۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
تاکید بودجه بر افزایش درآمد | تولید کم رمق نمی‌تواند مالیات بدهد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تاکید بودجه بر افزایش درآمد | تولید کم رمق نمی‌تواند مالیات بدهد

سمنان- میر سیدی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تاکید بودجه برافزایش درآمد است گفت: این در حالی جواب می‌دهد که دولت به دنبال فرارهای مالیاتی باشد و گرنه فشار آوردن بر مردم عادی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

سید محسن میر سیدی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مطالعه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که تاکید دولت بر مالیات نسبت به گذشته بیشتر شده است، تاکید کرد: مالیات حربه‌ای برای دولت است تا بتواند بخشی از درآمدها را افزایش دهد اما این در حالی جواب می‌دهد که دولت به دنبال فرار کنندگان مالیاتی، اصلاح شرایط و شناسایی تخلفات باشد که صورت می‌گیرد وگرنه اگر قرار بر فشار به کسبه و مردم عادی باشد، نتیجه‌ای نخواهیم دید.

وی با بیان اینکه کسانی هستند که اصلاً در فهرست مالیات نیستند، مالیات نمی‌دهند اما ده‌ها میلیارد تومان سرمایه بالا و پایین می‌کنند، گفت: دولت اگر بتواند قوانین مالیات را با کمک مجلس اصلاح و سپس عمل کند خواهیم دید که اصلاً نیازی به مالیات دادن مردم نخواهد بود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تاکید دولت بر مالیات به نظر بنده جواب نمی‌دهد، گفت: مالیات را زمانی می‌توان گرفت که تولید در کار باشد یعنی کارخانه‌ها سرپا باشند، تولید رونق داشته باشد تا بتوانیم مالیات را بگیریم ولی امروز که همه چیز خوابیده مالیات قرار است از کجا گرفته شود؟

میر سیدی با بیان اینکه بورس قرار بود که مفرّی برای افزایش نقدینگی مورد نیاز تولید باشد، در نتیجه وقتی تولید فعال شد دولت هم بتواند مالیات بهتری بگیرید و با همین طرح در واقع مردم در دولت قبل به بورس جذب شدند اما علناً دیدیم که دولت صبر نکرد تا چرخه بورس کامل شود و به سرعت در آن دست کاری کرد.

وی افزود: دولت سیزدهم اگر می‌خواهد سیاست‌های خود را بر مالیات بگرداند که البته بودجه نشان می‌دهد که تاکید بر نفت و مالیات دو رکن اصلی دولت سیزدهم خواهد بود، باید بتواند تولید را رونق دهد وگرنه مالیات گرفتن از کسبه و مردم دردی دوا نخواهد کرد که هیچ، تورم هم ایجاد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: امروز یک عضو مجلس اعلام کرده که برخی افراد خاص پروانه کسب، مغازه و شرکت ندارند اما با یک کارت و گوشی، ماهیانه ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی دارند و مشخص نیست از کجا می‌آورند، و این نشان می‌دهد که ما فرارهای مالیاتی زیادی در کشور داریم که شاید اندازه یارانه چند ماه مردم ایران باشد.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha