۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کسب و کارها نگران اختلال در زنجیره عرضه هستند
بازار گزارش می دهد؛

کسب و کارها نگران اختلال در زنجیره عرضه هستند

گزارشهای زیادی در مورد نگرانی های کسب و کارها در سال جدید میلادی ارایه شده است که در یکی از مهمترین انها از نگرانی در زمینه اختلال در زنجیره عرضه صحبت شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها اقتصاد دنیا در وضعیت پر تنشی قرار دارد. از یک طرف تلاش برای بازسازی اقتصادی و گذر از روزهای تلخ پاندمی بالا گرفته است و از طرف دیگر نگرانی از موج های تازه بیماری بسیاری از شرکتها را به سمت سرمایه گذاری روی افزایش قدرت تاب آوری سوق داده است.

طبق گزارش موسسه «آلیانز» اصلی ترین و مهمترین نگرانی کسب و کارها ایجاد اختلال در زنجیره عرضه کالا و عدم دسترسی به مواد اولیه یا کالاهای میانی در فرایند تولید انها است.

البته این نگرانی قبل ازهمه گیری کرونا هم وجود داشت ولی پاندمی و بسته شدن مرزهای کشورها به روی پروازهای خارجی سبب شد تا اهمیت این مساله بیش از پیش برای شرکتها مشخص شود.

بررسی ها نشان می دهد ۴۱ درصد از شرکتها، اختلال در زنجیره عرضه کالا را اصلی ترین و مهمترین ریسک می دانند و بر این باورند که باید برای مقابله با وقوع چنین مساله سیاستی اندیشیده شود.

در جریان همه گیری کرونا این نظریه مطرح شد که زنجیره عرضه کالاها تغییر کند به این معنا که هر کارخانه ای فارغ از قیمت مواد اولیه یا کیفیت آن، اقدام به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از نزدیک ترین کشور همسایه بکند.

این سیاست که در نگاه اول می تواند خطر اختلال در زنجیره عرضه را بر طرف کند، کسب و کارها را با ریسک های تازه ای روبرو می کند و آن خطر افزایش قیمت مواد اولیه و در نهایت رشد قیمت تمام شده کالاهای تولیدی آنها.

از طرف دیگر انگیزه رقابت را نیز از بین خواهد برد زیرا هم تولید کننده مواد اولیه می داند که شرکتهای فعال در کشورهای منطقه خریدار محصولاتشان هستند و شرکت تولید کننده کالای نهایی می داند که مردم انتخاب دیگری به جز خرید محصول انها ندارند. این مساله می تواند روی کیفیت محصولاتی که به بازار عرضه می شود تاثیر منفی داشته باشد و به همین دلیل امکان اجرایی شدن ندارد.

اما دومین نگرانی کسب و کارها در دنیا همه گیری های جدید یا ایجاد موج های تازه ای از همه گیری کرونا است. با ایجاد یک همه گیری تازه و به خطر افتادن سلامت نیروی کار شرکتها یا باید کسب و کار تعطیل شود یا محدودیتهایی در تولید و حضور نیروهای کار ایجاد شود که در هر دو حالت به کسب و کار اسیب وارد خواهد کرد.

این نگرانی در دوره ای که دنیا با اوج گیری کرونای دلتا دست و پنجه نرم می کند و کمتر کشوری توانسته از ان رها شود، بیش از پیش افزایش یافته است. توزیع ناعادلانه واکسن هم دغدغه دیگری در دنیا است که می تواند کنترل همه گیری را با چالش روبرو کند.

آمارها نشان می دهد توزیع ناعادلانه واکسن ظرف سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ هزینه ای بالغ بر ۲.۳ هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تحمیل می کند و کشورهایی که در روند واکسیناسیون از دیگر کشورهای جهان عقب مانده اند، بیش از دیگر کشورها اسیب خواهند دید.

در این گزارش آمده است: «با وجود اینکه پیش از همه گیری کرونا هم کارشناسان مدیریت ریسک به احتمال وقوع همه گیری توجه داشتند و آن را در محاسبه ریسک فعالیت اقتصادی خود در نظر می گرفتند ولی در این روزها و بعد از تجربه همه گیری کرونا در دنیا، توجه به ان بیشتر شده است و به نظر می رسد ضریب بزرگتری در شاخص های ریسک های شرکتها به خود اختصاص خواهد داد.»

سومین خطری که کسب و کارها با ان روبرو هستند، خطرات ناشی از حملات سایبری است. خطراتی که با افزایش استفاده از اینترنت و بیشتر شدن سهم دورکاری در کشورها بزرگتر شده است.

جرایم سایبری سالانه یک هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا آسیب وارد می کند که نسبت به دو سال قبل ۵۰ درصد رشد کرده است. توسعه اقتصاد دیجیتال زمینه را برای افزایش حملات سایبری فراهم کرده است در حالیکه سهم زیادی از سرمایه ها در فضای انلاین در چرخش است و فعالیتهای مجرمانه می تواند هزینه زیادی را به اقتصاد کشورها تحمیل کند.

کد خبر: ۱۳۰٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha