۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۲
جزئیات بودجه ۱۴۰۱ زیر ذره بین کمیسیون تلفیق

جزئیات بودجه ۱۴۰۱ زیر ذره بین کمیسیون تلفیق

معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران گفت: با تصویب کلیات بودجه در صحن علنی مجلس، روند بررسی تبصره ها و ردیف های بودجه در کمیسیون تلفیق با سرعت پیش می رود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تعاون ایران، مهرداد لاهوتی معاون پارلمانی و امور حقوقی با بیان این مطلب اظهار داشت: بعد از تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق و تصویب در صحن علنی مجلس روند بررسی به تبصره ها و ردیف های بودجه از روز شنبه در ۴ شیفت آغاز شده است.

وی با اشاره به مهمترین مصوباتی که تاکنون صورت گرفته بیان داشت: به دولت اجازه داده شده در صورتی که درآمد ۳۸۱ هزار میلیارد تومان درآمد پیشنهادی نفت برای سال ۱۴۰۱ تحقق پیدا نکرد تفاوت کسری آن را اوراق منتشر کند. گفتنی است؛ سقف اوراق دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱، مبلغ ۹۸ هزار میلیارد تومان می باشد.

لاهوتی ادامه داد: همچنین به منظور پایش کنترل بازار ارز، بانک مرکزی مجاز است نسبت به عرضه ارز حداکثر ۲درصد کمتر از نرخ سالانه معاملات الکترونیکی (ای تی اس) اقدام کند.

وی افزود: مبلغ ۵۵۰۰ میلیون یورو به پیشنهاد دولت به میزان۴۵۰۰ میلیون یورو از محل تحویل نفت خام جهت دفاع-محرومیت زدایی و عمران آبادانی) پیشرفا اضافه شد.

به گفته وی همچنین به دولت اجازه داده شد در سال آینده ۳۰ میلیارد یورو از فاینانس خارجی جهت اجرای طرح های دولتی و غیر دولتی استفاده کند.

معاون حقوقی و امور پارلمانی اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: به منظور توسعه حمل و نقلی و زیر ساخت شهری، شهرداری ها می توانند ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق با ۵۰ درصد دولت اوراق منتشر کنند همچنین شرکت های دولتی هم علاوه بر اوراق دولت اجازه دارند تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق با تضمین خود منتشر کنند.

وی با اشاره به مشاغل آسیب دیده از بحران کرونا، بیان داشت: در سال ۱۴۰۱ صاحیان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا واحدهای صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان از ۵ واحد درصد بخشودگی برخوردار می شوند.

لاهوتی در خصوص مالیات برخودروهای با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد گفت: در سال ۱۴۰۱ مالیات بر خودروها با ارزش بیش از ده میلیارد ریال، به این شکل خواهد بود؛ از یک میلیارد تومان یک درصد، از ۱.۵ میلیارد تومان تا ۳ میلیارد تومان ۲درصد، از ۳ میلیارد تومان تا ۴.۵ میلیارد تومان ۳درصد و از ۴.۵ میلیارد تومان به بالا ۴درصد مالیات دریافت خواهد شد.

به گفته وی؛ با پیشنهاد دولت در خصوص افزایش ۱۵درصدآب بهای شهری و ۱۰درصدبرق شهری برای مصرف کنندگان بیش از الگوی مصرف موافقت شد.

لاهوتی با اشاره به وصول مالیات از از واحدهای مسکونی، ویلا و باغ ویلاهای گران قیمت (بیش از ۱۰ میلیارد تومان) ابراز داشت: واحدهای مسکونی از ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان ۱ در هزار، از ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان ۲ در هزار، از ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان ۳ در هزار، از ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان ۴ در هزار و از مازاد بر ۶۰ میلیارد تومان ۵ در هزار مالیات دریافت خواهد شد.

وی یادآور شد: در همین مصوبه واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت، واحدهای مسکونی در حال تملک مشمول مالیات نیستند.

گفتنی است؛ در مصوبه ای علاوه بر ۹۸هزار میلیارد تومان سقف اوراق، به دولت اجازه داده شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه کاره رودخانه ها و آب های مرزی اوراق منتشر کند.

خاطرنشان می شود، به پیشنهاد یکی از نمایندگان و تصویب کمیسیون تلفیق اجازه داده شد در سال ۱۴۰۱ نسبت به واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری، ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین، کامیون و اتوبوس بیرون و درون شهری با تریلی های یخچالدار با تعرفه ورودی که به تصویب هیئت وزیران می رسد اقدام کند.

گفتنی است، مصوبات کمیسیون تلفیق باید در صحن علنی به تصویب برسد وامکان تغییرات در صحن علنی مجلس وجود دارد.

کد خبر: ۱۳۰٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha