۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
شکاف ۲۰۰ میلیون بشکه‌ای نفت در محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی

شکاف ۲۰۰ میلیون بشکه‌ای نفت در محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی

اختلاف ۲۰۰ هزار بشکه‌ای بین محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی از ذخیره‌سازی‌های نفت جهان و مشاهدات این نهاد از عرضه جهانی این کالای راهبردی وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) به‌دنبال ۲۰۰ میلیون بشکه نفت است و شکافی ۲۰۰ میلیون بشکه‌ای بین محاسبات ذخیره‌سازی جهانی این آژانس و مشاهداتش از عرضه جهانی نفت وجود دارد.

این نهاد، بر مبنای مفروضات عرضه و تقاضای مشخص، محاسبه کرده است که ذخیره‌سازی جهانی نفت در سال گذشته میلادی باید ۴۰۰ میلیون بشکه کاهش یافته باشد، اما مقدار کاسته‌شده از این ذخیره‌سازی‌ها ۶۰۰ میلیون بشکه بوده است.

در حالی که مفروضات اشتباه درباره تقاضا دلیل اصلی این اختلاف رقم و کمبود بوده، اما تنها دلیل این مسئله نبوده است. آژانس بین‌المللی انرژی مقدار ذخیره‌سازی جهانی نفت را از طریق ماهواه دنبال می‌کند که شامل داده‌های مربوط به نفت موجود در خطوط لوله و مخازن زیرزمینی نمی‌شود.

یک دلیل دیگر این اختلاف آن است که تمرکز آژانس بین‌المللی انرژی بر سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است و مقدار عرضه این سازمان را دنبال می‌کند، اما کشورهای زیادی در این سازمان حضور ندارند که در حال افزایش ذخیره‌سازی نفت خود بوده‌اند و شاید قابل‌توجه‌ترین این کشورها چین باشد.

تحلیلگران محدود شدن عرضه جهانی به همراه تقاضای بالا را عامل اصلی افزایش اخیر قیمت‌های نفت عنوان کرده‌اند. این نخستین باری نیست که آژانس بین‌المللی انرژی تقاضای نفت را کمتر از حد واقعی آن ارزیابی کرده است.

نمونه اخیر آن سال گذشته میلادی و در زمان انتشار گزارش «نقشه راه رسیدن به انتشار صفر کربن» روی داد، در این گزارش، آژانس خواستار توقف فوری اکتشاف‌های جدید نفت و گاز شده بود، اما تنها چند ماه بعد خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت نفت و گاز شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اوایل ماه جاری میلادی اذعان کرد که مفروضات اشتباهی درباره تقاضای نفت داشته است.

کد خبر: ۱۳۰٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha