۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
غفلت از فعالان بخش خصوصی زنجان| حمایت از کارآفرینان در حد شعار است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

غفلت از فعالان بخش خصوصی زنجان| حمایت از کارآفرینان در حد شعار است

زنجان- مدیر عامل شرکت سیم و کابل نور زنجان با بیان اینکه توجهی به فعالان بخش خصوصی وجود ندارد، گفت: هنوز موضوع حمایت از تولید داخلی به معنای واقعی کلمه در استان زنجان اتفاق نیفتاده است.

بازار؛ گروه استان ها: حمایت از تولید داخلی همواره به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مطرح بوده است به ګونه ای که ایشان امسال را به عنوان سال حمایت از تولید و کالای داخلی عنوان کردند و مسړولان را ملزم به اجرای دقیق و تحقق اهداف این شعار نمودند، آنچه امروز شاهد آن هستیم اجرا نشدن دقیق و عملیاتی نشدن اهداف این شعار است و همچنان چالش های فراوانی پیش روی تولید کنندگان داخلی وجود دارد.

در این راستا گفتگویی با صمد یوسفی اصل مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان انجام شده است، گفتگویی که در آن از نبود توجه به فعالان بخش خصوصی و نبود حمایت از کارافرینان صبحت به میان آمده است.

*در حال حاضر آیا حمایت های عملی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در استان صورت می گیرد؟
سیاست‌گذاری‌ها با دخالت فعالان اقتصادی اتخاذ شود، اگر سیاست‌گذاری در حوزه اقتصادی توسط مسئولان اتخاذ می‌شود، این امر باید با دخالت و مشورت فعالان اقتصادی انجام شود.

نزدیک به دو دهه است که در حوزه تولید فعالیت دارد،به جرأت می‌توان گفت با فعالیت در چند حوزه دیگر، بسته فعالیت‌های اقتصادی خود را تکمیل کرده و در هر حوزه‌ای تلاش کردیم تا صادرات‌محور بودن را رعایت کنیم.

*مجموعه شما به عنوان یک شرکت تولید سیم و کابل تا چه اندازه توانسته در زمینه صادرات ورود بکند و حمایت های برای توسعه این امر صور می گیرد؟
امروز بخشی از تولیدات در حال صادر شدن به کشورهای مختلف، از جمله عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و ترکیه است و در کل می‌توان گفت آن چیزی که یک تولید باید داشته باشد را رعایت کرده‌ایم.

یکی از این موارد اهتمام به موضوع علمی کردن تولید است، در همین راستا تلاش کردیم مجموعه را علمی کرده و فعالان این عرصه دارای تحصیلات قابل قبول باشند. علاوه بر این صادرات‌محور بوده و فقط محدود به داخل کشور نباشد تا بتوانیم تولیدی داشته باشیم که در آن استانداردهای جهانی را نیز لحاظ کنیم.

غفلت از فعالان بخش خصوصی زنجان| حمایت از کارآفرینان در حد شعار است

آنچه که عرصه تولید را بیش از همه با چالش مواجه کرده، بروکراسی‌های اداری است، امروز در عرصه تجارت خارجی با کشورهایی در حال رقابت هستیم که به لحاظ اقتصادی صاحب‌نظر هستند و ما با این کشورها در این عرصه با مشکلاتی از جمله نحوه پول گرفتن و ارزآوری به کشور مواجه هستیم.

*بیشترین چالش و مشکلی که مجموعه صادرککندگان استان و مجموعه سیم و کابل نور زنجان با ان مواجه هستند، چیست؟
آنچه که بیش از همه در این عرصه ما را با چالش مواجه کرده، ارتباطات داخلی است و ربطی به ارتباطات خارج از کشور ندارد و اگر بخواهیم از آن به درستی یاد کنیم باید به آن «تحریم داخلی» اطلاق کنیم.

بخش عمده‌ای از مشکلات ما به دست خود ما و در داخل استان قابل حل است، وقتی مسئول دولتی برای ما سیاست‌گذاری می‌کند، این سیاست‌گذاری بدون نظرخواهی از تولیدکننده که در این عرصه سال‌ها حضور داشته و فعالیت می‌کند، انجام می‌شود.

مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که به فعالان اقتصادی همانند سربازان اقتصادی نگاه می‌کنند، در عمل نیز باید این نگاه را از مسئولان ببینیم

قدم اول در این راه این است که مسئولان گوش شنوایی داشته و حرف‌های تولیدکنندگان را به دقت گوش دهند و دوم اینکه به تولیدکنندگان و فعالان این عرصه اعتماد کنند. با اینکه مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که به فعالان اقتصادی همانند سربازان اقتصادی نگاه می‌کنند، در عمل نیز باید این نگاه را از مسئولان ببینیم.

بعد از طی کردن همه این مراحل، هر سیاست‌گذاری که توسط مسئولان اتخاذ می‌شود، همراه با این خواهد شد که از تولیدکنندگان نیز در این عرصه نظرخواهی شده و مشورت گرفته شود اما اگر این روند طی نشود، اتخاذ هر نوع سیاست‌گذاری منتج به نتیجه نخواهد شد.

این سؤال مطرح است که چرا تا به امروز سیاست‌گذاری‌هایی که در عرصه تولید اتخاذ شده، منتج به نتیجه نشده است، به عنوان مثال مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که قرار است صادرات را به رقمی که مد نظرشان است برسانند، رشد اقتصادی را به عدد مطلوب نزدیک کنند و ...، این در حالی است که هیچ‌کدام از این موضوعات محقق نشده است.

*سیاست گذاری های حوزه صنعت و اقتصاد را چگونه ارزیابی می کنید و آیا راهکاری برای بهبود این سیاست گذاری ها دارید؟
دلیل اصلی این امر آن است که مسئولان گمان می‌کنند که در همه حوزه‌ها اشرافیت کامل به موضوع داشته و به پیرامون خود آگاه هستند و بر همین اساس نیز سیاست‌گذاری لازم را اتخاذ کرده‌اند، این در حالی است که مجری همه این سیاست‌گذاری‌ها، تولیدکنندگان هستند.

ما به عنوان فعالان اقتصادی، آنچه را که مسئولان به عنوان یک سیاست‌گذاری مد نظر دارند را باید اجرا کنیم، اگر تولیدکننده قادر به اجرای این سیاست‌گذاری‌ها بود، قطعاً تا به امروز این اتفاق مهم رخ می‌داد.

تولیدکننده از مسئولان خواسته‌هایی دارد، آن این است که اگر قرار است ما با سیاست‌گذاری مسئولان پیش برویم باید از تولیدکننده سؤال کنند که برای تحقق این سیاست‌گذاری‌ها چه باید کرد و آنگاه تولیدکننده نیازهای واقعی خود را برای تحقق این امر در اختیار مسئولان قرار خواهد داد، به همین خاطر امروز باید در این راستا قدم جدید برداشته شود.

رسیدن به جایگاه متوسط به بالا نیز برای فعالان این عرصه در گام اول رضایت‌بخش است اما متاسفانه امروز با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم

به هر حال در استان زنجان به صورت دست و پا شکسته یک جریان اقتصادی در حال فعالیت بوده و این موضوعی ناراحت‌کننده است، چرا که تولیدکنندگان در تلاش هستند تا اقتصاد استان به ایده‌آل‌ها نزدیک شود، هر چند رسیدن به جایگاه متوسط به بالا نیز برای فعالان این عرصه در گام اول رضایت‌بخش است اما متاسفانه امروز با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم که بخش اعظمی از این مشکلات نیز نشأت گرفته از مشکلات اداری است.

هر دولتی که روی کار آمده، ابتدا به ساکن با شعار کنترل تورم وارد عرصه کارزار شده است، هر چند کنترل ارز را نیز باید به این اولویت اضافه کرد اما با نیم‌نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که در هیچ دولتی این شعارها و اولویت‌ها محقق نشده است و متاسفانه هیچ‌کس برای تحقق این شعارها روزشمار تعیین نکرده و این خود باعث شده است تا افکار عمومی نسبت به این شعارها و وعده‌ها حساس نشود.

غفلت از فعالان بخش خصوصی زنجان| حمایت از کارآفرینان در حد شعار است

معتقدیم این موضوع دلیل نمی‌شود که به آینده امیدوار نباشیم، اگر امروز به درستی برنامه‌ریزی کنیم، حداقل اتفاقی که می‌تواند رخ دهد، این خواهد بود که مشکلات‌مان در استان در توسعه صنعتی، اقتصادی و صادرات نسبت به کشور در جایگاه پایین‌تری باشد.

هنوز موضوع حمایت از تولید داخلی به معنای واقعی کلمه در کشور و به تبع آن در استان زنجان اتفاق نیفتاده است، دلیل اصلی آن نیز به یک بخش بازنمی‌گردد و عوامل مختلفی در تحقق نیافتن این موضوع دخیل بوده است.

ما معتقدیم در هر قشر و صنفی احتمال وقوع خطا وجود داشته و این موضوع در خصوص فعالان اقتصادی نیز صادق است اما بدون شک رقمی که بیانگر خطای عمدی فعالان اقتصادی در این عرصه باشد، عدد بالایی نیست.

برای اینکه بدانیم چه کسانی در این قضیه دخیل بوده و سهم هر کدام چقدر بوده است، باید همه عوامل را از جمله نوع و نحوه حمایت‌هایی که از فعالان اقتصادی انجام می‌شود، مدیران ناشی، سیاست‌گذاری‌های غلط، بدون کنترل، بدون برنامه و بدون شمردن قدم‌ها در کنار هم ببینیم.

معتقدیم ضرورتی ندارد در حوزه رشد اقتصادی یک کشور به سراغ ابداع یک روش جدید باشیم، امروز ما اطلاعات کامل و کافی از نحوه توسعه شهر، استان و کشور داشته و از این حیث نسبت به سایر کشورها فاصله زیادی نداریم، مشکل اصلی ما در اجرا است که در این خصوص باید واکاوی شود که چرا در مرحله اجرا خوب عمل نمی‌کنیم و همه این عوامل باعث شده است تا جایگاه خوبی در اقتصاد دنیا نداشته باشیم.

*آیا تعامل موجود بین بخش دولتی و بخش خصوصی توانسته است چالش های سرمایه گذاری را برطرف کند؟
برای اینکه سیاست‌گذاری‌ها در مسیر درست قرار گرفته و نتیجه دلخواه و مورد نظر را بدهد، ابتدا به ساکن باید تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را که مجریان نهایی همین سیاست‌گذاری‌ها هستند، در اتخاذ چنین تصمیماتی دخیل کنیم، چرا که هر کدام از این فعالان در حوزه خود یک کارشناس خبره به شمار می‌روند و از همه مهم‌تر اعتماد به فعالان این عرصه می‌تواند سیاست‌گذاری‌ها را در مسیری قرار دهد که توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

مسئولان و فعالان اقتصادی نتوانسته اند اعتماد متقابل به یکدیگر داشته باشند اما معتقدیم این موضوع قابل احصا است

مسئولان و فعالان اقتصادی نه تنها رو در روی یکدیگر قرار ندارند، بلکه در کنار هم و در یک سنگر هستند که متاسفانه همواره شاهد ایجاد فاصله بین این دو بوده و هستیم، دلیل اصلی این امر نیز به این موضوع برمی‌گردد که مسئولان و فعالان اقتصادی نتوانسته‌اند اعتماد متقابل نسبت به یکدیگر داشته باشند اما معتقدیم این موضوع قابل احصا است. اگر امروز تصمیم بگیریم که استان زنجان را به جایگاه واقعی خود در عرصه اقتصادی برسانیم، این موضوع قابل دست‌یابی است.

یکی دیگر از مشکلات حوزه اقتصادی، موضوع ارزآوری است، متاسفانه یکی از الزامات در داخل کشور برای فعالان اقتصادی، ارجحیت دادن ارز به پول ملی است و این به هیچ وجه روش درستی نیست و همین امر باعث شده است که صادرکنندگان هنوز هم درگیر تعهدات ارزی باشند.

استان زنجان برای رسیدن به جایگاه مطلوب خود در توسعه نیازمند همراهی و تعامل نزدیک بخش،خصوصی و دولتی است و برای تحقق این امر باید بروکراسی ها و تحریم های داخلی رفع شوند.

کد خبر: ۱۳۰٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha