۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
DeFi چیست؟| آشنایی با نحوه سپرده گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال
بازار بررسی کرد؛

DeFi چیست؟| آشنایی با نحوه سپرده گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال

پروتکل های DeFi به منظور سپرده گذاری در صنعت دارایی های دیجیتال شکل گرفته و با توجه به سوددهی و امنیت بالای آن، می تواند رقیبی برای سپرده گذاری بانکی محسوب شود.

بازار؛ گروه بین الملل: ارزهای دیجیتال اگرچه در بدو پیدایش تنها به عنوان ابزارهایی برای سرمایه گذاری به شیوه فارکس مطرح بودند، اما امروزه درایی های دیجیتال مشتقات بسیار متنوع و پر کاربردی مانند پروژه های DeFi، متاورس،سیستم های Pooling و غیره یافته اند که برای فعالیت در بازار کریپتو یا همان رمزارزها باید با این مفاهیم نیز آشنا شد تا بتوان سود مناسبی از سرمایه گذاری در این بازار کسب کرد.

امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi یکی از مهمترین موضوعات در ارزهای دیجیتال است. هدف DeFi ایجاد یک سیستم مالی کاملاً جدید، کاملاً مستقل از اقتصاد مالی سنتی (TradFi) بوده و تاکنون، با تلاش هزاران توسعه دهنده نرم افزاری در سراسر جهان، میلیاردها دلار برای این هدف سرمایه گذاری شده است.

در مطلب پیش رو، قصد داریم علاوه بر معرفی سیستم DeFi، مزایای سرمایه گذاری در آن و روش های این نوع سرمایه گذاری را توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

در سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین که در حرفه برنامه نویسی اشتغال داشت، پس از کار بر روی بیت کوین و تسلط بر مفاهیم اصولی ارزهای دیجیتال، اقدام به تاسیس اتریوم کرد. اتریوم به طور کلی از این منظر با بیت کوین متفاوت است که برای یک بلاک چین با چندین عملکرد مختلف طراحی شده است: یک ارز دیجیتال، برای انجام پرداخت های جهانی و اجرای برنامه های بلاک چین در بستر آن. در حال حاضر یک اقتصاد دیجیتال کامل بر روی اتریوم در حال اجرا است که یکی از آنها اکوسیستم DeFi است.

DeFi یک جنبش رمزنگاری است که بر روی ارزهای رمزپایه مانند اتر ساخته شده و استفاده از آن، برای هر فرد متصل به اینترنت در جهان آزاد است . DeFi یک برنامه غیر قابل اعتماد است، به این معنی که برنامه ها توسط یک ترمینال مرکزی مانند بانک یا یک دولت کنترل یا میزبانی نمی شوند. در حقیقت، کارویژه های سراحی شده برای ارزهای دیجیتال مانند رمزنگاری، قراردادهای هوشمند و فناوری بلاک چین به این سیستم مالی غیرمتمرکز اجازه می‌دهد تا جامعه جهانی بتوانند به آن اعتماد کرده و از مزایای آن بهره مند شوند.

اتریوم از یک زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند قوی به نام Solidity استفاده می‌کند که تمام منطق لازم برای قراردادهای مالی را در کد نویسی برنامه به کار میبندد. بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر در حال حاضر برای اجرای برنامه های DeFi مانند Avalanche، Terra، Fantom و غیره با اتریوم رقابت می کنند، اما توجه به این نکته مهم است که اتریوم بزرگترین شبکه برای DeFi بوده و همچنین اولین پروژه ای بود که برای ایجاد DeFi مورد استفاده قرار گرفت.

وام دهی و قرض گرفتن در اکوسیستم DeFi
امروزه پلتفرم‌های وام‌دهی و استقراض به بخش بزرگی از اکوسیستم DeFi تبدیل شده‌اند. یعنی کاربران می توانند موقعیت های ارزی را در یک قرارداد هوشمند قفل کرده و در مقابل سچرده قفل شده خود، وام بگیرند. سایر کاربران نیز می‌توانند در اقدامی مشابه، موقعیت‌های کریپتو خود را در یک قرارداد هوشمند قفل کنند و با اصدور اجازه وام دهی، ارزهای خود را در اختیار وام گیرندتگان قرار داده و سود حاصل از این وام را درست مانند سیستم بانکی، به همراه اصل سرمایه پس بگیرند.

نکته جالب توجه این است که بازده تولید شده در این مسیر، توسط وام دهندگان در اکوسیستم DeFi به طور قابل توجهی بالاتر از سیستم مالی سنتی است. اجرای یک قرارداد هوشمند بسیار مقرون به صرفه تر از اجرای یک سیستم وام دهی در نظام بانک سنتی است. بنابراین، تقریباً تمام سود حاصل از وام دادن پول مستقیماً از طریق قرارداد هوشمند به وام دهنده بازگردانده می شود. بسیاری از مردم به این قراردادهای هوشمند شفاف اعتماد می کنند و می توانند درآمد قابل توجهی با بهره برداری از آنها به دست آورند.

در دنیای نرخ های بهره بانکی پایین، قراردادهای هوشمند مقرون به صرفه راه حلی نوآورانه برای رفع این مشکل ارائه می کنند. این فرصت، در حقیقت راه حلی مناسب برای آن دسته از کسانی است که به ناچار، سرمایه های خود را در سیستم بانکی سپرده گذاری کرده و البته از تخصیص سود پایین بانک ها به سپرده های خود ناراضی هستند.

«کامپاند» قدیمی ترین پروتکل DeFi

DeFi چیست؟| آشنایی با نحوه سپرده گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال

پلتفرم کامپاند (Compound ) یک پروتکل الگوریتمی مستقل است که به کاربران اجازه می دهد دارایی های ارزی دیجیتال مختلف خود را در این پروتکل عرضه کرده و از سود حاصل از بهره مند شوند. رمز ارز بومی آن نیز COMP نام دارد و در بسیاری از صرافی های معتبر عرضه می شود.

در حال حاضر ۸.۹ میلیارد دلار در قراردادهای Compound قفل شده است (منبع: DeFi Pulse ). Compound همچنین به کاربران خود اجازه می دهد در برابر موقعیت های ارزی قفل شده خود مانند اتریوم، اقدام به تقریض استیبل کوین ها که برای خرج کردن در سیستم ارزهای دیجیتال استفاده می شوند کنند.

این سیستم، بسیار شبیه به مفهوم سنتی مالی استقراض دلار در برابر اوراق بهادار است. هرکسی می‌تواند دارایی‌های دیجیتال خود را در پروتکل Compound قفل کند و بلافاصله شروع به کسب سود مرکب مداوم در موقعیت خود کند.

برخلاف بانک‌های سنتی، نرخ‌های بهره مرکب به طور خودکار بسته به عرضه و تقاضا تنظیم می‌شوند. هنگامی که کاربر توکن‌هایی را به پروتکل Compound ارائه می‌کند، توکن های اعتباری یا cTokens به آن‌ها داده می‌شود که در حقیقت سندی برای اثبات میزان دارایی‌های سپرده گذاری شده آنها در پروتکل Compound بوده و به عنوان وثیقه عمل می کند. کاربران ترکیبی همچنین می توانند تا ۵۰ درصد از ارزش cToken خود را وام بگیرند. درست مانند سیستم های مالی سنتی، کاربرانی که نیاز به نقدینگی فوری دارند، می توانند دارایی های خود را در هر زمان برداشت کنند.

البته Compound تنها پلتفرم DeFi دنیای دارایی های دیجیتال نبوده و پروژه های قدرتمند دیگری نیز در این سیستم وجود دارند که در بخش های بعدی به آنها نیز خواهیم پرداخت.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha