن فرهنگ زیست‌بوم است. چیزی که سبب می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان شکل بگیرد، همین زیست‌بوم است چرا که اگر قرار بود فناوری با پول حاصل شود، الان کشورهای منطقه، مهره‌های کلیدی جهان بودند.

مهمان ویژه نشست جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه فناوری، خریدنی نیست، ادامه داد: فناوری‌ها را شرکت‌های خصوصی توسعه می‌دهند و نه دولت‌ها. ما نباید انتظار داشته باشیم که استاد دانشگاه، واکسن یا خودرو تولید کند. این‌ها کار شرکت‌های خصوصی است. وظیفه دولت‌ها این نیست که هواپیما بسازند.

ستاری با اعلام اینکه در دوره تصدی او، پژوهش‌گاه‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف تاسیس شده است، گفت: باید کاری کنیم که شرکت‌های خصوصی در پژوهش سرمایه‌گذاری کنند تا فناوری توسعه پیدا کند. فروش این شرکت‌ها به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این نشان می‌دهد که آن‌ها دارند بزرگ می‌شوند. تاثیر این اتفاق در زندگی روزمره مردم مشخص است؛ مثلا وقتی در طول شبانه‌روز، تراکنش مالی انجام می‌دهیم یا تاکسی اینترنتی می‌گیریم، غذای آنلاین سفارش می‌دهیم و... نفوذ فناوری دارد اتفاق می‌افتد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با اعلام این ضرورت که باید فرهنگ جدید را به جامعه منتقل کرده تا جایگزین سیستم قبلی شود، گفت: اتفاق‌های خوبی در حال رخ دادن است و روند، رضایت‌بخش نشان می‌دهد. هرچند موانع، شدید است، اما دولت و وزرا، جوان و قابل‌انعطاف هستند و کارها با سادگی بیشتری نسبت به گذشته در حال انجام است. در دنیا، نوآوری با قانون متناقض است. ما ابتدا باید نوآوری را پیاده کنیم و بعد، قانون نوشته شود. این یک بحث جدی است و باید به‌خاطر آن، هزینه دهیم. وضعیت آینده خوبی خواهیم داشت و اتفاق‌های خوبی در جریان است.

ستاری در ادامه، نقبی هم به مهاجرت و مقولات مربوط به آن زد و گفت: مهمترین نکته مهاجرت این است که آمارهایمان را درست ارائه دهیم، چون بسیاری از گزارش‌ها، دروغ است. انگار یک پویشی سوار می‌شوند و آمار اشتباه می‌دهند. اما ما بر اساس آمارهای درست جهانی، به اعلام آمار می‌پردازیم و بر همین مبنا، سالنامه مهاجرتی ایرانیان را هر ساله منتشر می‌کنیم. مهاجرت، یک پدیده بین‌المللی است و تعداد دانشجویان خارجی کشور ما، خیلی کم است و باید برای رشته‌های خاص مدنظر، مشوق‌هایی در نظر بگیریم که این تعداد، بیشتر شود.

معاون علمی و فناروی ریاست‌جمهوری با اعلام اینکه باید در این زمینه، سیاست تشویقی بازگشت را در نظر بگیریم، افزود: مهاجرت، طی سالیان اخیر، به بدنه جامعه رسیده و این روند، از سیستم نخبه، به بدنه جامعه درحال تغییرشکل است. ما در آمریکا، ملیت بیست‌وهفتم هستیم. در سوئد، پنجمین ملیت هستیم؛ بنابراین نباید ناامیدی به جامعه تزریق شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه سال گذشته، در پارک فناوری پردیس، ۵۰۰ هزار میلیارد فروش شرکت‌ها بوده، افزود: در همین مجموعه، می‌بینید که یک جوان، در یک اتاق کوچک، سالانه، چند میلیارد تومان در می‌آورد. این یعنی فناوری. این همان زیست‌بوم صحیح است. بچه‌ها به‌واسطه پول پدرشان و سابقه خانوادگی، به جایی نمی‌رسند بلکه به‌واسطه دانش خود، در جامعه پیشرفت می‌کنند و این همان چیزی است که به دنبالش هستیم.

ستاری با اعلام اینکه این اقدامات به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌هایی که بعد از انقلاب در حوزه‌های مختلف شده، به دست آمده است، گفت: این جوانان از سیستم آموزشی کشور بیرون آمده‌اند. شما هیچ کجای دنیا، این تعداد خانم را در حوزه مهندسی نمی‌بینید و این رویکرد، باعث تعجب جامعه جهانی شده است. حرکتی که از ۸ سال گذشته آغاز شده و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان در کلیت اقتصاد کشور است، اتفاق‌های خوبی را برای آینده این مملکت رقم می‌زند.

در صنعت خودرو، پیشرفت‌هایی داشته‌ایم
ستاری درباره یکی از حضار در ارتباط با وضعیت ناگوار صنعت خودروسازی کشور با اشاره به اینکه نطفه بسیاری از صنایع، در ابتدا صنعت نبوده و کارخانه بوده، گفت: صنعت خودروسازی ما، از روز اول با مونتاژ شروع کرده و سیستم این‌گونه طراحی شده که هر موقع تحریم هستیم، قطعات را از چین می‌آوریم و اگر هم تحریم نباشیم، آن‌ها را از فرانسه تهیه می‌کنیم. ما در این سال‌ها، در صنعت خودرو، پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. ما باید آینده این صنعت را در بازیگران جدید آن که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، ببینیم. ما خودروهای برقی و هوشمند می‌خواهیم چرا که در زمینه خودروهای قدیمی، بازنده هستیم و نمی‌توانیم رقابت کنیم.

ستاری در این ارتباط به مثالی اشاره کرد و گفت: در میان رقابت بنز و بی‌ام‌دبلیو، برندی آمد به نام تسلا. تسلا اصلا خودروساز نبود و ظرف چندسال، همه این‌ها را پشت سر گذاشت. این، همان اتفاقی است که در خودروسازی ما رخ نداد. کارخانه‌جات، هیکل‌های بزرگی دارند، اما از مغزهای کوچکی برخوردارهستند. ما داریم درباره فناوری صحبت می‌کنیم. وقتی برای بازدید از یک برند بزرگ به خارج از کشور می‌رفتیم، می‌گفتیم که حتما با یک شهر طرف هستیم، اما می‌دیدیم یک سوله هزار متری است با چند نفر که دارند خلق ثروت می‌کنند؛ همان کاری که ما الان در پارک فناوری پردیس مشغول انجام آن هستیم. اگر می‌خواهیم خودروساز شویم، باید بتوانیم طراحی کنیم و خودمان، خط تولید بزنیم و اگر هم بخواهیم تعویض کنیم، خودمان این کار را انجام دهیم نه‌اینکه خط تولید را وارد کنیم. برقی‌سازی، یکی از کارهایی است که داریم در حمل‌ونقل هوشمند، روی آن کار می‌کنیم. بنابراین، اصلاح سیستم خودرو زمانی اتفاق می‌افتد که خودروسازی، خودش خودرو را طراحی کند.

فعالیت بیش از ۳۰۰ ایرانی در شرکت‌های خلاقی که مدیرانش، افغانستانی هستند
ستاری همچنین درباره روند بازگشت نخبگان به کشور، به یک برنامه مفصل اشاره کرد و گفت: ما سال گذشته، ۱۰۰ نفر اول کنکور افغانستان را بورس کردیم. از این تعداد، حدود ۷۸ نفر آمدند که ما باید اقامت و کار آن‌ها را تسهیل کنیم. همین بچه‌های افغانستانی، بیش از ۳۰۰ شرکت خلاق به راه انداخته و ایرانی‌ها را سرکار برده‌اند یعنی ایجاد اشتغال می‌کنند. یادمان نرود که بهترین شرکت‌های خلاق عرب‌زبان، یا سوری‌ها هستند و یا مصری‌ها.

کد خبر: ۱۳۱٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha