۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۸
یک‌جانبه‌گرایی در ارتباط با کشورهای منطقه مطلوب نیست
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی:

یک‌جانبه‌گرایی در ارتباط با کشورهای منطقه مطلوب نیست

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: یک‌جانبه‌گرایی در ارتباط با کشورهای منطقه مطلوب دیده نمی‌شود و باید در حیطه مسائل تجاری به نگاه‌ها و دیدگاه‌ها عمق و غنای بیشتری بخشید.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، سیدحمید حسینی در این باره افزود: کشور ما به‌دلیل قرابت و نزدیکی تاریخی، فرهنگی و اقتصادی با اغلب کشورهای منطقه می‌تواند زمینه رشد و توسعه در همه ابعاد را فراهم کند.

وی با تأکید بر اینکه بی‌شک نقش روسیه و چین برای تحقق اهداف کشور بسیار آشکار و خیره‌کننده است، تأکید کرد: درباره همکاری ایران و روسیه، نگاه‌ها نباید تنها به مسائل حوزه انرژی معطوف باشد و به‌عنوان نمونه بحران سوریه از آن دست مسائلی است که نشان از همراه و همسو بودن ایران و روسیه دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در مذاکره با آمریکایی‌ها، با حمایت و همراهی روسیه می‌توان دست برتری داشت، گفت: تجربه نشان داده اروپایی‌ها چندان تمایلی به حل‌وفصل مسئله تحریم نشان نمی‌دهند، اما روسیه نقش فعال‌تری را برای رفع چالش تحریم‌ها بازی می‌کند و آن هم به این دلیل است که مواضع مشترکی با ایران دارد که در آینده سیاسی، اقتصادی و تجاری کشورش تأثیرگذار خواهد بود.

حسینی با اذعان به اینکه تداوم این‌گونه گفت‌وگوها زمینه‌ساز تحرکات منطقه‌ای خواهد بود، یادآور شد: روند صادرات و واردات ایران با روسیه در حال افزایش است، همین‌طور در صنعت نفت و گاز می‌توان شاهد بده بستان‌های دو طرف بود، ضمن اینکه در صورت تداوم تحریم‌ها ما می‌توانیم از طریق بازار گاز روسیه علاوه بر تأمین منافع ملی، جایگاه خود را به‌عنوان قدرت منطقه حفظ کنیم.

وی از ایران به‌عنوان بهشت فرصت‌های اقتصادی یاد کرد و گفت: در محافل رسانه‌ای و کارشناسی همیشه صحبت از رقابت میان ایران و مسکو بر سر مسائل حوزه انرژی است؛ واقعیتی که همه به آن اذعان دارند، اما به این معنا نیست که نتوانیم از دیگر ظرفیت‌های موجود دو کشور بهره‌برداری کنیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی افزود: صادرات محصولات پتروشیمی به بازار روسیه، احیای برخی میدان‌های نفتی با حمایت روس‌ها، کسب دانش و فناوری‌های روز دنیا، سرمایه‌گذاری در موضوعات هسته‌ای، نیروگاهی و حتی سرمایه‌گذاری در صنایع فولاد و از جمله محورهای همکاری است که در سایه تعامل دوجانبه امکان‌پذیر است.

حسینی با تأکید بر اینکه همکاری با چین و روسیه می‌تواند موجبات دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز کشور را که از آن فاصله گرفته‌ایم، فراهم کند، گفت: بی‌تردید روابط متوازن و منطقی با کشورهای همسایه می‌تواند جهش فوق‌العاده‌ای به اقتصاد ایران بدهد و تولید ناخالص ملی کشور را - که هم‌اکنون به زیر هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده است - دو تا سه برابر افزایش دهد.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha