۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
روند مذاکرات امیدوار کننده است
عضو کمیسیون امنیت ملی:

روند مذاکرات امیدوار کننده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: آن چیزی که از اخبار و گزارش هایی که وزارت خارجه در اختیار مجلس ارائه می کند این است که روند گفتگوها امیدوارکننده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ‌جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به روند مذاکرات در وین گفت: پرونده اتمی ایران و مسئله مذاکرات ایران و کشورهای غربی بر سر این موضوع در واقع یکی از پیچیده ترین پرونده های امنیتی، سیاسی، فنی و اقتصادی چند دهه اخیر جهان است. در این پرونده چه در زمانی که برجام به امضا رسید، چه زمانی که آمریکایی ها از این روند خارج شدند و توافق بین المللی را زیر پا گذشتند و چه در این دور که مذاکرات مجدد شروع شده نمی توان روند دقیقی پیش بینی کرد و گفت به چه جمع بندی خواهیم رسید.

این نماینده مجلس بیان کرد: هم موضوعات مورد اختلاف نظر بین این کشورها زیاد است هم اتفاقات مختلفی که بعد از خروج آمریکا رخ داده است از جمله افزایش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، تغییر نسل های سانتریفیوژها یا میزان انباشت اورانیوم یا اقداماتی که غربی ها به ویژه آمریکایی ها در تحریم علیه ایران انجام داده اند، فرآیند را به شدت پیچیده کرده است.

وی ادامه داد: ظرف این سال ها به بهانه های مختلف انواع و اقسام تحریم ها علیه ایران اعمال شد، این گفتگوها شاید بتواند بخشی از این مشکلات را حل کند اما آن چیزی که برای ایران و غرب مهم بوده این است که روند تنش ها و چالش ها به فرآیند برد-برد برای دو طرف تبدیل شود واقعیت امر این است که این خواسته به این راحتی اتفاق نمی افتد.

رحیمی جهان آبادی عنوان کرد: برجام به عنوان چارچوب گفتگو و توافق در اختیار طرفین قرار دارد اما حوادثی که بعد از برجام با خروج آمریکایی ها رخ داده و به قرارداد برجام آسیب زده، اکنون بازگشت به شرایط سابق به این راحتی نه برای ایران وجود دارد نه برای غرب. این امر باعث شده که روند مذاکرات پیچیده شود همچنین آمریکایی ها که اصلی ترین برهم زنند و آسیب زننده به توافق برجام هستند به صورت مستقیم در مذاکرات حضور ندارند که این موضوع به پیچیدگی مذاکرات اضافه کرده است.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران از ابتدا خواسته های خود را به صورت شفاف اعلام کرده است اینکه چارچوب مذاکرات و توافق برجام است، ایران تن به توافق جدید یا تعهدات جدید نمی دهد، اگر قرار است ایران به تعهدات برجامی برگردد باید تمام تحریم ها رفع شود و شرایط زمان برجام مهیا شود و مسئله دیگر این است که تضمینی وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ایران تجربه ناموفقی از برجام دارد، بعد از اینکه برجام به انتها رسید غربی ها و به ویژه آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکردند، طبیعی است که ایران اکنون به دنبال تضمین در قرارداد و توافق جدید باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آن چیزی که از اخبار، تحلیل ها و گزارش هایی که وزارت امور خارجه در اختیار کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه می کند این است که روند گفتگوها امیدوارکننده است اگرچه سنگ اندازی کشور فرانسه و مشکل سازی آمریکایی ها همچنان ادامه داد.

کد خبر: ۱۳۰٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha