۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
امکان افزایش تورم در زمستان/ شاخص‌ها نگران کننده است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

امکان افزایش تورم در زمستان/ شاخص‌ها نگران کننده است

سمنان- صدیقی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش تورم دلایل متعددی دارد که یکی از آن‌ها نظام پولی و بانکی است، گفت: رشد پایه پولی امکان افزایش تورم به خصوص در زمستان را تقویت می‌سازد.

محمد کاظم صدیقی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه طبق گفته بانک مرکزی رشد پایه پولی در پایان آذر شتاب زیادی گرفته است، تاکید داشت: این شتاب می‌تواند تورم‌زا باشد و اگر دولت اقدامی در این زمینه نکند امکان دارد حتی بیش از میزان تورم دیماه، در ماه بهمن و اسفند شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش نوسان ارز دیگر عاملی است که تورم را تحریک می‌کند، افزود: به نظر می‌رسد که سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم تاکنون جواب نداده و می‌بایست تجدید نظری در این موضوع صورت گیرد زیرا اثرگذاری شدید بر تورم خواهد داشت.

افزایش شاخص‌های نگران کننده
این کارشناس و دانش آموخته رشته اقتصاد استقراض و هجوم بانک‌ها به منابع بانک مرکزی را عامل ایجاد رشد پایه پولی و در نهایت تورم دانست و گفت: آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده پایه پولی در آذر ماهی که گذشته بیش از ۲۲ درصد رشد داشته و به ۵۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

طبق گفته بانک مرکزی رشد پایه پولی در پایان آذر شتاب زیادی گرفته است

صدیقی با بیان اینکه وقتی بانک مرکزی اعلام می‌کند که در ۹ ماه ابتدایی امسال ۱۰۲ هزار میلیارد تومان به پایه پولی اضافه شده، یعنی باید منتظر تورم باشیم، گفت: بانک مرکزی روزانه حدود ۳۷۰ میلیارد تومان چاپ پول کرده و این قطعاً و بلا شک در تورم ماه‌های آخر سال تأثیر به شدت مخربی دارد.

وی با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی که اعلام کرده بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به حدود ۱۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال گذشته بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، توضیح داد: مشخص نیست که بانک‌ها چه بلایی بر سر اقتصاد ایران می‌آوردند البته مشخص است این روند رو به تورم لجام گسیخته می‌رود اما مشخص نیست چرا از تداوم این موضوع جلوگیری نمی‌شود.

رئیس بانک مرکزی را برکنار کنید!
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک‌ها باید کمک دست دولت‌ها در پیشبرد سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها باشند اما در کشورمان از بس به بانک‌ها بها داده شده و درگیر سو مدیریت شده‌اند، خودشان به یک ترمز و مانع اقتصاد ایران بدل شده‌اند، گفت: فرمان اصلاح رویه بانکداری از سوی رئیسی به وضوح نشان می‌دهد که دولت منبع مشکلات را فهمیده و در راستای رفع آن اقدام می‌کند و امروز هم شاهد بودیم که برخی اصلاحات هر چند اندک اما امیدوار کننده توسط وزیر اقتصاد و دارایی اعلام شد.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به حدود ۱۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است

صدیقی با طرح این پرسش که کجا چنین نقدینگی را اقتصاد کشور به یاد دارد، تاکید داشت: شرایط به سمتی می‌رود که متأسفانه پالس های امیدوار کننده‌ای به گوش نمی‌رسد در نتیجه می‌بایست دولت با فوریت اصلاح سیستم بانکداری را مد نظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه بورس هم متأسفانه وضعیت خوبی ندارد در نتیجه اسکناس توسط بانک مرکزی چاپ می‌شود تا نقدینگی را افزایش دهد، حال آنکه نقدینگی به جای جذب در بورس و تولید صرف خرید خانه و خالی گذاشتن آن برای گران شدن بیشتر می‌شود و لذا نقدینگی هدر می‌رود، تاکید داشت: دولت باید هر چه سریع تر در این زمینه اقدامی کند وگرنه بانک‌ها مردم را بیچاره می‌کنند. از سوی دیگر امیدواریم که دولت سیزدهم ریاست بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را برکنار کند چرا که با همین فرمان متأسفانه تورم را روز به روز افزایش می‌دهند و عملاً سیاست‌هایشان به نتیجه نرسیده است.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha