۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۳
احیای روابط دیرینه تجاری ایران و منطقه آفریقا در گرو برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس مطرح کرد

احیای روابط دیرینه تجاری ایران و منطقه آفریقا در گرو برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی

رحیمی‌جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شکل گیری کمیسیون های مشترک ایران و کشورهای آفریقایی می تواند بسترساز احیاء روابط دیرینه اقتصادی و تجاری دو طرف باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به اهمیت توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی، گفت: منطقه آفریقا نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای دیگر مانند چین و آمریکا دارای اهمیت اقتصادی و تجاری است زیرا این سرزمین دارای بازار مصرف بزرگ با جمعیت زیاد و همچنین تولیدات معدنی و کشاورزی زیادی است.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایرانیان از سال های دور با مناطق مختلف آفریقا اعم از شمال، مرکز، غرب و حتی شاخ آفریقا روابط تجاری داشته است، اظهار کرد: این مهم در حالیست که روابط مذکور در حدی نبوده که بر اقتصاد دو طرف تاثیر مثبتی و خاصی بگذارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه مناسبات با آسیای میانه، شرق دور، هند و همچنین آفریقا یکی از سیاست های محوری دولت سیزدهم است، ادامه داد: بر این اساس باید تلاش شود تا روابط دیرینه اقتصادی و تجاری ایران و آفریقا احیاء شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن تاکید بر اینکه سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در آفریقا فعال هستند، افزود: بر این اساس باید تلاش کرد از طریق شکل گیری کمیسیون های مشترک یا گروه های پیگیری مولفه های مهم برای انعقاد قرارداد یا تفاهم نامه های همکاری مشترک میان ایران و کشورهای آفریقایی تبیین و مشخص شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بدون شک با تحقق موارد مذکور شاهد افزایش سطح مناسبات میان ایران و منطقه آفریقا خواهیم بود.

کد خبر: ۱۳۰٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha